Tienisté stránky lásky (C. Hooverová - Končí sa to nami)

04.03.2018 08:16

Colleen Hooverová si zvolila náročnú, ale pritom vďačnú cieľovú skupinu. Mieri prevažne na adolescentov, ktorí už majú skúsenosti, ale ešte stále veria v rozprávkovo šťastné konce. A ak sa mladým jej romány zapáčia, je šanca, že s ňou budú pokračovať aj ďalej. A to je aj môj prípad, odkedy som si prečítal jej Stratenú nádej. Aktuálna novinka Končí sa to nami obsahuje viac prvkov zo života samotnej autorky, no zároveň si udržiava všetky atribúty spoločensko-ľúbostného príbehu. Ja osobne síce nemám rád životopisy a osobné výpovede, ale v tomto prípade som spravil výnimku. Presvedčil ma Hooverovej rozprávačský talent a schopnosť preniesť na čitateľa dojmy a pocity, s ktorými sa potýkajú jej postavy. A verdikt? Knihu môžem len a len odporučiť. Je inšpirujúca, povzbudivá a môže slúžiť aj ako istá forma terapie. 

"Pokúsila som sa zabudnúť na to, čo sa stalo v kuchyni, ale znova sa mi všetko vybavilo. Ryle ma od seba odstrčil. Sotil ma. Za pätnásť sekúnd som spoznala jeho odvrátenú tvár. Aj ja som sa prejavila inak. Smiala som sa z neho, pritom som si mala robiť starosti. Strčil do mňa vo chvíli, keď by sa ma nemal dotknúť. Ja som ho odsotila a zavinila, že si porezal ruku. Hrôza. Tých pätnásť sekúnd, počas ktorých sa všetko zbehlo, predstavovalo čistú hrôzu."

Lily sa po skončení štúdií presťahuje do Bostonu, kde nadviaže vzťah s produktívnym chirurgom Rylom. Ten je na prvý pohľad jej opakom - je ambiciózny, dravý a rád má veci pod kontrolou. Oproti tomu Lily je mnoho citlivejšia a pochádza z nie práve šťastného prostredia. Ryle má od začiatku jasno v tom, že kariéra má prednosť pred láskou, no kvôli Lily je napokon ochotný prehodnotiť svoj postoj. Postupom času sponávajú jeden druhého a (hlavne Lily) aj samých seba. Lily sa vracia prostredníctvom denníka k svojej prvej láske, Atlasovi, a spomína na jeho ľudské kvality i múdre slová. Samozrejme, je iba otázkou času, kedy sa Atlas znovu objaví na scéne a naruší tak všetko, čo si Lily s Rylom vybudovali. A Ryle okrem toho ukazuje aj svoje omnoho temnejšie vlastnosti. Lily je tak postavená pred ďalšiu skúšku. Hoci Ryla miluje, jeho ubližovanie sa ignorovať nedá. Silný vzťah by však stál za námahu. Čo je teda lepšie? Ostať a bojovať alebo odísť... a bojovať ešte viac?

"Niekedy to dievča vo mne - dcéra môjho otca - odporovalo. Varovalo ma, aby som mu neodpúšťala. Mala som odísť už po prvom raze. A niekedy som tomu hlasu verila. Na druhej strane, Ryle chápal, že manželstvá nie sú dokonalé. Občas nastanú chvíle, ktoré ľutujú obe strany. Aký by som mala zo seba pocit, keby som ho opustila už po prvom incidente? Nemal ma sotiť, ale aj ja som sa zachovala tak, že na to nie som pyšná. A ak by som odišla, neporušila by som prísahu? V dobrom aj v zlom. Odmietam vzdať naše manželstvo tak ľahko. Som silná žena. Celý život som bola svedkom násilia."

Končí sa to nami nie je vždy ľahké čítanie. Téma je aktuálna, celospoločenská a môže sa pritrafiť v realite prakticky komukoľvek. Osveta týmto spôsobom je viac než vítaná, hoci ako sama Colleen Hooverová priznáva, písanie knihy tentoraz nebola žiadna zábava. V mladosti sama zakúsila podobnú skúsenosť a tak nech je jej románom nielen osobným vyznaním, ale najmä varovným prstom a ukážkou, ako sa s daným javom vysporiadať. V texte narazíte na množstvo pekných myšlienok, ktoré vás neraz prinútia pristaviť sa pri nich. Podobne ako v iných autorkiných dielach, aj tu hrá okrem lásky dôležitú úlohu priateľstvo. V románoch pre mladých dospelých je miestami väčšmi cenené ako partnerský vzťah a ja tento motív podporujem. Silný príbeh, výrazné postavy, poučenie a hodnoty - s týmito znakmi ide do boja román Končí sa to nami a myslím, že v silnej žánrovej konkurencii si bez problémov vydobyje pevné miesto.

Diskusná téma: Tienisté stránky lásky (C. Hooverová - Končí sa to nami)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok