Severskí bohovia hlásia druhý príchod (R. Riordan - Thorovo kladivo)

04.02.2018 13:35

Dá sa povedať, že na knihách od Ricka Riordana (mám na mysli Percyho Jacksona a Jasona Gracea) som sa naučil o antickej mytológii viac než počas celého štúdia. Je obdivuhodné, s akou ľahkosťuo a nadšením prenáša staroveké mená a udalosti do súčasných pomerov a adekvátne veku jeho cieľovej skupiny. Hoci, mám dojem, že tá sa posúva čoraz viac. Okrem toho, že získava nových čitateľov, tí, ktorých namotal už skôr, s ním zdieľajú jeho tvorbu i v dospelosti. Deje sa tak aj vďaka novej sérii, ktorou opúšťa doby antiky a presúva sa na sever Európy. Prví Bohovia Asgardu ma dokonca ohromili ešte viac ako úvod Bohov Olympu. Sú odviazanejší, postavy neopozerané a svet Vikingov a ich mytológie poskytuje skutočne množstvo zaujímavých podnetov. Thorovo kladivo pokračuje v nastúpenej ceste a jeden z najznámejších bohov trochu pozmeňuje svoj komerčný obraz.

"Nemám rád, keď sa ma niekto pokúša zabiť. Jasné, vo Valhale sa my einherjarovia navzájom zabíjame v jednom kuse a do večere zase ožívame. No mimo Valhaly som totálne smrteľný. Umrieť v Bostone, nijaký nový vesmírny začiatok ma už nečaká. Kozí vrah ma sledoval zhora zo strechy. Vďaka bohom, vyzeralo to tak, že sa mu sekery minuli. Ale aby som to s tou vďačnosťou bohom neprehnal, za pásom mu visel ešte meč."

Po tom, ako Magnus Chase umrel a prijal svoj nový osud v podobe mytologického bojovníka einherjara, sa preňho hranice normálnosti posunuli o celý nebeský svet. Boston už nikdy preňho nebude ako predým, najmä keď dokázal opodstatnenie svojho miesta vo Valhale po boku bohov. Teraz naňho a na jeho priateľov čaká nová úloha - nájsť stratené Thorovo kladivo a ochrániť ľudstvo pred útokom obrov a úkladmi zlomyseľného boha Lokiho. Osud deviatich svetov visí na vlásku, a hoci Magnus sem-tam pochybuje o svojich schopnostiach, na scénu prichádza aj Lokiho nápomocný potomok Alex. Práve vďaka tejto postave sa Bohovia Asgardu dostávajú na celkom novú úroveň. Vidno, že Rick Riordan upustil od bezmedznej zábavy a poučenia a prináša svojim čitateľom aj pridanú hodnotu v podobe transgenderovej postavy. Ukazuje jej zapojenie do života, pocity a reakcie okolia a presvedčivo buduje u mladých čitateľov toleranciu a vnímanie bez predsudkov. Skvelá práca, Rick!

"O tri dni oddnes sa chce obor Thrym oženiť. Žiada nevestu a tiež dar, meč a kameň Skofnung. Za to možno vráti Thorovo kladivo, a zabráni tak hordám z Jotunheimu vtrhnúť do Bostonu. Myslel som na tisíc obrov z môjho sna, ako pochodujú do boja s Thorom. Nebál by som sa čeliť takej sile - mať veľké kladivo, ktoré dokáže odpáliť hory a urobiť z armády útočníkov syčiace omrvinky. Vravel som si, že to, čo teraz s Hearthom robíme, má zmysel: vlečieme sa po Alfheime a pokúšame sa získať zlato od starého trpaslíka, zaň dostať kameň a vyliečiť Blitza. A predsa... zdalo sa, že nás Loki naschvál odstavil."

Jednu vec však predsa musím autorovi vytknúť, a to opakujúcu sa schému. Takmer v každej (!) knihe ide o putovanie skupiny priateľov za niečím alebo niekým v snahe odvrátiť katastrofu v presne určenom čase. Na to sa síce nabaľujú rôzne bytosti a udalosti, ale v konečnom dôsledku čitateľ vždy vie, čo ho čaká, a málokedy je prekvapený. Keď sa ale zbavíte záťaže v podobe predvídateľnej kompozície, užijete si dobrodružnú jazdu naplno. Severská mytológia nie je natoľko známa, ako grécka či rímska, a pre našinca je o to pútavejšia. Celá séria má navyše tentoraz len tri časti, a tak aj dej je zhustenejší a dynamickejší. Nie je vylúčené, že autor ju neskôr rozšíri, ale osobne by som nebol proti. Jednotlivé kapitoly sú krátke a s popisným názvom. Nechýba ani typický humor a irónia, ktorá neraz u vás vyvolá hlasný smiech, rovnako ako mnoho popkultúrnych narážok. Thorovo kladivo sa tak stáva príjemným spestrením žánru young adult a Rick Riordan ním potvrdzuje svoje miesto medzi jeho poprednými autormi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

Diskusná téma: Severskí bohovia hlásia druhý príchod (R. Riordan - Thorovo kladivo)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok