Pokračovanie či reštart série? (B. Sanderson - Pyro)

25.12.2017 07:43

Metalurg bol pred tromi rokmi jednou z kníh, ktoré ma defitnitívne pripútali k žánru young adult. Bol originálny, napínavý a mal skvelú temnú atmosféru. Doslova, odohrával sa väčšinou v noci alebo v podzemí. Podobnú jazdu som očakával od dlho vyhliadaného pokračovania pod názvom Pyro. Nepamätal som si už celkom presne dej predošlého dielu, ale napokon to vôbec nevadilo. Pyro totiž ponúka, dá sa povedať, zbrusu nový príbeh. Druhé časti sérií to majú vždy najťažšie. Musia splniť nároky fanúšikov, ponúknuť čosi viac... Brandon Sanderson sa však zjavne nechcel opakovať, čo je pochopiteľné, ale... Dej preniesol do nového mesta, s novým tímom, novým záporákom a s celkovo odlišným vyznením. Knihu tak pokojne môžu čítať aj tí, ktorí nepoznajú Metalurga, či je to však výhoda pre jeho nadšencov, ťažko povedať. 

"Zastal som a vrhol som sa na druhú stranu, práve keď druhý guľový blesk zasiahol miesto, kde som pred chvíľou stál. Dopadol na strechu, vyvolal ďalší výbuch a mňa takmer zrazil z nôh. Do chrbta sa mi zarývali kovové šrapnely. Uháňal som ku kraju budovy. Odtiaľ som zoskočil. Ďaleko som nepadol, zastavil ma balkón strešného bytu. S tlčúcim srdcom som sa vrhol dnu."

Zabitím Metalurga sa nič neskončilo, práve naopak. David si až po vykonaní pomsty uvedomil, že všetko je len začiatok omnoho väčšieho boja. Mocibažní Epici ovládajú svet a je iba na nich, Pomstiteľoch, aby ho vrátili späť do rúk ľudí bez schopností. Superhrdinovia sú v tomto prípade skazonosní a nebezpeční a je potrebné ukázať verejnosti, že nie sú neporaziteľní. David prestal vnímať svet čierno-bielo a vie, že poraziť zlých Epikov môžu len za pomoci tých dobrých, akým je aj Profesor, zakladateľ Pomstiteľov. Lenže čím viac využíva svoje schopnosit, tým viac prepadá temnej strane svojej osobnosti. Nová misia zavedie Profesora a Davida na bývalý Manhattan, ktorý je pod morom vplyvom Epičky Regalie. Tá si z neho spravila svoje sídlo, no jej cieľom je podľa všetkého jeho zničenie, pretože si prizvala na pomoc jedného z najmocnejších Epikov, Deštruktora. David si musí nájsť cestu k novému miestnemu tímu a okrem toho zabrániť tomu, aby zničili jediné dievča, ktoré ma úprimne rád - Epičku Megan, znamá ako Pyro. Pomstitelia ju považujú za zradkyňu, ale David verí, že ak potlačí svoje schopnosti, môže byť zas len obyčajným človekom...

"Spomenul som si na Profesora a z akéhosi dôvodu ma to rozčúlilo. Bezhlavé hrdinstvo? Čo tým vlastne myslel? My predsa máme byť hrdinovia, či nie? Môj otec čakal na hrdinov. Veril v nich. Zomrel, lebo veril aj Metalurgovi. V tej jednej veci bol blázon. Ale ja som si, ktovie prečo, čoraz častejšie myslel, že by som mal byť rovnaký blázon. Nemienil som si vyčítať, že sa usilujem pomôcť druhým. Profesor môže tvrdiť, čo chce, v skutočnosti to vidí úplne rovnako. Súhlasil so zabitím Metalurga preto, lebo cítil, že Pomstitelia by mali robiť viac... Aj Profesor je hrdina. Epik, ktorý bojuje na strane ľudí. Len si to musí priznať."

Názov Pyro je mierne zavádzajúci, keďže príbeh sa sústredí na celkom iných Epikov. Z hľadiska celej série je ale postava Megan natoľko významná, že si to svojím spôsobom zaslúži. Samostatne román obstojí, no v porovnaní s jeho predchodcom ťahá za výrazne kratší koniec. Z príbehu sa vytratila atmosféra, vyskytuje sa tu málo zapamätateľných scén a nové postavy slúžia autorovi len na to, aby sa nemusel zbaviť tých starých. Akcia je rovnakou mierou doplnená dlhými rozhovormi a rozpracúvaním celkovej mytológie okolo Epikov. Je zaujímavé, ako sa s ňou Brandon Sanderson pohral, poskytuje mnoho odpovedí, ozrejmuje dianie vo svete a záver dokáže navnadiť na tretiu, poslednú časť. Nemôžem sa však zbaviť pocitu, že Pyro slúži len ako nutné spojenie medzi Metalurgom a nadchádzajúcou Katastrofou. Z mysle mi tiež ešte dlho nezíde spojenie hromy-blesky, ktoré bolo použité azda viac než meno hlavného hrdinu. V záplave iných titulov z daného žánru je však Pyro stále originálnou postapokalyptickou knihou s novým pohľadom na superhrdinov a nepochybne zožne primeraný úspech. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Pokračovanie či reštart série? (B. Sanderson - Pyro)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok