Vzdelanie ako symbol rozporu i osudu (T. Westoverová - Vzdelaná)

14.07.2019 09:22

Pamäti či všeobecne tituly postavené na osobných skúsenostiach autorov veľmi nevyhľadávam. K Vzdelanej som sa však dostal na odporúčanie znalkyne dobrých kníh (pozdravujem, Lucka), a tak som jej dal šancu. Musím povedať, že mi napokon celkom zaimponovala. So vzdelávaním mám dočinenia ako učiteľ prakticky denne, a nepochybne ho mnohí berú ako samozrejmosť. Preto je priam neuveriteľné, že sa dnes nájdu ľudia žijúci odrezaní od vymožeností modernej doby, a to z vlastného presvedčenia. Žiaľ, na ich rozhodnutie doplácajú neraz aj iní - a práve to je prípad Tary Westoverovej. Narodila sa v roku 1986 a na prahu dospelosti prešla náročnou a obdivuhodnou premenou. Vyrástla totiž v rodine, ktorá nedôverovala školstvu, zdravotníctvu ani žiadnemu systému a žila doslova na okraji. Spoločnosti, zdravia aj psychickej pohody. 

"Keď ma otec uvidel s jednou z učebníc, snažil sa ma od nej dostať. Azda si spomenul na Tylera. Snáď si myslel, že keď sa mu na pár rokov podarí odlákať ma od nich, nebezpečenstvo pominie. A tak mi vymýšľal rôzne úlohy, aj keď niektoré boli zbytočné. Raz popoludní, keď ma prichytil, ako si prezerám učebnicu matematiky, som spolu s ním musela hodinu vláčiť vedrá s vodou cez celé pole až k ovocným stromom, čo by nebolo až také nezvyčajné, keby práve nebola búrka." (str. 69)

Tarini rodičia patrili k mormónom. Je možné, že niektorí čitatelia budú vnímať ich vieru kriticky, ale netreba zabúdať na rozdiel medzi príslušnosťou k náboženstvu a fanatizmom. Predovšetkým Tarin otec sa často správal ako despota vyžadujúci absolútnu poslušnosť, aj keď svojimi názormi či požiadavkami presahoval rámec zdravého rozumu. Ženy v ich komunite boli vedené k role matiek či liečiteliek, a tak nečudo, že Tarin pohľad na svet formovali viac muži. Okrem tyranského otca to boli najmä jej bratia - Shawn, nevyspytateľný násilník, a Tyler, ktorý sa vzoprel a odišiel študovať na vysokú školu. Tara si čoraz viac uvedomuje, že za hranicami rodinných názorov je celkom iný svet - vrelejší, radostnejší a plný možností. Ťažká práca v šrotovisku, liečba popálenín bylinkami, fámy o tom, že antibiotiká spôsobujú krvácanie očí a ďalšie faktory spôsobili, že Tara spočiatku mala problém s nadväzovaním kontaktov a začlenením sa do spoločnosti. Keď sa však ako sedemnásťročná po prvýkrát ocitila v triede s inými študentmi, pod vplyvom učiteľov a nových priateľov nastúpila na cestu vedúcu až k doktorátu z histórie.

"Rozhodla som sa, že nebudem študovať históriu, ale historikov. Môj záujem zrejme pramenil z pocitu neschopnosti, ktorý vo mne pretrvával, odkedy som sa dozvedela o holokauste a hnutí za občianske práva - odkedy som si uvedomila, že človek má a vždy bude mať o minulosti len obmedzené informácie, že závisí, čo mu poveda iní. Vedela som, aké to je, keď sa vám otvoria oči a uvedomíte si svoju mylnú predstavu - takú mylnú, že jej zmena pohne svetom. Teraz som potrebovala pochopiť, ako sa s vlastnou nevedomosťou a predpojatosťou porátali veľkí strážcovia dejín." (str. 223)

Vzdelaná nie je iba životným príbehom Tary Westoverovej. Odkrýva aj nepeknú pravdu o vidieckom živote náboženských skupín, je psychologickým prienikom do osudov komunity poznačenej konšpiračnými teóriami, nedôverou a ignoráciou potrieb iných. Tara dosiahla prijatie do školy samoštúdiom, za čo si, samozrejme, pripísal zásluhy jej otec. Niekedy pri čítaní neviete, či máte žasnúť, hnevať sa, alebo smiať. Každopádne vo vás ostane istá frustrácia z vedomia, že sa také čosi stále vo svete deje, a zároveň radosť z toho, že sa autorka dokázala z daného života vymaniť vlastnou zásluhou. Páčila sa mi Tarina otvorenosť aj prizania, že niektoré udalosti či názory sú len čisto subjektívne a nemusia sa zhodovať s postojmi ostatných. Vzdelaná mi občas pripomenula Sklený zámok od Jeanette Walls, i keď o poznanie drsnejší a šokujúcejší. Vzdelaná je autorkin debut, a aj keby už nevydala inú knihu, vo svete, kde vládnu informácie, je mementom, že nie všade majú rovnakú moc.

Originálny názov: Educated
Preklad: Daniela Šinková
Počet strán: 311

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Tatran.

Diskusná téma: Vzdelanie ako symbol rozporu i osudu (T. Westoverová - Vzdelaná)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok