Zmeny k lepšiemu začínajú od nás samých (S. Jezerská - Každý trapas sa počíta)

23.12.2016 09:03

Silvia Jezerská sa svojím románom zaraďuje medzi autorky, ktoré koncipujú svoje príbehy ako moderný, autentický pohľad na okolitý svet s potrebnou dávkou nadhľadu. Neponúka otrepaný dej o nešťastnej žene v domácnosti potýkajúcej sa s krachujúcimi vzťahmi ani život kariéristky, ktorej chýba objatie muža, ale jej hrdinka sa musí vyrovnať s omnoho "každodennejšími", prijateľnejšími problémami. Názov Každý trapas sa počíta je možno trochu zavádzajúci, predsa len evokuje o niečo zábavnejší obsah. To však neznamená, že vás nebude baviť, práve naopak. Učiteľka Tereza si vás okamžite získa, nie je žiadnou superženou, má chyby ako každý iný, pričom by ste ju hneď chceli za kamošku. Autorka ju vháňa do rôznych situácií, ktoré preveria jej charakter a vzťah k ostatným ľuďom, no dôležité je pritom vždy si zachovať vlastnú tvár... 

"Zložím nohu z pedálu. Kolesá sa prešmyknú a pretočia naprázdno. Takmer sa mi uľaví. Aj tak to bola šialenosť. Vlak sa už rúti na priecestie. Oslepia ma svetlá. Odrazu pneumatiky narazia na pevné podložie, zaberú a auto vystrelí dopredu. Preletíme cez koľajnice sotva sekundu predtým, než tadiaľ presviští päťsto ton železa a ocele rýchlosťou sto kilometrov za hodinu. Počujem škrípanie kovu o kov a hlasné pískanie."

Tereza cíti, že je načase spraviť niečo so zabehnutým životným stereotypom a opäť zažiť niečo nové. Tak, ako za čias jej priateľstva s Ondrom. Spoznali sa na strednej škole a dlhý čas bol jej platonickou láskou. On však nikdy neprekročil hranice ich vzťahu, a keď napokon odišiel do Prahy, skončili sa aj Terezine výstrelky. Výplňou jej dní sa stali práca v školstve, bývanie s mamou a návštevy o kamarátky Ivety, matky problémovej tínedžerky a mladších dvojčiat. Síce sa tieto dve ženy odlišujú, no zároveň sa vďaka tomu i dopĺňajú. Práve Iveta Terezu donúti poobzerať sa po inej práci, kde na svoje veľké prekvapenie stretne po rokoch Ondreja. Stará láska nehrdzavie, no Tereza už nie je tou naivnou mladou dievčinou. Už dávno je rozvážnou ženou a musí sa vymaniť z vlastného tieňa. Ani netuší, aké prekvapenia ju čakajú, keď otvorí oči a začne vnímať veci v pravom svetle. A to tak svoje vzťahy, ako aj rodinné pomery a dôvody zvláštneho správania ľudí v jej okolí...

"Svitá. Za oknom sa mihajú svetlá domov, lámp a staníc. V odraze na skle vidím, že sa usmievam. Mám pocit, akoby doteraz boli všetky orgány v mojom tele vákuovo zabalené a zošúverené. Odrazu sa obal porušil, dnu sa dostal vzduch a vnútri vo mne sa čosi rozpína. S údivom zisťujem, čo to je. Som šťastná. Neklamala som, keď som mu na terase tvrdila, že som v živote spokojná. Ale spokojnosť sa nedá porovnať s týmto. Nevydržím sedieť. Otvorím okno a rozpálené líca mi schladí vietor... Vydychujem zo seba starú dušu a vdychujem nový život."

Najviac sa mi páčila Terezina snaha niečo zmeniť. Ľudia totiž stále na niečo čakajú, sú nespokojní, no pritom prvotná motivácia musí vyjsť z nich samých. Hlavná hrdinka románu Každý trapas sa počíta je toho jasným príkladom. Nie všetko síce vyjde podľa jej predstáv, no niektoré výsledky majú dlhšiu čakaciu dobu. Ďalším plusom sú aj zvraty ohľadom vedľajších postáv, ktoré Tereza postupne odhaľuje. Silvia Jezerská ich dovtedy starostlivo ukrýva aj pred čitateľmi, aby neprišli o prekvapenia. Okrem hlavnej línie sa miestami vraciame aj o niekoľko rokov späť, aby sme nahliadli do vzťahu Terezy a Ondreja, prípadne aj jej priateľa Adama. Páčili sa mi aj pasáže s Ivetou a neraz som sa zasmial na jej hodnotení súčasnej literatúry, ktoré triafali priamo do čierneho. Kniha je výbornou oddychovkou s možnosťou zamyslenia sa ako bonusom. Silvia Jezerská ma zaujala a určite neobídem ani jej ďalšie tituly.

 

Diskusná téma: Zmeny k lepšiemu začínajú od nás samých (S. Jezerská - Každý trapas sa počíta)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok