Tajnosti, vášeň a rozbitý svet (S. J. Maas - Na dvore z krídel a zmaru)

07.07.2019 07:43

Škoda, že séria Na dvore z tŕňov a ruží má iba tri časti. Na jeden strane je to dobre, príbeh nie je naťahovaný a vypĺňaný hluchými miestami, no v porovnaní napríklad s Trónom zo skla ide rozhodne o kratší výtvor. Sarah J. Maas však má v talóne určite množstvo ďaších nápadov, takže sa iste máme na čo tešiť. Na dvore z krídel a zmaru je vyvrcholením spočiatku rozprávkového, neskôr omnoho dramatickejšieho príbehu o Feyre, ktorá sa ocitla vo svete tajomných a príťažlivých férov. Mám pocit, že v poslednom čase na nás féri číhajú za každým rohom (spomeňme si trebárs na Cassandru Clare či Holly Black), ale zatiaľ ich nie je toľko, aby sme nimi boli prejedení. Prostredie a mytológia týchto krásnych magických bytostí sú totiž vďačným a širokospektrálnym námetom.

"Podarilo sa mi prebehnúť asi pätnásť metrov, keď sa Eris odvial predo mňa a udrel ma tak silno, že som si prehryzla peru. Než som dopadla na zem, udrel znova, tentoraz do brucha a vyrazil mi dych. Lucien sa medzitým pustil do svojich dvoch bratov. Kov a oheň lietali a zrážali sa, všade fŕkal ľad. Keď som dopadla na zem, Eris ma schmatol za vlasy, až mi vyhŕkli slzy. Ťahal ma na breh, krížom cez ľad... (str. 118)

Odporcovia young adult by si mali prečítať túto sériu, pretože ich reči o plytkosti či jednoduchosti by tvrdo narazili. Freye je pekným príkladom postupného (a opodstatneného) vývoja postavy. Jej charakter je radosť sledovať. Z neistého a ustráchaného dievčaťa sa stala odhodlaná mladá žena využívajúca svoje postavenie aj osobný šarm. Na dvoroch kráľov manipulácie to napokon ani inak nejde. Aj dobrý človek môže siahnuť po ostrejších zbraniach, tak ako sa v napohľad zlom vnútri skrýva nečakané dobro. To je zase prípad Rhysanda, ktorý si moje sympatie získal už v prvej časti (čo bol zjavne autorkin zámer a ja som jej dokonale sadol na lep). Ďalší príkladom zmeny je Tamlin, ktorý sa spočiatku javil ako ukážkový hrdina, aby postupne odhalil svoje slabosti. Je to práve on, kto nakoniec rozvíri hladinu diania, a hoci jeho obľúbenosť rapídne klesá, predsa len ešte má šancu sa trochu pozviechať a ukázať, že je nie celkom na odpis. V tomto Sarah J. Maas obdivujem - nič u nej nie je čiernobiele, jej knihy hrajú všemožnými odtieňmi, a práve preto sú také originálne a nepredvídateľné. 

"Položil ma na brucho a ja som si všimla rôzne oleje a balzamy, ktoré nachystal, slabú vôňu rozmarínu a niečo, čo som od únavy nespoznala, ale krásne to voňalo. Ruky sa mu leskli od štedrého množstva oleja, ktorý si nalial do dlaní. Sekundu nato mal ruky na mne. Môj ston bol asi dosť nedôstojný, keď mi začal natierať boľavé svaly na chrbte. Jemne ich masíroval, až kým sa ostrá, oslepujúca bolesť nezmenila na tupú. A potom prešiel ku krídlam. Úľava a extáza, svaly sa mi uvoľnili, hladil ma s láskou, no aj trochu provokatívne." (str. 285-286)

Román Na dvore z krídel a zmaru je napínavý, romantický, vtipný aj dojemný. Má všetko, čo si možno od knihy určenej pre tínedžerov a mladých dospelých želať. Popri zábave ich môže aj poučiť, prinútiť sa zamyslieť a nachádzať paralely s ich vlastným životom či dokonca spoločenskou situáciou. V popredí sú okrem hlavných postáv vo väčšej miere aj vedľajšie, čo je dobré, pretože aj tie mali v deji svoju nezastupiteľnú úlohu. Oproti minulému dielu sa tu vyskytuje menej sexuálnych scén. Práve tie sú u mnohých kameňom úrazu, no mne neprekážali. Sarah J. Maas píše o niečo dospelejšie príbehy ako niektorí jej kolegovia a kolegyne, a sex k tomu jednoducho patrí. Dej románu pekne odsýpa, a tak mi nevadili ani mnohé opisy, ktoré sú súčasťou autorkinho štýlu. Séria sa dočkala dôstojného zakončenia a zanechala vo nme uspokojivý pocit. Sarah J. Maas vraj chystá aj doplňujúcu novelu, po ktorej tiež určite siahnem. Ak pôjde v šľapajách Dvora z tŕňov a ruží, bude iste stáť za to. 

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Slovart.

Originálny názov: A Court of Wings and Ruin
Príslušnosť k sérii: Na dvore z tŕňov a ruží (3. diel)
Preklad: Milica Nováková
Počet strán: 639

 

Diskusná téma: Tajnosti, vášeň a rozbitý svet (S. J. Maas - Na dvore z krídel a zmaru)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok