Nebezpečne magický vstup do novej série (S. J. Maas - Na dvore z tŕňov a ruží)

26.08.2017 18:45

Americká autorka Sarah J. Maas ma o svojom talente presvedčila už aj u nás veľmi dobre známou sériou Trón zo skla. A keď som sa navyše dozvedel, že publikovať začala už krátko po dvadsiatke, môj obdiv k nej ešte vzrástol. Svoje nadšenie pre fantazijné svety a zameranie na mladých čitateľov potvrdzuje aj novou sériou Na dvore z tŕňov a ruží, kde dostávajú féri, bytosti známe už z Trónu zo skla, množstvo priestoru už od samého začiatku. Hlavným námetom je konfrontácia ich sveta a sveta obyčajných ľudských smrteľníkov. Pri čítaní som mal celý čas pocit, že autorka sa iba rozbieha. Drvivá väčšina príbehu je totiž postavená práve na budovaní vzťahu medzi mocným férom Tamlinom a dievčaťom Feyrou. Na svoje si tak prídu najmä romantické duše, ale ani tí, čo hľadajú napätie, napokon neobídu naprázdno.

"Vykríkla som, keď mi jeho zuby zovreli mäkký bod medzi krkom a plecom. Nemohla som sa ani pohnúť, ani myslieť, a môj svet sa scvrkol na pocit jeho pier a zubov na mojej pokožke. Naprerezal mi kožu, skôr sa zahryzol, aby ma priklincoval. Z tlaku jeho tela na mojom, tvrdého a mäkkého zároveň, som videla pred očami červenú - videla som blesky a nútilo ma to pritlačiť svoje boky na jeho. Mala by som ho nenávidieť..."

Feyre je mladá žena, ktorá sa po matkinej smrti a rodinnom finančnom krachu musí starať o otca a dve staršie sestry. Robí všetko preto, aby prežili tuhú zimu, čo ju núti zachádzať čoraz hlbšie do lesa, aby našla aspoň nejakú zver. Raz natrafí na vlka, o ktorom tuší, že nie je z ich časti sveta. Napriek tomu ho zabije, a tým spustí reťazec nečakaných udalostí. Na prahu ich dverí sa zjaví na pohľad krvilačná beštia prahnúca po pomste za mŕtveho priateľa. Vlk bol totiž fér vo svojej zvieracej podobe a podľa Dohody medzi nimi a ľuďmi musí Feyre nahradiť jeho život. Odchádza tak za hranice ľudskej ríše a ocitá sa v čarovnom obydlí féra Tamlina. Je však iný, ako sa dozvedala z povedačiek už od raného detstva. Namiesto krutej bytosti čoraz viac podlieha jeho príťažlivosti a čaru osobnosti. Nevie však ani to, ako Tamlin v skutočnosti vyzerá, pretože magická choroba spôsobila, že počas mašarného bálu všetci členovia Tamlinovho dvora ostali odsúdení nosiť masky už naveky. Človek vo férskom svete je čosi nevídané a Feyre je príliš zvedavá a odvážna, aby ostala celý čas za múrmi paláca. Je teda len otázkou času, kedy sa jej prítomnosť prevalí a ona sa ocitne vo víre nebezpečných udalostí...

"Plakala som celé hodiny. Kvôli sebe, kvôli Tamlinovi, kvôli faktu, že by som mala byť mŕtva, no nejako som prežila. Plakala som kvôli všetkému, čo som stratila, kvôli každému zraneniu, čo som utŕžila, kvôli každej rane - fyzickej alebo hocakej inej... Nedokázala som to zastaviť. Nedokázala som dýchať. Nedokázala som ju poraziť. Dnes vyrhala, a ani o tom nevedela. Vyhrala. Prežila som len vďaka podvádzaniu. Tamlin nikdy nebude slobodný, a ja zomriem tým najpríšernejším spôsobom."

Ako som spomenul vyššie, prvý diel série Na dvore z tŕňov a ruží je skôr akýmsi rozbehom a predstavení postáv a vzťahov. Rovnako aj Trón zo skla sa naplno rozbehol až druhou časťou a zdá sa, že sa to bude opakovať i v tomto prípade. Spoznávanie Tamlina a Feyre bolo možno trochu zdĺhavejšie, ale niektoré pasáže boli naozaj pekné. Sarah J. Maas má dar slova a pochvalu si nepochybne zaslúži aj prekladateľka Miriam Fulmeková. Pani korektora by si však mala oprášiť znalosti písania čiarok, pretože takmer na každej (!!) strane buď nejaká chýbala, alebo bola navyše. Obsahu to však neublížilo, a tak na čitateľov čaká zážitok, aký presne od autorky vyžadujú. Svet férov je magický, podmanivý a príťažlivo nebezpečný. Čo mám rád na tvorbe Sarah Maas, je fakt, že sa nebojí miestami až príliš expliticného zobrazenia násilia. Najviac sa prejaví najmä v závere, ktorý, ako je obvyklé, niektoré dejové línie uzavrie, ale zároveň ostane otvorených niekoľko dvierok. Zatiaľ je naplánovaných šesť dielov, takže sa je na čo tešiť, nehovoriac o tom, že kniha disponuje aj pútavou pôvodnou obálkou a spolu s ďalšimi dielami od Sarah budú iste tvoriť krásnu zbierku. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Nebezpečne magický vstup do novej série (S. J. Maas - Na dvore z tŕňov a ruží)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok