Blog

Vrahom proti svojej vôli? (F. Axat - Posledná možnosť úniku)

11.11.2016 17:51

Spisovateľ Federico Axat sa nevymyká zo štandardov prekladaných autorov len svojím argentínskym pôvodom. Aj samotná koncepcia jeho románu Posledná možnosť úniku je netradičná a núti čitateľa naozaj pozorne sledovať dej. Spočiatku sa zdá, že pôjde o klasický psychotriler, i keď s nevšednou zápletkou. Autor vás však rýchlo presvedčí, že si nenadarmo prerazil cestu medzi podobne zameranými kolegami. Príbeh nemá ani klasického hrdinu. Nejde o žiadneho vyšetrovateľa na stope sériového vraha, ale o antagonistu, ktorý (zrejme) nemá čo stratiť. Miestami neviete, či mu držať palce, alebo dúfať, že čoskoro dostane po prstoch. Napokon sa váš postoj ani nevykryštalizuje, lebo ani samotná hlavná postava nemá jasno v tom, čo robí, čo je reálne a čo len výplod jej mysle...

"Ted sa začal pomaličky otáčať. V hlave vyratúval presný okamih, keď ruky budú na polovičnej ceste a budú sa prekrývať. Jednoduchý trik. Blaine upieral pohľad na Tedovu hlavu. Ted hlavou zámerne otáčal pomalšie ako telom. Bol to len zlomok sekundy, keď Ted ukázal tvár a v tom istom okamihu neviditeľná ruka skĺzla rovno do vetrovky, kde mal ukrytý brovning. Blaine spozoroval Tedov úskok, až keď sa Ted celkom otočil so zbraňou vo výške pŕs a vystrelil."

Ted je úspešný právnik, ktorého život sa obráti naruby po zistení, že má rakovinu. Všetko naplánuje tak, aby nezanechal žiadne dlhy a resty, a je odhodlaný spáchať samovraždu. Lenže krátko predtým, ako stisne v pracovni kohútik, ho vyruší príchod neznámeho mladíka. Ten mu dá nečakanú a zvláštnu ponuku - ak zabije dvoch ľudí, oni zabezpečia, aby ktosi zabil jeho - Teda. Rodina sa tak ľahšie zmieri s jeho odchodom, akoby si mal vziať život vlastnou rukou. Ted váha, ale keďže nemá čo stratiť, súhlasí. Jedna z jeho obetí je zločinec, čím Ted zbaví svet zla, a druhá je chorý človek ako on, ktorý dostal rovnakú ponuku. Ted vykoná obe "zákazky", lenže pri druhej obeti niečo nesedí. Podľa všetkého bol oklamaný a zabil celkom nevinného a zdravého človeka. Čo za organizáciu ho teda oslovila a prečo má pocit, že prežíva všetky udalosti stále dokola? Je to azda všetko výplod jeho chorej mysle, alebo dobre premyslený plán omnoho nebezpečnejšej skupiny? Zbytočne naletel a stal sa z neho chladnokrvný vrah alebo je odpoveď skrytá v temných zákutiach jeho vlastnej minulosti...?

"Wendell stál na prahu chrbtom k nemu, vešal čosi na vešiak, a keď začul kroky, otočil hlavu. Výraz tváre sa mu zmenil, možno od prekvapenia, ale nepovedal nič. Uprostred čela sa mu objavil dokonalý krúžok a zvalil sa na zem. Ted bol zvyknutý strieľať s tlmičom, preto ho zvuk výstrelu prekvapil, až stisol zuby. Pomaličky podišiel k telu. Wendell ležal na koberci s rozhodenými rukami, na tvári sa mu ešte vždy zračilo prekvapenie. Hoci vyzeral ako človek, ktorý pokojne odpočíva, Ted vedel, že výstrel bol perfektný a že guľka mu roztrhala mozog v hlave. Ale nepocítil skoro žiadnu bolesť:"

Prekombinovanosť deja je hlavnou devízou románu, no zároveň aj jeho najväčšou slabinou. Čitatelia odchovaní na priamočiarych príbehoch s jasnou zápletkou môžu byť z neho rozčarovaní. Ostatní budú žasnúť nad premysleným poskladaním jednotlivých dielikov príbehovej skladačky. Posledná možnosť úniku je netypický zástupca žánru a donúti vás premýšľať. Hlavný hrdina (ak ho tak možno nazvať) Ted vám možno neprirastie k srdcu okamžite. Predsa len, už od začiatku vykonáva jednu nepeknú vec za druhou, ale keď sa začne odkrývať celá pointa jeho príbehu a veci začnú dávať väčší zmysel, zmení sa aj váš postoj k nemu. Federico Axat nepíše len pre zábavu, snaží sa priniesť niečo nové a neopozerané. Zvolil si náročnú cestu, no verím, že si nájde okruh fanúšikov aj u nás.

J. Featherová - Záhadný vikomt

07.11.2016 18:42

Od americkej spisovateľky historických romancí Jane Featherovej som sa pred časom trochu dištancoval. Pamätám si jej román Srdcová kráľovná, ktorým ma očarila, no niekoľko jej ďalších titulov sa mi až tak nepáčilo. Záhadný vikomt je po dlhšej dobe román, ktorým som sa jej rozhodol dať znovu šancu. A urobil som dobre. Ide síce o druhú knihu zo série, ale pri čítaní to vôbec nevadilo. Príbeh zasadený do obdobia Veľkej francúzskej revolúcie je podmanivý a určite si získa priazeň všetkých milovníkov žánru. Autorka neponúka len bežný ľúbostný príbeh, ale stavia ho na udalostiach, ktoré mali dopad na celé spoločenské dianie. To si vyžaduje silných, odvážnych jedincov, a jej hrdinovia sú presne takí. Vrhajú sa do nebezpečenstva a riskujú životy, aby zachránili iné...

"Kára zastala a odsúdencov heglo, až do seba narazili. Stála v dlhom rade ťahajúcom sa cez celé námestie až po desivú siluetu gilotíny, vynímajúcu sa na červenom nebi v neskorom popoludňajšom slnku. Marie Claire chvíľu ako zhypnotizovaná upierala oči na čepeľ, ktorá za hlasného burácania davu pomaly dopadla na čiesi hrdlo. Potom sa kára znovu pohla dopredu. Prišla chvíľa, keď sa vzadu na káre otvorila mreža a odsúdencov vyhnali na námestie."

William a Hermione sa spoznali na naozaj netradičnom mieste - v parížskom väzení, odkiaľ viedla jediná cesta - na popravisko. Hero prišla do revolúciou zmietaného mesta hľadať svojho brata Aleca. Ten sa tam pred časom vybral z ronvakého dôvodu - chcel nájsť svoju snúbenicu a jej rodinu. William a Hero ujdú a Hero sa stáva súčasťou skupiny zachraňujúcej šľachtické rodiny pred hrozbou gilotíny. Keď Alec napokon nájde Marie Claire takmer v hodine dvanástej, cesty Hero a Williama sa rozídu. William má na zreteli povesť mladej šľachtičnej a uvedomuje si, že nepatrí do jeho sveta plného neistoty a ohrozenia. Hero však nemieni zaháľať, jej povaha jej nedovolí ostať bokom, a tobôž nie po tom, čo videla a zažila. Lenže ani Londýn nie je celkom bezpečný, Hero sa stane cieľom francúzskeho agenta známeho pod prezývkou Jašter, ktorý je odhodlaný vyniesť na svetlo všetky tajomstvá svojich nepriateľov, aby ich mohol zdiskreditovať a zničiť...

"Hero dobre vedela, že sama nemá dosť síl, aby bojovala s Jašterom. Hoci sama seba považovala za neporaziteľnú, pobyt vo Francúzsku ju ešte posilnil a v boji proti francúzskym agentom získala dostatok skúseností, zrazu si pripadala ako amatérka, chudera začiatočníčka v krvavej aréne smrti, kde bojovali muži ako Jašter a William. Najskôr sa musí Williamovi priznať, aká je hlúpa a príliš namyslená, čo spôsobilo, že skrížila meč s takým nepriateľom. Zachvela sa a predstavila si Williamov chladný pohľad. Určite sa nahnevá a bude nadávať. Ohrozila nielen jeho, ale všetkých, s kým spolupracuje."

William a Hero sú na pomery historických romancí zvláštny pár. Už od začiatku sa strmhlav vrhajú do nebezpečenstva, neťahajú si pod nosom medové motúzy a aj spoločnú vášeň zdieľajú takmer okamžite. Hrozba odhalenia na pôde nepriateľov ich zrejme núti užívať si každý okamih naplno. A práve časť, keď sa nachádzajú vo Francúzsku, je tou lepšou a zaujímavejšiu. Prostredie Londýna je už o niečo miernejšie a rozvíja sa tu skôr klasická zápletka na pozadí plesov, prechádzok v parku a návštev v pánskych kluboch. Záhadný vikomt ponúka pohľad na malú časť dopadu Francúzskej revolúcie, no aj napriek tomu môžete precítiť jej hrôzy. Úradujúca gilotína pripravila o život mnoho ľudí a aj malá hŕstka odvážlivcov stačila, aby boli viaceré z nich ušetrené... Jane Featherová prekonala románom moje očakávania a odteraz sa už jej ďalším dielam určite vyhýbať nebudem :-) .

Recenzný výtlačok poskytlo vydavateľstvo Slovenský spisovateľ.

 

T. Alexanderová - Získaj si jej priazeň

07.11.2016 15:35

Séria príbehov z veľkostatku Belle Meade mi učarovala už prvým príbehom Zašepkaj jej meno. Americká autorka Tamera Alexanderová načrela do histórie svojej domoviny, no ľahko ju zasadila do širšieho kontextu. Osudy rodín, susedov a zamestnancov nashvillskej plantáže si vás získajú ľudskosťou, romantikou a skvelými postavami. Južanská nátura priam prekypuje zo stránok románov, až zatúžite vysadnúť na plnokrvníka a cítiť sa slobodne spolu s Alexandrovej hrdinami. V centre deja knihy Získaj si jej priazeň sú Cullen a Maggie, ktorých sme síce v predošlom dieli nespoznali, ale rýchlo im prídete na chuť. Ako napovedá názov, ich vzťah zažije mnoho otrasov, kým si uvedomia, čo ich spája. Samotný Belle Meade už takisto nie je hlavným dejiskom a vyskytuje sa tu vo väčšej miere hlavne jeho majiteľ generál Harding (aj to iba ako vedľajšia postava), napriek tomu si román zachováva všetky klady série. 

"Uvedomila si, že otec to všetko urobil kvôli jej bezpečiu a pre jej plány s Bourbon Belle. Bola mu za to vďačná. Tak prečo cíti ten hnev? Nie voči otcovi. Ale voči tomu mužovi, nech už je to ktokoľvek. Chňapol po príležitosti oženiť sa s dcérou nashvillského statkára, hoci jeho postavenie už nebolo také ako kedysi. Pravdepodobne sa dopočul o ich finančných problémoch, votrel sa dnu a nárokoval si na ich majetok skôr, než pôjde do dražby."

Gilbert Linden považuje svoju farmu Linden Downs nielen za domov, ale za celoživotný odkaz a najkrajšie miesto na Zemi. Preto veľmi ťažko nesie zhoršenie finančnej situácie po občianskej vojne a hrozbu prepadnutia statku kvôli dlhom daňovému úradu. Trápi sa aj pre budúcnosť dcéry Maggie, pretože sa tým zničí aj jej sen o trénovaní jej kobyly na vyhlásené dostihové preteky. Preto Gilbert prijme ponuku na odkúpenie farmy od Íra Cullena McGratha, no kladie si jednu podmienku - že sa ožení s Maggie. Tá to nenesie ľahko, ale uvedomuje si, že nemá na výber, ak chce udržať nad vodou domov a zároveň aj svoje vlastné plány. Lenže Cullen mal dôvod, aby opustil rodný kraj. Po škandále ohľadom dostihov mu hrozilo väzenie, a preto narýchlo utiekol s manželkou a dcérkou do Ameriky. Tie však počas cesty umreli, a tak Cullen ostal opustený v cudzej krajine. Linden Downs mu čoskoro prirastie k srdcu, no Maggie sa ukáže ako poriadna výzva. Je očarený jej krásou i vnútornou silou, ale bude ho stáť veľa úsilia, aby jej dokázal, že mu záleží na nej i na farme. Maggie plánuje nasadiť svoju kobylu v dostihoch, no netuší, že by tým mohla osudovo ohroziť ich všetkých...

"O niekoľko sekúnd už boli na nohách a bežali. Prvá osoba, ktorú Maggie spoznala z diaľky, bola Onnie, potom Cletus. Stáli na začiatku živej reťaze starých aj mladých, ktorí v neďalekom potoku plnili vedrá vodou a podávali si ich. Teplo a dym z plameňov hustli a spolu s nehybným letným vzduchom dodávali noci nadpozemskú atmosféru. Keď sa ozval prenikavý ženský výkrik, Maggie stuhla krv v žilách. Až keď podišla bližšie, uvidela dve telá hojdajúce sa na konári stromu. Obom zviazali ruky za chrbtom a jeden z mužov sa ešte mykal, bojujúc o život. Druhé telo sa iba bezducho hompáľalo sem a tam."

Kniha Získaj si jej priazeň je o niečo priamočiarejšia než Zašepkaj jej meno. Viac sa sústredí na samotných aktérov, zatiaľ čo v minulom dieli dostali väčší priestor i vedľajšie postavy. To však neznamená, že tu nie je viacero zaujímavých námetov, práve naopak. Patrí medzi ne najmä situácia černochov na Juhu po prehratej občianskej vojne. Hoci získali slobodu, neznamenalo to zlepšenie ich životných podmienok, neraz to bolo práve opačne. Nemenej pútavým je pohľad na svet dostihov. Vzrušenie z dvojminútových pretekov, ktoré môžu zmeniť celý život, vás v závere donúti hltať jeden riadok za druhým. Cullen a Maggie sú úžasný pár, obaja sa vyznačujú dobrými vlastnosťami, no miestami musia dať priechod aj horším prejavom, najmä pri ochrane seba a svojho majetku... Získaj si jej priazeň je podmanivý román a ja dúfam, že Tamera Alexanderová čím skôr poteší svojich priaznivcov ďalším príbehom z nashvillského veľkostatku.

Recenzný výtlačok poskytlo vydavateľstvo i527.net.

K. Soyka - Cval kentaura

01.11.2016 14:32

Nedávno sa mi autorka Katarína Soyka pri osobnom stretnutí (mimochodom, veľmi príjemnom) priznala, že kniha Cval kentaura je jej srdcovka. To vo mne prebudilo ešte väčšiu zvedavosť. Už aj bez toho ma titul z vydavateľstva Hydra lákal. Na slovenskom knižnom trhu sa už dávno udomácnilo ako producent kvalitnej domácej literatúry zameranej na sci-fi a fantasy. Od autorky som už čítal viacero kníh a doteraz ma nesklamala. Zakaždým prináša nové témy, neopakuje a nevykráda samu seba, čo je neraz pre našich autorov typické. Originalita sa nedá uprieť ani Cvalu kentaura. Nájdeme tu všetko, čo sa dá od tradičnej fantasy očakávať - dobrodružstvo, napätie, lásku, boj o moc i mágiu. Katarína Soyka sa so svojimi hrdinami rozhodne nemazne a nedá vydýchnuť ani čitateľovi. 

"Vodná bytosť vystúpila na breh, jej bosé nohy zanechávali v piesku vlhké škvrny. Pristúpila k princeznej a chytila ju za ruku. Uplakaná Balka bez námietok vymenila istotu Jugirovej dlane za vlhkú ruku neznámej. Hoci ju bytosť ťahala do jazera, ani na chvíľu nezaváhala. Jediné, po čom práve túžila, bolo zbaviť sa zaschnutej krvi na šatách a verila, že jej vodná pani pomôže. Vošli spolu do vody, ktorá ich príjemne hriala. Kráčali stále hlbšie a hlbšie."

Princezná Balka sa prakticky zo dňa na deň ocitne vo víre udalostí, ktoré nielen že nemohla predvídať, ale ani nijako ovplyvniť. Jej ambiciózny strýko, robiaci si zálusk na kráľovský trón, dohodne jej sobáš s kráľom elfov. Balka sa však nechce stať hračkou v rukách mocných mužov, a preto sa dohodne s bratom Adamom, že ju počas cesty lesmi odvedie do bezpečia. Jej koč je napokon skutočne prepadnutý, ale nie Adamom. Balka sa razom stáva súčasťou magického sveta plného bytostí, z ktorých nie všetky prekypujú miernou povahou. Práve naopak, ktosi si dáva záležať, aby jej za každú cenu zabránil stať sa manželkou elfského kráľa. Ocitá sa pod ochranou odvážneho Jugira, hoci istý čas potrvá, kým mu bude schopná dôverovať. Prežité udalosti ju naučili obozretnosti, i keď odolávať Jugirovmu príťažlivému vzhľadu a sile charakteru je pre ňu čoraz náročnejšie. Ostať nažive nie je však Balkin jediný cieľ. Musí zachrániť brata Adama a napokon i celé kráľovstvo pred zradným úsilím mocibažného strýka, ktorý kruto ťahá za nitky...

"Balka sa skokom ocitla za chrbtom neznámeho útočníka. Remich vyťahoval ďalší bodák, princezná inštinktívne siahla do tulca, ostrý hrot so smrťou vrazila kentaurovi medzi lopatky. Ten sa prehol od neznesiteľnej bolesti, stále však mienil zavŕšiť dielo skazy a nadobro skántriť elfského princa. Balka teda znovu siahla do tulca na jeho chrbte, nevšímal si ju. Akoby stratil pud sebazáchovy a vôbec nepremýšľal. Z plnej sily sa rozohnala, ďalšiu kopiju vrazila takmer na to isté miesto, kde trčala predošlá. Kentaur sa zviezol na predné kolená, jeho pravica vypustila drevo a voľne klesla k telu."

Keby Katarína Soyka chcela, mohla svoj príbeh pokojne natiahnuť aj na 300 strán. Dobre však vie, čo na jej čitateľov zaberá, a nezahŕňa ich zbytočným balastom. Stále sa niečo deje, strany sa rýchlo míňajú a ani sa nenazdáte a už otáčate poslednú. Spočiatku síce musíte čítať o niečo pozornejšie, aby vám neušli podstatné súvislosti, ale postupne sa dostanete do zamotaného, ale zaujímavého deja. Hlavné postavy sú sympatické a rýchlo si ich obľúbite. Miestami priam cítite ich iskrenie aj vnútorné poryvy pri prekonávaní prekážok a v boji proti viac či menej magickým bytostiam. Cval kentaura je výrazným kúskom do zbierky autorkiných titulov a určite si ním získa ďalších nových fanúšikov. Svet, ktorý vytvorila, poskytuje množstvo námetov a mne osobne by nevadilo, keby sa doň ešte niekedy vrátila :-). 

 

Starý detektív v novom šate (S. Hannahová - Záhada zavretej schránky)

01.11.2016 11:50

Agatha Christie spolu so sirom Arthurom Conanom Doylom definovali žáner britskej detektívky a ich mená ešte veľmi dlho neupadnú do zabudnutia. Práve naopak, ich postavy sa stali legendami a ešte aj dnes zažívajú zaslúženú slávu. Nečudo, že po ich príbehoch siahajú filmoví i televízni tvorcovia. V prípade Agathinho belgického detektíva sa však udial i ďalší výrazný posun. Hercule Poirot sa dočkal znovuzrodenia a opäť sa pustil do riešenia zamotaných vrážd. Pod jeho návrat sa podpísala anglická spisovateľka Sophie Hannahová. Čítal som od nej jeden z jej krimirománov, ktorým ma síce veľmi neohúrila, no ak na ňu padla voľba pokračovať v začatom diele Agathy Christie, musí mať niečo do seba. Záhada zavretej schránky je už druhým novým románom s Poirotom (prvý má názov Vraždy s monogramom) a musím povedať, že tentoraz ma už naplno presvedčila o svojom talente.

"Prišlo mi na um, že je to ďalšia spojitosť medzi hosťami v Lillieoaku a smrťou. Rodičia Michaela Gathercola zomreli. Vie o tom Poirot? Hoci už aj tak existuje súvislosť, jeho právnická kancelária sa špecializuje na správu pozostalosti bohatých ľudí. Panebože, som ja ale blázon! Veď každý človek má niekoho, kto sa už pobral na onen svet. Poirotova predstava o stretnutí ľudí, ktorých spájajú úmrtia, je predsa smiešna."

Rozprávačom príbehu je inšpektor zo Scotland Yardu Edward Catchpool, ktorý je pozvaný na večierok vo vidieckom sídle, rovnako ako detektív Hercule Poirot. Spoznali sa pri riešení nedávneho prípadu a prítomnosť ich oboch upozorňuje, že sa musia mať na pozore. Hostiteľka lady Playfordová je uznávanou spisovateľkou pre mládež a zdá sa, že slávnostnú večeru si určila ako najvhodnejší čas na oznámenie zmeny v závete. Vyšetrovatelia sa nazdávajú, že sa lady cíti v ohrození, preto ich pozvala ako záruku, že sa možný vrah o nič nepokúsi, ak sú pod jednou strechou. Napriek tomu však dôjde k vražde, a to dosť brutálnym spôsobom. Je ale otázne, či má obeť súvis so zmenou v poslednej vôli, alebo je za tým niečo celkom iné. Postupne vychádza najavo, že všetci, ktorí boli v sídle prítomní - a je ich dosť - mali motív. Pomsta, láska, krivda... Ľudské túžby a potreby sa prelínajú a hoci sa zdá, že je medzi nimi viac otázok než odpovedí, nebol by to Hercule Poirot, aby neprišiel veci na koreň...

"Opäť som sa musel v duchu vrátiť k záležitosti, ktorej svojho času dali názov Vraždy s monogramom. Poirot ich vtedy geniálne objasnil, no nechcenú publicitu som vtedy získal aj ja. On sa preslávil, ja som, naopak, utrpel. Reportéri ma označili za neschopného, vraj som sa priveľmi spoliehal na to, že belgický detektív mi vytiahne tŕň z päty. Naivne som sám niekoľkokrát v rozhovoroch uviedol, že bez Poirotovej pomoci by som bol stratený, a moje slová sa objavili v médiách. Dokonca zazneli pochybnosti, či mám čo hľadať v Scotland Yarde, keď si neviem rady bez človeka, ktorý ani len nie je policajtom."

Skalní fanúšikovia Agathy Christie ma možno ukameňujú, ale tento novodobý Poirot z pera Sophie Hannahovej ma baví ešte viac ako ten pôvodný. Zachováva si čaro predlohy, ale zároveň akoby dostal nový vietor do plachiet. Záhada zavretej schránky má skvelú atmosféru, keďže takmer celý dej sa odohráva medzi múrmi sídla. Postavy sú vykreslené výborne, rovnako ako ich vzťahy a motívy zabiť. Autorka má cit pre detail, aj tá najmenšia poznámka či námet sa neskôr ukáže ako výzamný a skvelo doplní celú skladačku. Rozuzlenie je nečakané, a pritom celkom logické. Dokonca vôbec nevadí, že Poirot je akoby len vedľajšou postavou a všetko vnímame z pohľadu jeho známeho. Záverečné "reči", samozrejme, patria tradične Herculovi, no ani Catchpool sa nedá zahanbiť. Verím, že už čoskoro sa dočkáme ďalších nových príbehov a že sa stretneme nielen s Poirotom, ale aj s inšpektorom zo Scotland Yardu.

Recenzný výtlačok poskytlo vydavateľstvo Slovenský spisovateľ.

Ktorá strana mince je tá správna? (I. McEwan - Právo na život)

31.10.2016 07:41

Na rovinu sa priznám, že obľubujem skôr nenáročné čítanie, žánre, pri ktorých sa dá jednoducho vypnúť a odpútať sa od bežných problémov. Občas mi však dobre padne pohrúžiť sa aj do kníh, ktoré vybočujú zo štandardného rámca a ponúkajú možnosť zamyslieť sa a preniknúť hlbšie do podstaty. Iana McEwana som poznal hlavne ako autora románu Pokánie, ktoré som čítal už pred rokmi, ale dojem z neho pretrval ešte dlho. Už vtedy na mňa zapôsobil ako talentovaný rozprávač, schopný budovať napätie, vypointovať príbeh a zobraziť silné postavy. Jeho novinka Právo na život síce neobsahuje rovnako nečakané zvraty a dej je o niečo menej dynamický, no zato mu nechýba napätie plynúce z otázneho rozuzlenia. Veď napokon, súdna miestnosť je nepochybne miestom, kde sa dá napätie často priam krájať.

"Hudba jej v hlave postupne stíchla a vystriedala ju ďalšia stará známa téma: sebaobviňovanie. Je sebecká, zatrpknutá, chladno ctižiadostivá. Išla vždy len za svojím cieľom, presviedčala samu seba, že kariéra nemá nič spoločné so sebauspokojením, odoprela existenciu dvom, trom vrúcnym nadaným stvoreniam. Keby mala deti, určite by bolo šokujúce uvedomiť si, že nemuseli prísť na tento svet."

Fiona Mayeová, sudkyňa vyššieho súdu, čelí na prahu šesťdesiatky nielen pracovným, ale nečakane aj osobným výzvam. Kvôli mladej asistentke prežíva manželskú krízu, no jej muž Jack nemá ani potuchy, čo stojí za ochladnutím jej vášne. Fionina myseľ sa totiž musí potýkať s rôznymi prípadmi a ich obraz je neraz veľmi náročné vytesniť. Počas vyrovnávania sa s náhlou samotou sa jej dostane do rúk nový prípad, ktorý opätovne zmení jej pohľad na svet. Adam Henry je takmer osemnásťročný chlapec, chorý na leukémiu. Keďže však jeho rodina patrí k Jehovovým svedkom, rodičia mu odmietajú dovoliť liečbu transfúziou. Vzhľadom na to, že ide o jediný a životne dôležitý úkon, nemocnica trvá na danom postupe. Fiona sa tak zmieta medzi potrebou zachrániť mladíkov život a rešpektovaním náboženského vyznania. Liečba dospelého proti jeho vôli je trestným činom, no zároveň treba dbať aj na dobro dieťaťa, ktoré by malo byť prvoradým. Vzhľadom na Adamov vek a zložitú situáciu sa Fiona bude potýkať s rôznymi návrhmi a právnickými nuansami, kým učiní správne rozhodnutie...

"Začala si uvedomovať, že tohto chlapca najvýstižnejšie charakterizuje svieža, vzrušujúca nevinnosť, detská otvorenosť, čo môže súvisieť s odlúčenosťou a uzavretým prostredím sekty. Dočítala sa, že kongregácia sa usiluje čo najväčšmi obmedziť kontakt detí s ľuďmi z vonkajšieho sveta. Podobne ako oltraortodoxní židia. Dospievajúca mládež v jej rodine sa takisto veľmi skoro začínali chrániť pancierom predstieranej drsnosti. Ich okázalý predstieraný chlad mal svoje čaro, predstavoval prirodzený most do dospelosti. Adamova preduchovnenosť chytala za srdce, ale robila ho zároveň zraniteľným."

Napriek tomu, že ústrednou postavou je žena krátko pred dosiahnutím dôchodkového veku, netreba mať voči nej žiadne predsudky. Je inteligentná, rozhľadená, spravodlivá a na zreteli má len to najlepšie pre ľudí, ktorí sa ocitnú v jej súdnej sieni. Kým sa dostal na pretras Adamov prípad, prešla asi štvrtina knihy, čo na mňa pôsobilo zbytočne spomaľujúco. Iste, úvod predstavuje Fionu, jej prístup a prácu a ozrejmuje jej manželský život, no zaujímavejším sa príbeh stáva predsa len až o niečo neskôr. Pre našinca je nepochybne pútavé aj dôkladné preniknutie do anglického súdneho systému, čoho sa Ian McEwan zhostil s dôslednosťou a autentickosťou jemu vlastnou. Právo na život nie je rozsiahla kniha, ale je apelatívna témou a myšlienkami, ktoré autor nepodsúva okato, ale vedie k nim čitateľa ľahko a nepozorovane. Každá minca má dve strany a niekedy nie je jednoduché zvoliť si tú správnu...

Recenzný výtlačok poskytlo vydavateľstvo Slovart.

Pocta klasickým duchárskym príbehom (J. Boyne - V tomto domě straší)

30.10.2016 09:22

Mám rád klasické príbehy a rovnako aj tvorbu súčasného spisovateľa Johna Boyna. A keď sa tieto dva prvky spoja, vznikne z toho kniha ako V tomto domě straší. Boyna som doteraz poznal ako autora kníh pre mladších čitateľov, ale zato s dôležitými posolstvami. Naposledy to bol román Chlapec na vrchole hory, kde sa dotkol témy druhej svetovej vojny, podobne ako v jeho azda najznámejšom príbehu Chlapec v pruhovanom pyžame. Detské postavy neopúšťa ani vo svojej duchárskej novinke. Nie sú síce ústrednými postavami, ale predsa zohrávajú významnú rolu. Štýl napodobňuje rovnako ladené príbehy z 19. storočia a ide mu to skutočne skvelo. Nie nadarmo sa v ňom mihne aj anglický velikán Charles Dickens, Boyne vzdáva románom poctu aj jemu samotnému. 

"Došla jsem až ke zdi v naději, že tam bude branka, a když jsem se otočila, div jsem neupadla přes hromadu starých náhrobkú naskládaných v rohu na sebe, přičemž se mi srdce rozbušilo úzkostí. V duchu jsem se nabádala ke klidu, s nímž bych spíš našla cestu ven, ale jak jsem se rozhlížela, vykřikla jsem, protože jsem se ocitla tváří v tvář holčičce, nanejvýš sedmileté, která stála uprostřed cestičky a navzdory počasí na sobě neměla kabát."

Dvadsaťjedenročná Eliza Cainová učí najmladšie dievčatá v miestnej škole a žije so svojím otcom. Ako pracovník londýnskeho múzea a expert na hmyz v nej odmala podporoval lásku ku knihám a vede. Medzi ich obľúbencov patrí hlavne Charles Dickens, preto si jeho verejné čítanie nechce Elizin otec nechať ujsť za nič na svete. A to napriek chorobe, ktorá ho sužuje už dlhší čas. V sychravom počastí sa však jeho stav ešte zhorší, a keď umrie, Eliza je ponechaná sama na seba. Prakticky zo dňa na deň opúšťa domov a cestuje v ústrety neznámu. Odpovie totiž na inzerát a stáva sa novou guvernantkou na vidieckom šľachtickom sídle. Už od príchodu na vlakovú stanicu však zažíva jednu zvláštnu situáciu za druhou. Gaudlin Hallu sa všetci miestni vyhýbajú, nikto o ňom nechce hovoriť a Eliza je už šiesta guvernantka v priebehu roka. Deti, o ktoré sa má starať, jej síce rýchlo prirastú k srdcu, ale Eliza cíti, že v rozľahlom dome sa deje niečo netypické. Je presvedčená, že sa  v ňom nachádza prízrak, ktorý sa ju snaží vyštvať, ba dokonca pripraviť o život. Čo sa v Gaudline Halle stalo a kde sú rodičia detí? Kto vlastne podal inzerát a prečo má Eliza pocit, že agresívny prízrak nie je jediný za chladnými múrmi? 

"Ale ještě nebyl konec, protože ty ruce za mnou do mě strčily znovu a já se zase ocitla venku, podlahu pode mnou vystřídala hloubka a na jejím dně místo, kde najdu svou smrt, kde se mé tělo roztříští na kusy, ale opět, právě včas, mne ten druhý pár rukou vtiskl zpátky, tentokrát mnohem silněji, tak silně, že jsem takovou bolest ještě nikdy nepocítila, a já dopadla do místnosti, svalila jsem se na podlahu a hrabala se pozpátku ke zdi, na niž jsem narazila tak zprudka, až jsem bolestí vykřikla, a v tu ránu se okno zabouchlo, vítr okamžitě utichl a já tam zústala ležet..."

John Boyne naplnil víziu duchárskeho príbehu z 19. storočia do krajnosti. Výborne vystihol atmosféru, vyústenie deja i štýl, akým je román písaný. Dlhé súvetia, opisy prostredia, striedme konanie pod vplyvom konvencií - to všetko vytvára pútavý kolorit. Čitateľ často tuší, kam sa dej bude uberať, ale autor to neraz robí zámerne. Napriek tomu dokáže aj z očakávaných situácií vydať maximum a vy si Elizino objavovanie pravdy užívate celý čas. Spočiatku som sa staval negatívne voči úvodu, pasáži, kým sa Eliza vydá do Gaudlin Hallu, ale v závere sa vyjasní aj tento rozpracovaný námet. Nejde o knihu, ktorá by bola prvotne určená neskôr narodeným čitateľom, ako je u Johna Boyna zvykom. Staromódny spôsob rozprávania by im možno nesadol, ale ktovie? Možno sa v nich vďaka tomu prebudí záujem aj o diela staršieho dáta. 

Recenzný výtlačok poskytla mediálna spoločnosť Albatros Media.

Ša Č´-kang - Zázraky uzdravujúce dušu

28.10.2016 09:12

Východné filozofie, liečiteľské postupy, kultúry či bojové umenia vždy uchvacovali aj ostatné časti sveta. Nie je v tom len záujem o exotickú odlišnosť, ale ide aj o alternatívne možnosti, ako naložiť so svojím zdravím či životom. Spojenie tela so silou prírody, ba celého vesmíru má čosi do seba, respektíve aspoň prinúti človeka zamyslieť sa nad jeho významom. Doktor Ša je autorom úspešnej série Sila duše, ktorá obletela desiatky krajín a podľa rôznych početných zdrojov zmenila k lepšiemu rozpoloženie množstva čitateľov. Zázraky uzdravujúce dušu sú prvou časťou novej série, kde sa autor opäť pokúsi poskytnúť návod na zdokonalenie zdravia, vzťahov, financií a celkovej duševnej pohody. Postup je pomerne jednoduchý, niekedy si ani neuvedomujeme, akú moc majú naše vlastné myšlienky. 

"Teória uzdravovania duše tvrdí, že každá choroba je zapríčinená blokmi v duši, mysli a tele. Bloky v duši vznikajú zo zlej karmy. Bloky v mysli sú spôsobené negatívnym myslením, prístupom a presvedčením, ale tiež egom a prílišným pripútaním k týmto negatívnym vplyvom. Bloky v tele sú v skutočnosti zablokovanou energiou a hmotou. Na uzdravenie duše, mysle a tela je potrebné odstrániť bloky, ktoré spôsobujú choroby."

Nemusíte sa báť, že kým natrafíte na praktické cvičenia, budete sa musieť prelúskať zdĺhavými teoretickými východiskami, ako to býva pri podobných knihách zvykom. Veľmi skoro sa dočítate o spôsoboch, ako zaktivizovať energiu svojho tela iba za pomoci hlasu, správnych slov a predstavivosti. Jednotlivé praktiky sú vysvetlené zrozumiteľne, a neraz vás prekvapí, ako sú zrejme telo, myseľ a duša prepojené. Samotná myšlienka má podľa majstra ohromný vplyv na celý život, je možné aplikovať ju na akýkoľvek aspekt a zvládnuť jeho náročnosť s ľahkosťou a nadhľadom. Tajomstvá vesmíru, Božského princípu  a Pôvodcu Taa sa dajú vnášať do bežného života, no zároveň majú liečivé účinky na vážnejšie choroby tela či duše. Majster Ša predstavuje aj relatívne známe techniky východnej medicíny zameranej na Päť prvkov, ktorá hovorí o prepojení najdôležitejších orgánov s prírodou, farbami či emóciami. Lákadlom je aj možnosť zlepšiť nielen svoje zdravie, ale aj finančný obnos, medziľudské vzťahy, či omladiť svoje psychické, emocionálne i fyzické telo.

"Karmu môžeme rozdeliť na dobrú a zlú. Dobrá karma je záznam všetkých dobrých skutkov človeka v tomto a predchádzajúcich životoch. Dobré skutky sú láska, starostlivosť, súcit, úprimnosť, čestnosť, veľkorysosť, láskavosť, čistota a mnohé iné. Zlá karma je, naopak, zoznam všetkých zlých skutkov človeka, ako sú zabíjanie, ubližovanie, zneužívanie iných, podvádzanie, kradnutie a iné zlé činy. Silu a význam karmy môžeme zhrnúť jednou vetou: Karma je základnou príčinou úspechu a zlyhania v každom aspekte života."

Zázraky uzdravujúce dušu ma zaujali. Síce som sa neriadil autorovým odporúčaním a nevykonával úkony podľa poradia, verím, že mnohým ľuďom padne kniha vhod. Majster Ša je podľa vlastných slov predurčený a vyvolený sprostredkovať poznanie Božského princípu každému, kto oň prejaví záujem, a rozširovať tak po svete vnútorné blaho. Priznám sa, miestami ma pobavila majstrova mierna samoľúbosť vyplývajúca zo slov, ako pomohol miliónom ľudí, aké úspešné sú jeho knihy a napokon aj on sám. Dotvára to však obraz zmyslu celej série a ak sú zverejnené listy verejnosti naozaj pravdivé, Zázraky uzdravujúce dušu rozhodne stoja aspoň za vyskúšanie. Najmä, ak trpíte zdravotnými či emocionálnymi ťažkosťami, pretože o prepojení mysle a tela sa hovorí veľa a často. Vyskúšať môžete zároveň aj autorov kanál na Youtube. Ktovie, či vám práve jednoduchá meditácia neprinesie do života to, čo vám chýba...

Recenzný výtlačok poskytlo vydavateľstvo Tatran.

Surový triler z temného Paríža (D. Hidden - Děs)

26.10.2016 17:50

Autorov psychotrilerov sa vynára stále viac. Nečudo, ide o všeobecne rozšírený žáner, a hoci sa mnohé z nich na seba viac než ponášajú, vždy si dokážu nájsť širokú základňu čitateľov. Väčšinou je hlavnou postavou vyšetrovateľ ženúci sa za sériovým vrahom, s vnútornými démonmi a silným citom pre spravodlivosť. Tieto atribúty spĺňa síce aj hlavný hrdina série Davida Hiddena, ale napriek tomu je ako rozprávač odlišný od zaužívaných tradícií. Nejde totiž o detektíva v pravom zmysle slova, motivuje ho otcovská snaha nájsť dcéru skôr, ako sa stane obeťou sadistického, zvrhlého zabijaka. Autora neraz prirovnávajú k Raymondovi Chandlerovi pre jeho strohý, vecný, no trefný a pútavý štýl. Je pravda, že natvrdo zobrazená surovosť hneď na úvod nemusí sadnúť každému, ale o to údernejšie a desivejšie celý príbeh vyznieva. 

"Udělá výpad pravou rukou a pokusí se mi vrazit prsty do krku. Ukročím, chytím ho za zápěstí a pokračuji s ním v pohybu dopředu. Ztratí rovnováhu. Prudce trhnu, otočím se a vykloubím mu zápěstí. Pustím ho, ale nejsem dostatečně rychlý a nedokážu vykrýt ránu, kterou na mě vede ten menší. Stačím jen kousíček  uhnout, takže hrana dlaně mě nezasáhne do krku, ale sklouzne po klíční kosti k ramenu. Do těla mi vystřelí strašná bolest."

Adrien Lefort už niekoľko rokov obýva malý byt v New Yorku, vytrhnutý z domova a akýchkoľvek plnohodnotných sociálnych kontaktov. Po nevydarenej akcii v Teheráne a pod hrozbou nebezpečenstva zanechal svoj život a pod zmeneným menom opustil Francúzsko. Stala sa z neho troska holdujúca alkoholu a je mu celkom jedno, čo s ním bude. Všetko zmení telefonát jeho bývalej manželky. Ich dcéra Tara je nezvestná a Adrien by mohol využiť svoje konexie pri jej hľadaní. Po dlhšom zvažovaní sa napokon rozhodne sám vydať do Paríža a čeliť ľuďom, ktorých nevidel už takmer desať rokov. Pri odhaľovaní stôp Tarinho zmiznutia sa dozvedá o jej charaktere a nie všetko mu je po vôli. Tara už dávno nie je tým hravým, milým dievčatkom, ktoré opustil. Adrien sa ponára do temných uličiek parížskeho podsvetia, skorumpovaných policajtov a pornopriemyslu, no nikto ho nemôže pripraviť na vyčíňanie maniaka, ktorý nakrúca svoje vraždenie pre zvrhlých divákov. Už musí len dúfať, že príde skôr, než sa Tara stane jeho ďalšou obeťou.

"Nakloním se dopředu, až se skoro dotýkám obrazovky. Kamera snímá stúl zezadu, takže z těla vidím prakticky jen nohy. Jsou široce roztažené, připoutané ke stolu koženými řemeny. A hýbají se. Tělo ležící na pitevním stole není mrtvé. Zastaví se mi dech a srdce mi sevře ledová ruka. Ty nohy jsou malé, jako kdyby patřili dítěti nebo velmi mladé dívce. Je puštený zvuk, takže slyším křik plný hrúzy. Jedná se o ženský hlas. Zleva vejde do záběru muž v gumové zástěře. Kamera ho snímá zezadu, vidím jeho holý zadek a naprosto jasně rozeznám, že má erekci."

Samotná zápletka je pomerne obohratá. Hlavná postava plná démonov a zničenej minulosti je nútená rozhýbať sa, aby zachránila blízku osobu. Aj pátranie po sériovom vrahovi je prítomné v drvivej väčšine psychotrilerov. To si zrejme uvedomuje aj David Hidden, a preto si neberie servítky pred ústa a jeho štýl vás okamžite uzemní. Je drsný, surový a miestami až nechutný. Adrien má neraz problém udržať telesné tekutiny, dostáva sa do bolestivých stretov a trpí pod vplyvom zážitkov. Napriek tomu mu fandíte, pretože je jednoducho obyčajný chlap, ktorému nechýba motivácia, hoci o jeho prístupe či zdravej osobnosti by sa dalo pochybovať. Divne na mňa skôr pôsobila jeho bývalá manželka. Na jednej strane ho zavolala, ale zakaždým, keď sa stretli, ho vyhadzovala bez toho, že by si chcela vypočuť novinky ohľadom pátrania. A čo vrah? Ten je skutočne desivý, názov je zvolený primerane. A pozor, Hidden nie je ako iní autori, ktorí sa často vyvarujú ublíženia ústredným postavám. Aj preto ostáva Tarin osud až do konca otázny, čo je pre román ďalšie veľké plus.

Recenzný výtlačok venovala mediálna spoločnosť Albatros Media.

Aj spravodlivosť má hranice (J. Grisham - Osamelý strelec)

20.10.2016 18:58

Johna Grishama určite predstavovať netreba, jeho právnické trilery už dávno obleteli svet a čitatelia sú dobre oboznámení s jeho tvorbou. Vo mne napríklad aj po rokoch stále rezonujú knihy ako Klient, Firma alebo Kedy zabiť. Nečudo, že po nich neraz siahnu aj filmoví a televízni tvorcovia, poskytujú bohatý a zaujímavý materiál. Stretol som sa síce s názormi, že jeho novšie romány už nedosahujú takú kvalitu, ako ich predchodcovia, ale stále si vedia nájsť silnú základňu čitateľov. Autor si občas zaskočí aj k športovej tematike (Hra o pizzu, Calico Joe), ale napokon sa vždy vráti k osvedčeným námetom zo sveta paragrafov. Inak to nie je ani v prípade knihy Osamelý strelec, kde sa stretávame s trochu netypickým právnikom hneď v niekoľkých krátkych príbehoch. 

"Gardy bol vo väzbe a priznával sa ostošesť. Mám silné podozrenie, že Jack Peeley zabil dievčatá z nejakej zvrátenej túžby po pomste. Keby policajti nenarazili na Gardyho, asi by Peeleyho nakoniec vypočuli. Lenže Gardy so svojím odstrašujúcim výzorom, sympatiami k satanizmu a predchádzajúcimi prípadmi sexuálnej zvrhlosti sa stal jasným favoritom a nikoho v Mile netrápili pochybnosti."

Sebastian Rudd využíva ako kanceláriu dodávku. Pojazdné zázemie mu umožňuje rýchle presuny za klientmi i ochranu pred násilníkmi, ktorí by si ho mohli doma vystriehnuť. Obhajuje totiž ľudí, od ktorých iní právnici bočia - buď preto, že ide o nebezpečných kriminálnikov, alebo si ich obhajobou nechcú pokaziť povesť a zničiť kariéru. Na cestách za spravodlivosťou ho sprevádza verný Partner, sám dobre oboznámený so súkolím právneho systému. Či už ide o mladíka obvineného zo zabitia dvoch malých dievčat, alebo šéfa podsvetia čakajúceho na popravu, Sebastian Rudd sa zakaždým s vervou pustí do ich prípadu. Motiváciou mu nie sú peniaze ani sláva, hoci jeho meno je medzi ľuďmi dobre známe. Bojuje proti hlúposti, zaslepenosti a krátkozrakosti iných členov súdnictva, obhajuje pravdu a nebojí sa pritom čeliť nepríjemným a neraz doslova bolestivým dôsledkom. Pretože kým je presvedčený o správnosti svojho konania, nezastavia ho vyhrážky ani právnická etika...

"Bojujem s panikou. Môj syn je bezpečí, opakujem si a verím tomu. Lenže v tejto situácii jednoducho nie som schopný uvažovať racionálne. S Partnerom ideme do najbližšej kaviarne a utiahneme sa do kúta. Rozoberám možné scenáre a on pozorne počúva. V skutočnosti nemám na výber. Najdôležitejší je môj syn, jeho bezpečnosť a návrat, na ničom inom nezáleží. Ak môžem byť úspešný v niečom inom, aspoň sa vyhnem ľuďom ako Arch Swanger. Môže to byť cesta von, úžasná a jediná príležitosť opustiť právnickú profesiu a začať hľadať skutočné šťastie. Chcem držať syna v náručí."

Ak máte radi ucelené príbehy, Osamelý strelec vás môže trochu zaraziť. Priznám sa, čakal som klasický románový dej, no Grisham to tentoraz poňal inak. Postavu Sebastiana Rudda predstavil v piatich prípadoch a hoci medzi nimi nachádzame isté prepojenia, ide skôr o samostatné príbehy. Sú však pomerne pútavé a najmä piaty, kde sa rieši únos Sebastianovho syna, vás nenechá chladnými. Spočiatku som sa neubránil myšlienke, že Grisham sa inšpiroval Michaelom Connellym a jeho advokátom zo zadného sedadla, s ktorým má Rudd viacero spoločných prvkov, počínajúc pojazdnou kanceláriou a svojským prístupom k právu. Osamelý strelec nepatrí medzi autorove najvydarenejšie diela, neutkvie vám v pamäti na dlhý čas, ale zase neznižuje Grishamov štandard. 

<< 36 | 37 | 38 | 39 | 40 >>