P. Hawkins - Dievča vo vlaku

12.09.2015 11:27

Nemám rád, keď nejakú knihu silene prirovnávajú k inej. O Dievčati z vlaku sa hovorí, že je ako Stratené dievča od Gillian Flynnovej. Lenže... čo ak sa niekomu tá kniha nepáčila? Alebo nebude chcieť čítať zasa to isté...? Bola by to škoda, lebo Dievča vo vlaku má potenciál stať sa jedným z najvýraznejších kriminálnych románov. Dlhé mesiace sa držal v rebríčku bestsellerov, preto bolo len otázkou času, kedy ho predstaví slovenským čitateľom niektoré z vydavateľstiev. Priviesť knihu na svet sa napokon podujal Slovart, ktorý má bohatú tradíciu vydávania zaujímavých kriminálok. Paula Hawkins sa predviedla ako debutová autorka, s ktorou treba počítať. Je možné, že sa časom dočkáme aj filmovej podoby jej románu, no dovtedy už azda bude mať väčšina kriminadšencov jeho prečítanie za sebou.

"Vybavuje sa mi to vo vlnách. Zaplavuje ma temná hrôza. Niečo sa stalo. Viem to. Neviem si to presne vybaviť, ale cítim to. Líce ma bolí, akoby som si doň znútra zahryzla. Na jazyku mám kovovú pachuť krvi. Dvíha sa mi žalúdok, krúti sa mi hlava. Prechádzam si rukami po hlave, prečesávam prstami vlasy. Až ma mykne. Napravo mi navrela bolestivá hrča. Vlasy okolo nej sú zlepené od krvi."

Hlavná dejová línia sa venuje tridsiatničke Rachel, hoci postupne sa k nej pridávajú ďalšie dve dôležité ženské postavy - Megan a Anna. Ich životy sú vzájomne prepletené, a pritom spočiatku ani samy netušia, ako veľmi. Rachel sa už dva roky potáca v troskách vlastného života. Má za sebou nenaplnené túžby po dieťatku, rozvod, stratu zamestnania a čerešničkou na torte sú jej problémy s alkoholom. Aby vo svojej domácej vyvolala zdanie, že stále pracuje, každý deň cestuje z okrajového mestečka do Londýna a späť. Cesta vlakom je pre ňu akousi očistou a miestom rozjímania. Trasa prechádza aj popri ulici, kde kedysi bývala s manželom Tomom, a ich dome, v ktorom teraz býva s novou manželkou Annou a ich dcérkou. Ich neďalekými susedmi sú mladí manželia, ktorých Rachel pozoruje vždy, keď vlak zastane pred návestidlom. Vybájila si ich život, mená, povolania... Jej ilúzie sa rozplynú, keď uvidí Megan bozkávať sa s neznámym mužom. A keď ju krátko nato vyhlásia za nezvestnú, Rachel sa púšťa do vlastného pátrania po tom, čo sa jej stalo. V čase jej zmiznutia navyše ona sama prišla k zraneniam a matne si spomína aj na konflikt medzi ňou, Tomom a Annou. Alkoholom opojená pamäť jej však bráni spomenúť si na všetky detaily. Žeby bola aj ona sama napokon nejako zapletená do náhleho zmiznutia Megan...?

"Snažil sa ma utíšiť - zrejme sa bál, čo si pomyslí recepčná a ďalší pacienti. Podarilo sa mu chytiť ma za plecia, zaboril mi palce hlboko do svalov hore na ramenách a povedal, že sa musím upokojiť. Vraj sa nemám správať ako malé decko. Drsne mnou triasol - chvíľu som bola presvedčená, že ma aj udrie. Pobozkala som ho na ústa a čo najsilnejšie som mu zahryzla do dolnej pery. Cítila som v ústach jeho krv. Odsotil ma. Cestou domov som plánovala pomstu. Myslela som na všetko, čo by som mu mohla urobiť."

Dievča vo vlaku má zaujímavú zápletku, dobré rozuzlenie a postavy, ktoré ani zďaleka nie sú dokonalé. Rozprávanie prebieha v troch rôznych uhloch pohľadu, ale nepôsobí to rušivo. Čo mi však najmä spočiatku vadilo, bola absencia dialógov. Vzhľadom na subjektívne rozprávačky a pomernú osamelosť troch žien sa dej odvíja v ich myšlienkach, postrehoch, čo mi pripadalo trochu spomaľujúce. Ide však (pre mňa) o jedinú chybičku krásy, množstvo kladov ju dostatočne vykompenzujú. Dúfam, že Paula Hawkins má v zásobe ešte dosť nápadov na ďalšie knihy, pretože talent sa v nej rozhodne nezaprie. Postupne sa iste zaradí medzi jasné hviezdy britskej literárnej scény.   

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: P. Hawkins - Dievča vo vlaku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok