Inteligentné čítanie o (ne)obyčajných problémoch (T. Van der Holland - Kronika sendvičovej ženy)

22.11.2015 08:12

Pri nebývalom množstve autorov a autoriek, ktorí sa v súčasnosti pohybujú na slovenskom knižnom trhu, je veľmi dôležité nájsť a zachovať si svoj osobitý štýl. Tine Van der Holland, spisovateľke z Košíc, sa to darí už od roku 2010, kedy jej vyšla prvá kniha. Odvtedy nielenže prešla od písania kníh k ich vydávaniu, ale stihla vytvoriť dokopy šesť vlastných titulov. Kronika sendvičovej ženy je voľným pokračovaním Shalomu - Kroniky zvláštneho manželstva. Stretneme sa v nej s viacerými známymi postavami, ale knihu môžete čítať aj bez znalosti tej predošlej. Autorka opäť potvrdzuje, že jej text skrýva viac než otrepané (a neraz aj bezduché) rečičky o láske a nevere. Ide o inteligentné čítanie, zasahujúce tak spoločenskú problematiku, ako aj často háklivé témy bujnejúce za zatvorenými dverami našich domovov. 

"Musím si zahryznúť do jazyka... Tie centy by som ani tak nemusela rátať, keby sme ju aj Daniela boli pustili do sveta s holými zadkami. Ale to by sa nebolo konalo nijaké jej štúdium v Anglicku ani útek do USA, lebo neviem, neviem, odkiaľ by - napríklad - vzala na letenku. A možno by nedošlo ani k tomu vulgárnemu melíru v jej vlasoch, nebyť našej podpory aj za posledné roky. Služby sú všade na svete drahé, to viem aj so svojím dinosaurím mozgom."

Rozprávačkou a hlavnou postavou je Gabika, žena v strednom veku, ktorá sa ocitla kdesi na pomedzí života a vzťahov. Jej manželstvo s Milanom už dávno nie je ako kedysi, upadá pod vplyvom stereotypu a ľudia, čo sa kedysi mali radi, na sebe nachádzajú viac chýb než pozitív. Gabika sa potýka s nezamestnanosťou, čo jej tiež neprospieva. Deti im vyleteli z hniezda a hoci rozprestreli krídla, neraz potrebujú rodičovskú pomoc. Daniel študuje za lekára v náročnom izraelskom prostredí a Miriam čaká dieťa s mužom, ktorý by bol možno prekvapený, keby ju a jej pôvod spoznal o čosi dôkladnejšie. Nedeliteľnou súčasťou rodinnej mozaiky je aj Gabikina mama, mierne požadovačná dôchodkyňa, ktorá samozrejme očakáva, že sa o ňu na staré kolená mladšie generácie postarajú. Gabika sa tak ocitá v situácií, ktorú sama nezavinila - Milan si v podstate žije vlastným životom, najradšej by mal od všetkého pokoj, a ona musí chtiac-nechtiac pendlovať medzi dvoma vrstvami problémov - deťmi a rodičmi. 

"Vďaka starčekom som sa priúčala väčšej trpezlivosti. Čoskoro som ich už poznala všetkých a s úsmevom som ich, pokiaľ možno v ich rodnej reči, oslovovala ako vážených zákazníkov, čo sa im páčilo. Kým som učila v škole, bola som paňou ja. Tu, keď som si chcela zarobiť pár šekelov, musela som počúvať a nechať hovoriť druhú stranu. Spočiatku ma to dosť rozčuľovalo - každý z nich akoby opakoval donekonečna to isté. Potom sa mi sluch zjemnil. Z hlbín starých myslí trýskali nové informácie. Začiatky ich života v tejto krajine, život počas vojen a strádania..."

Na Kronike sendvičovej ženy obdivujem, že prekračuje hranice. Nielen v pestrosti tém spoločenského románu, ale aj doslova. Tina Van der Holland naplno využila vlastné cestovateľské skúsenosti, a tak aj Gabika mala možnosť vycestovať do Izraela. Opisy krajiny, prostredia a zvykov sú natoľko autentické, akoby ste sa vy sami prechádzali známymi aj menej známymi uličkami. Kniha je premyslená, každé slovko má svoje miesto, nejde len o prázdne reči na zabitie priestoru. Hoci som už vyzdvihol racionálnu stránku, nedá sa opomenúť ani dávku emócií. Nájdete tu všetko - od sklamania cez nádej až po odľahčený humor a napätie. Kronika je síce primárne určená pre ženy-čitateľky, ale myslím, že sa v nej nestratia ani muži. Ja som si čítanie užíval a zase som o niečo múdrejší :-) 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Koruna

Diskusná téma: Inteligentné čítanie o (ne)obyčajných problémoch (T. Van der Holland - Kronika sendvičovej ženy)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok