Úprimný román o (ne)všednom dospievaní (S. Chbosky - Charlieho malé tajomstvá)

15.04.2016 17:57

O knihe Charlieho malé tajomstvá som počul už dávnejšie. Predsa len nejde o žiadnu horúcu novinku, zrodila sa už koncom deväťdesiatych rokov. Je však natoľko nadčasová, že uplynulých cca dvadsať rokov akoby vôbec nemalo žiadny vplyv na jej výpovednú hodnotu. Hravo by strčila do vrecka mnohých súčasných autorov, ba dá sa povedať, že v nich badať isté odrazy tohto útleho, ale silného diela. Charlieho si iste obľúbite. Je síce trochu zvláštny, najmä vo vzťahu k iným ľuďom, ale to je v jeho veku bežné. Jeho pohľad na svet je priamy, a pritom hĺbavý. Niekedy vás až zarazí, ako jednoducho vie pomenovať zložité myšlienky a ako dlho vo vás bude doznievať daný dojem. Román ma listovú formu, Charlie sa zveruje papieru a adresuje ho vždy svojmu "priateľovi". Tým môže byť ktokoľvek, čím neraz získate pocit, že sa prihovára práve vám...

"Bolo to veľmi zvláštne. Moja sestra sa dokáže vytočiť aj vtedy, keď človek je nesprávnu značku tuniaka. A teraz ju ten chalan udrel a ona nepovedala ani slovo. Bola jemná a milá. A požiadala ma, aby som odišiel, tak som ju poslúchol. A keď ten chalan odišiel domov, povedala mi, že spolu chodia a aby som ocovi a mame nepovedal, čo sa stalo. Asi sa vzoprel šikanovaniu. Zdá sa mi to logické."

Charlie nastupuje na strednú školu, čo so sebou prináša množstvo nových vzťahov, poznatkov i skúseností. Vždy nadväzoval kamarátstva len ťažko, jeho bývalý spolužiak spáchal samovraždu a Charlie sa snaží nájsť zmysel aj v tých najbanálnejších veciach. Na popod svojho učiteľa literatúry, ktorý mu pravidelne zadáva písať eseje na rôzne knihy, sa podujme viac zapájať do bežného života. Tak sa spriatelí so staršími študentmi - Patrickom a jeho sestrou Sam. Sam sa rýchlo stane predmetom jeho snov a citov, ale ona mu rýchlo určí hranice. Patrick zas prejavuje väčší záujem o chlapcov než o dievčatá, čo tiež rozšíri Charlieho vnímanie sveta. To sa prejavuje aj v jeho rodinnom živote - starší brat je uznávaným hráčom univerzitného futbalu a sestra sa potýka s nástrahami nerovného vzťahu. Charlie spôsobom sebe vlastným komentuje všetko dianie a popritom si uvedomuje aj svojú účasť na ňom. Zároveň opisuje udalosti počas celého školského roka, oboznamuje čitateľa so širokým príbuzenstvom a spomína na milovanú tetu Helen, ktorá v jeho živote zohrala väčšiu úlohu, ako sa na prvý pohľad zdá...

"Povedala mi, aby som nalial, a ona zatiaľ rozložila oheň. Aj ona bola veľmi rozrušená, čo bolo zvláštne, pretože takto sa nikdy nespráva. V kuse hovorila o tom, ako zbožňuje oheň a ako by sa raz chcela vydať za chlapíka, čo žije vo Vermonte, čo bolo takisto čudné, lebo Mary Elizabeth o takýchto veciach nikdy nehovorí. Keď rozložila oheň, pustila platňu a podišla tanečným krokom ku mne. Povedala, že jej je veľmi teplo, ale nie od vonkajšej teploty. Začala hrať hudba a ona si so mnou štrngla a odchlipla si z brandy. Mimochodom, brandy je veľmi dobré, ale viac mi chutilo na vianočnej párty."

Príbeh sa odohráva počas školského roka 1991/1992. To znamená absenciu mobilov, internetu a sociálnych sietí. Činí to z neho omnoho ľudskejšiu a osobnejšiu výpoveď mladej generácie. Stephen Chbosky sa "prevtelil" do tínedžera obdareného svojským prístupom k sebe i okolitému svetu a zvládol to naozaj skvelo. Dej zahŕňa rôzne témy - alkohol, párty, drogy, nechcené tehotenstvo, neopätovanú lásku, zneužívanie... Zároveň ulahodí milovníkom klasických diel literatúry, keďže Charlie je vášnivým čitateľom s vycibreným hudobným vkusom. Určite oceníte aj autorove premyslené náznaky, ktoré vám dajú zmysel až pri posledných stránkach. Odrazu pochopíte Charlieho osobnosť v celej jeho zložitej komplexnosti a jeho príbeh si vás nadobro podmaní. Len nedávno som sa dozvedel, že v roku 2012 sa kniha dočkala aj filmového spracovania pod názvom Ten, kto stojí v kúte (Perks of Being a Wallflower.). Pri najbližej možnej príležitosti si ho pozriem, aby som znovu precítil tento nevšedný, úprimný román. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Úprimný román o (ne)všednom dospievaní (S. Chbosky - Charlieho malé tajomstvá)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok