Strhujúci boj proti umelým hodnotám (C. Ahern - Dokonalá)

10.05.2019 14:48

Keď som sa po dočítaní knihy Chybná dozvedel, že ju Cecelia Ahern napísala v priebehu troch týždňov, pretože príbeh jej jednoducho nedal pokoj, bol som ohúrený. Išlo totiž o vydarený román poukazujúci na nebezpečenstvo manipulovania a udávania falošných noriem, ktoré ohrozujú spoločnosť viac než skutočné zločiny. Dokonalá je pokračovaním série a zároveň ju aj ukončuje. Dvojdielne dobrodružstvo mladej Celestine stačí na to, aby autorka príliš neskĺzla k vypĺňaniu textu hluchými miestami a pritom môže dostatočne vyjadriť všetky dôležité myšlienky. Pre poznanie a pochopenie deja je nutné poznať aj predošlú knihu. Výhoda, ak ste Chybnú ešte nečítali, je v tom, že môžete zhltnúť obe knihy naraz. Ručím vám totiž za to, že po obrátení poslednej strany Chybnej budete zvedaví na pokračovanie. 

"Crevan so mnou hrá hru. Budem trestať nevinných, až pokým nevyjdeš zo svojej skrýše. V meste vypukli vzbury. Spolok ich označuje za náhodné vzplanutia Chybných skupín, ale starý otec si myslí, že nielen Chybní sú nahnevaní na Spolok. Verí, že ani bežní občania nie sú stotožnení s pravidlami pre Chybných a že sa začínajú ozývať. Viem, že teraz dáva zmysel to, čo som kedysi považovala len za starkého nezmysly." (str. 46)

Ak patríte medzi tých, ktorí si už presne nepamätajú dej predošlých častí sérií (ako ja), poteším vás. Cecelia Ahern v úvode Dokonalej ozrejmí situáciu a pripomenie nám Celestinino príkorie. A že toho teda zažila! Šikovné dievča z ukážkovej rodiny mala pred sebou žiarivú budúcnosť s milujúcim priateľom po boku, no všetko sa zmenilo, keď na verejnosti pomohla starému mužovi. To by samo osebe bolo iste vnímané ako pozitívny čin, len keby nešlo o Chybného. A odrazu aj Celestine patrila medzi "pošpinených", čo napokon viedlo k tomu, že sa stala symbolom boja proti nespravodlivému systému a jeho vedúcej osobnosti - sudcovi Cravenovi, zhodou okolností otcovi jej priateľa. Podobný motív sme tu mali už niekoľkokrát, spomeniem napríklad celosvetovú senzáciu Hry o život. Ale ako rád tvrdím - je jedno, ak sa téma opakuje, dôležité je, aby autori prieniesli nové spracovanie, ktoré zaujme hoci aj po stýkrát. A Cecelii Ahern sa to podarilo. Celestine možno nie je taká drsne neohrozená ako Katniss, no práve to ju robí prístupnejšou a bližšou širokej škále čitateľov.

"Žena zodvihne spodničku a hodí ju na podlahu, pred nohy Informátorky. Odmlčí sa, potom vytiahne obušok a ženu zloží úderom do nôh. Padá dopredu a udrie si tvár, ústa má otvorené a kričí od bolesti. Toto spôsobí dve veci. Niektoré ženy sa stiahnu a ihneď sa obliekajú a tie druhé útočia. Stojím mimo tohto všetkého, na boku stuhnutej skupinky, a som zdesená. Sme tu natlačené a správajú sa k nám ako k zvieratám. Zrazu Informátori začnú pískať. Zmätene sa obzeráme. Nechcú, aby sme stíchli, pískajú, akoby niekoho chytili." (str. 243)

Text Dokonalej je tvorený kratšími kapitolami, takže je vhodný aj pre tých, ktorí nemajú na čítanie veľa času. Zároveň to umožňuje vyššiu dynamiku príbehu, čo je vzhľadom na množstvo motívov výhoda. Celestine má na zreteli v prvom rade "oddémonizovanie" Chybných v spoločnosti a boj proti Spolku, no na svoje si príde aj v citovom živote. Láska nie je ťažisková, skôr je len doplnkom k hlavnému deju, ale k danému žánru jednoducho patrí a bez nej by príbeh nebol kompletný. Znovu musím pochváliť aj oriezku, kde sa vynímajú písmená CH v kruhu - ide o symbol vypaľovaný každému, kto sa spreneveril umelo vytvoreným pravidlám. Cecelia Ahern je známa skôr vďaka spoločenskej romantike, no ani young adult jej očividne nie je cudzie. Presah do kolektívneho vedomia je badať aj tu, a to veľmi výrazne. "Značkovanie" a ukazovanie prstom na ľudí, ktorí sa znepáčili systému, je hrozbou, na ktorú treba poukazovať neustále. História má totiž nepeknú tendenciu opakovať sa a je len na nás, nakoľko jej to umožníme. 

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Slovart.

Diskusná téma: Strhujúci boj proti umelým hodnotám (C. Ahern - Dokonalá)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok