Romantizujúci návod na coming out (B. Albertalli - Ja, Simon)

08.09.2018 10:39

Len pred dvoma týždňami som dočítal knihu Daj mi tvoje meno, ktorá sa tiež venuje túžbe medzi rovnakým pohlavím, a nevyhol som sa tak určitému porovnávaniu. Román Andrého Acimana je dospelejší, umeleckejší a zanechá vo vás trpko-sladkú príchuť a niekoľko otázok. Ja, Simon omnoho viac cieli na tínedžerov, hovorí ich rečou a pohybuje sa v im známom priestore. Becky Albertalli využíva svoje znalosti a skúsenosti z práce psychologičky a predkladá mladým ľuďom istý návod, ako nabrať odvahu a zdôveriť sa rodine a priateľom o homosexuálnej orientácii. Príbeh šestnásťročného Simona je spočiatku mierne rozpačitý, akoby autorka hľadala svoj štýl, no napokon sa jej spôsob rozprávania ustáli a dej plynie ľahšie. Dá sa vnímať ako Láska cez internet pre novú generáciu, pretože veľkú úlohu tu zohráva i mejlová komunikácia. 

"Nechcem myslieť na britsko-americkú vojnu. Nechcem vedieť, čo bolo na hromade poondených námorníkov také úchvatné. Chcem sedieť a myslieť na Bluea. Asi ním začínam byť trochu posadnutý. Na jednej strane si stále dáva strašný pozor, aby nezachádzal do detailov - a potom mi zrazu vraví hromadu osobných vecí, presne takých, na základe ktorých by som mohol odhaliť jeho identitu, keby som naozaj chcel. A ja chcem." (s. 107)

Ja, Simon je kniha o akceptovaní vlastnej inakosti. V tomto zmysle poskytuje mladým čitateľom skvelý vzor, pretože tolerancia odlišnosti nikdy nezostarne. Na druhej strane, v podstate všetci v okolí hlavného hrdinu (rodina, priatelia, učitelia...) s tým nemali najmenší problém, čo mi pripadalo trochu nereálne a myslím, že i malý náznak odmietnutia by deju a vývoju postavy prospel. Takto vyznieva celá situácia náramne jednoducho a idealizovane. Hoci, samozrejme, keby to tak skutočne fungovalo, svet by bol omnoho krajším miestom. Všetko stojí a padá na Simonovi. Tu sa naplno prejavila autorkina schopnosť vnímať vnútorný svet ľudí, pretože tohto chalana by ste určite brali za kamoša. Je citlivý, inteligentný, zábavný a ochotný prebrať akúkoľvek tému. Cez jeho úvahy sa dotknete rôznych vplyvov - rodinných vzťahov, priateľstva, stereotypov v myslení i komunikácii, strachu z reakcií blízkych osôb... Becky Albertalli vystihla svet tínedžera až prekvapivo bohato.  

"Pokiaľ viem, oznamovanie sexuálnej orientácie nie je niečo, čím sa hetero decká vo všeobecnosti trápia. To je to, čo by ľudia nepochopili. Ten coming out. Že som gej, s tým vlastne ani nemá toľko spoločné, pretože hlboko vnútri viem, že rodina by to zobrala v pohode. Nie sme nábožensky založení. Rodičia sú demokrati. Otec rád vtipkuje a rozhodne by to bolo trápne, ale povedal by som, že mám šťastie. Viem, že ma nevyhodia z domu. A  som si istý, že by mi pár ľudí v škole spravilo zo života peklo, ale kamoši budú v pohode." (s. 58)

Román je určený každému, hoci na svoje si prídu hlavne tínedžeri. Pre nich bude mať určite aj pridanú hodnotu, keďže rieši im blízke otázky. Je možné, že väčšina dá prednosť filmovej verzii (ktorú som ešte nevidel), ale hlavnú myšlienku si i toto spracovanie iste nesie so sebou. Veľmi oceňujem aj technickú stránku knihy. Priestor obálky je využitý v maximálnej miere, páči sa mi, že na rube sa vyskytujú ikony a obrázky súvisiace s dejom, ako napr. obálka, srdce, ruské kolo... Nielenže to celkovo oživuje samotnú knihu, ale tiež chronologicky odkazuje na najdôležitejšie zvraty. Super nápad! Mne ako dospelákovi pracujúcemu s tínedžermi pripadal Simon azda až priveľmi slušný (hoci je definovaný ako chlapec s drsným slovníkom), ale vzhľadom na cieľ príbehu nechceme, aby bola mládež bombardovaná vulgarizmami aj v umeleckom texte, takže to nie je žiadne mínus. Celkovo vzaté je kniha Ja, Simon príjemným, poučným čítaním a patrí k titulom, ktoré by nemali ujsť žiadnemu nadšencovi literatúry pre mladých či jednoducho človeku so srdcom na správnom mieste.

Za poskytnutie recenzého výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Romantizujúci návod na coming out (B. Albertalli - Ja, Simon)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok