Desaťročia stará vražda odhaľuje tajomstvá (P. May - Muž z ostrova Lewis)

27.03.2016 14:21

Priznám sa, že po prečítaní prvých dielov sérií Enzo a Fin ma prvá menovaná zaujala viac. Dej sa mi zdal dynamickejší, obsahoval menej opisov a flashbackov. Muž z ostrova Lewis je druhou časťou "Fina" a pri ňom som si trochu poopravil mienku. Peter May sa už nemusí tak dôkladne venovať predstavovaniu postáv a môže sa viac sústrediť na rozvíjanie príbehu. Stále sa síce dočkáme priam poetického vykresľovania severoškótskej krajiny, ale tieto pasáže len dotvárajú typickú atmosféru. Po tom, ako sa Fin v Čiernom dome vyrovnal s vlastnou ťaživou minulosťou, rieši nezodpovedané otázky ešte staršieho dáta. Spolu s ním sa vrátia aj ďalšie známe postavy, ale ak ste náhodou prvý diel série nečítali, nemusíte sa báť nepochopenia súvislostí. Kriminálny motív sleduje osobitný prípad ako klasická procedurálka. 

"Nasleduje jeho pohľad do prepadnutého rašeliniska a spočinie na ruke, naťahuje sa k nej, kožovitá pokožka ako hnedý pergamen, prsty zovreté, akoby držali neviditeľnú loptu. Jedna noha leží prekrížená cez druhú, hlava naklonená do jamy, akoby hľadala stratený život, miesto očí čierne diery. Chvíľu sa zmieta v záplave nepochopiteľných vnemov, kým si napokon neuvedomí, na čo sa díva, a vietor jej z úst nevytrhne výkrik."

Keď muži pri práci v rašelinisku objavia mŕtvolu mladého muža, miestny detektív Gunn dúfa, že to bude skôr práca pre archeológov. Rašelina, kyseliny a nedostatok kyslíka majú totiž schopnosť zachovať telo v pomerne zachovalom stave aj tisícky rokov. Gunn má v živej pamäti nedávne útoky sériového vraha, preto nečudo, že by uvítal trochu pokoja. To mu však nie je dopriate, keďže odborníci určia smrť muža do päťdesiatych rokov. V tom čase sa vracia na ostrov Lewis čerstvo rozvedený Fin Macleod, ktorý sa vrhne do nového prípadu, hoci mal najprv v úmysle usadiť sa a zrekonštruovať rodičovský dom. Testy DNA preukážu spojitosť so senilným farmárom Tormodom. Zarážajúce na tomto fakte je, že ide o otca Marsaili, Finovej detskej lásky. Marsaili žiada od Fina, aby jej rodine pomohol zistiť pravdu, no totožnosť mŕtveho stále ostáva záhadou. A niekto si očividne neželá, aby tajomstvá minulosti vyplávali na povrch spolu s pochovaným telom...

"Začul som, ako ktosi vraví, že líška vie zakašľať takmer tak ako človek, možno som ju práve počul. Nasledovalo ďalšie zakašľanie a zachytil som aj pohyb v tieni stromov, oveľa väčší, než vrhá líška a srdce mi zamrelo. Opäť čosi žuchlo a už som bežal. Letel som ako vietor. Vbiehal som do tieňa a vybiehal do mesačného svitu. Takmer ma oslepovali záblesky jasného, strieborného svetla. Možno sa mi marilo, ale odprisahal by som, že som počul kroky, prenasledovali ma. V ovzduší náhle zavanul chlad. Vôbec som netušil, kde som, ani ako sa dostanem k bráne."

Ako som už spomenul, Muž z ostrova Lewis ma bavil viac ako Čierny dom. Pripadal mi o niečo osobnejší, keďže prípad sa týkal Finovej milovanej. Iste, aj prvý prípad obsahoval silnú osobnú stránku, ale v ňom Fin figuroval ako riadny detektív, kým tu vystupuje skôr ako poradca. Peter May má celý dej ako obvykle premyslený, a to od kompozície cez zvraty až po rozprávača. Je zaujímavé sledovať vnútorný svet Tormoda a jeho vysporadúvanie sa s vlastným obmedzením mysle. Tiež je fajn, že čitateľ objavuje stopy spolu s hlavnými postavami a nevie vopred, o čo ide. Tajomno spočíva aj v hutnej atmosfére Hebridov, ktoré sú netypicky krásne práve svojou nehostinnosťou a nespútanosťou. Autor je zjavne hrdý na svoju domovinu, čo sa v jeho románoch výrazne prejavuje. Azda aj preto si získavajú čoraz väčšiu (a zaslúženú) obľubu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

Diskusná téma: Desaťročia stará vražda odhaľuje tajomstvá (P. May - Muž z ostrova Lewis)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok