Strhujúca jazda nielen Valhalou (R. Riordan - Magnus Chase 1: Prastarý meč)

12.03.2017 10:21

Rick Riordan si, zdá sa, nedopraje ani chvíľu oddychu. Len nedávno u nás vyšla kompletná séria Bohovia Olympu a už sa nám ponúka ďalšia - Magnus Chase a bohovia Asgardu. Obľúbený autor kníh pre deti a mládež (hoci je to zavádzajúce - ja som tiež jeho fanúšik a od tohto veku už mám trochu ďaleko) ostáva verný svojej povesti a predošlej tvorbe a opäť sa naplno pohrúžil do bohatej mytológie. Antické Grécko však v tomto prípade ide bokom a na scénu prichádzajú - podľa mňa omnoho zaujímavejší - Vikingovia. Severské ságy plné ohňa, ľadu a netypických hrdinov sú tým pravým, čo mladších čitateľov upúta a navyše sa dozvedia mnoho nových informácií. Ak je vám priezvisko Chase povedomé, nečudo. Iste si spomínate na Annabeth Chaseovú, nedeliteľnú súčasť príbehov o Percym Jacksonovi. Táto odvážna dievčina je Magnusovou sesternicou, a i keď nedostáva (aspoň zatiaľ) veľký priestor, prepojenie sérií je príjemným spestrením.

"Pred očami sa mi zatmelo. Meč hučal a ťahal ma, no ja som si ruky skoro necítil. Surt si ma premeriaval s úsmevom na dokaličenej tvári. Chce meč, pomyslel som si. Nedostane ho. Ak mám zormieť, Surt zomrie so mnou. Slabo som zdvihol voľnú ruku. Ukázal som mu gesto, na ktoré nepotreboval poznať posunkovú reč. Zaburácal a zaútočil. Práve keď sa ku mne dostal, meč vyskočil a prebodol ho."

Magnus sa už dva roky bezcieľne potĺka ulicami Bostonu po tom, ako jeho mamu pripravili o život dva ohnivé vlky. Ukrýva sa pred nepriateľmi i vlastnou rodinou, ktorej dala jeho matka dávno zbohom a on nemá najmenší dôvod veriť im. Keď ho napokon predsa len objaví jeho strýko, otvorí sa mu cesta do nového života. Avšak informácie o jeho osude sú viac než podivné - podľa všetkého je spríbuznený s Freyom, vikinským bohom a je predurčený nájsť jeho meč. To sa mu aj rýchlo podarí, ale vtom naňho zaútočí ohnivý obor Surt, aby za pomoci Meča leta rozpútal ragnarok. Koniec sveta však bude musieť počkať, pretože Magnus sa ocitne vo Valhale, posmrtnom mieste odvážnych bojovníkov, a napokon sa vydáva na výpravu proti Surtovi i vlkovi Fenrirovi, čakajúcemu na oslobodenie na neznámom ostrove. Magnus sa spojí s odsúdenou valkýrou, trpaslíkom s citom pre módu a hluchonemým elfom so záľubou v mágii, aby zabránil nepriateľom v ich skazonosnom pláne a pomstil sa za smrť matky...

"Thor ešte chrápal ako pokazená kosačka, keď sme sa na druhý deň ráno chystali na odchod. A to je čo povedať, lebo ja som spal celú večnosť. Meč Jack to s tými následkami zabitia obryne myslel vážne. Len čo Sam zaspala a ja som si zobral meč, ihneď som upadol do bezvedomia. Tentoraz som však aspoň neodpadol na celých dvadsaťštyri hodín. Nemohol som si už dovoliť vyspávať, keď sa mal vlk Henrir o dva dni objaviť. Napadlo mi, či sa čírou náhodou nestávam odolnejším, ako sa s mečom zžívam. Dúfal som, že áno, ale aj tak som sa cítil, akoby po mne celú noc behal valček na cesto."

Rick Riordan ma dostal. Po Bohoch Olympu som si myslel, že viem, do čoho idem, a čiastočne sa moje očakávania naplnili. Autor nemení overenú schému - opäť tu máme nesúrodú a tak trochu bizarnú skupinu bojujúcu proti zlu. Opäť cestujú po krajine (či v tomto prípade po rôznych svetoch) a stretávajú podivné bytosti a pritom plnia rôzne úlohy. A zase, ako obvykle, majú stanovený čas, dokedy majú stihnúť vykonať svoju misiu. Mám však dojem, že u Magnusa Chasea si dal Riordan viac záležať. Tým, že séria má mať iba tri časti (a nie päť či viac), je dej hutnejší a vzhľadom na tému severských mýtov aj zaujímavejší. Predsa len, táto mytológia nie je až tak notoricky známa ako grécka či rímska. Dej knihy je viac-menej uzavretý, i keď otvorené dvierka dávajú tušiť, že sa máme na čo tešiť aj v budúcnosti. Ja sa teda rozhodne teším a druhý diel si určite nenechám ujsť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

 

Diskusná téma: Strhujúca jazda nielen Valhalou (R. Riordan - Magnus Chase 1: Prastarý meč)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok