Nie všetko čarovné je aj bezpečné (H. Black - Krutý princ)

12.04.2019 14:57

Pred časom som mal dojem, že fantazijná literatúra pre mladých dospelých sa mi postupne zunuje. Príbehov z vymyslených svetov plných bájnych bytostí, lásky, intríg a zrady je už predsa len trochu priveľa, nehovoriac o tom, že náš trh je v porovnaní s tými zahraničnými o čosi menší. A hoci je pravda, že sa snažím daný žáner obmedziť na únosnú mieru, vždy podľahnem nejakej novej sérii. U Holly Black to bolo o niečo jednoduchšie, pretože jej meno sa mi doteraz spájalo so sériou Magistérium, ktorú písala spolu s velikánkou young adult Cassandrou Clare. To zaručovalo istú úroveň a bol som zvedavý, ako sa popasuje s témou preniknutia človeka do férskeho kráľovstva. Skúsení čitatelia vedia, že ide o nádherný, plnofarebný, kúzelný priestor, ale daňou za to je vžitá nedôvera, krutosť a potrestanie akéhokoľvek prejavu odporu či nepolušnosti.

"Moje dobré zámery sa vytratia s vetrom. Krv mi blčí, vrie v žilách. Nemám veľkú moc, ale niečo predsa len mám - môžem ho napadnúť. Cardan mi môže chcieť ublížiť, ale ja ho môžem donútiť, aby mi chcel ublížiť ešte viac. Vo vojne máme hrať. Keď nás zavolajú na miesta, začnem hrať. Hrám najkrutejšie, ako len dokážem. Môj cvičný meč naráža do Cardanovho smiešneho prsného brnenia." (str. 87)

Krutý princ je prvou časťou Férskej ságy a príbeh tomu zreteľne nasvedčuje. Prvých sto strán je prakticky len zoznamovaním sa s prostredím, postavami a ich pohnútkami. Nemusíte sa však obávať, že by vás to nudilo. Vstup do sveta ukrytého očiam bežných smrteľníkov, neobdarených Zrakom, je dramatický a pre hlavnú hrdinku Jude poriadne náročný. Bola ešte malým dievčatkom, keď jej rodičov zabil fér Madoc a spolu s jej dvoma sestrami ich vzal so sebou do bájneho kráľovstva. Jude sa na prahu dospelosti snaží nájsť si miesto v cudzom prostredí, ktorého obyvatelia ju pre jej ľudský pôvod nikdy neprijali medzi seba. Nie je urodzená, nedisponuje umeleckými vlohami, a hoci sa snaží uspieť aspoň na bojovom poli, ako smrteľníčka nedosahuje potrebnú úroveň. No napokon je to práve jej zaradenie, ktoré ju predurčí na veľké veci. Keďže féri z podstaty môžu hovoriť len pravdu, Jude je ako človek schopná klamať, a to ju privedie na Dvor tieňov, do skupiny špiónov v službách následníka trónu.

"Cardan sa postaví na nohy a vyštartuje na brata, divoko sa zaháňa mečom. Drží ho ako kyjak. Čistá zúrivosť útoku donúti Balekina o krok ustúpiť. Konečne sa ukáže Cardanova technika. Už je to cielenejšie, napáda z nových uhlov. V škole nikdy neprejavil nejaký záujem o boj s mečom, a hoci ovláda základy, nie som si istá, či aj cvičí. Balekin ho účinne a nemilosrdne odzbrojí. Cardanovi vyletí meč z ruky a zarinčí na podlahe, blízko pri mne. Snažím sa schovať ešte hlbšie do tieňa pod kreslom. Na chvíľu si myslím, že ma prichytí, ale meč zodvihne sluha a ten ani len nemrkne." (str. 133)

Krutý princ, aj keď tomu napovedá názov či dejisko, nie je žiadnou rozprávkou. Skôr naopak, Jude sa musí potýkať so zlom v najčistejšej podobe, nikto neskrýva svoj charakter a je jasné, na ktorej strane stojí. Zároveň oceňujem voľbu názvu, pretože sa príbehovo rozvíja rôznymi smermi - natrafíme hneď na troch princov, pričom ani jeden z nich nie je práve stelesnením dobroty. Postupom strán začína byť jasné, ku komu bude smerovať Judino vnútro, aj keď nás očividne čaká ešte pekne zamotaná cesta. Holly Black vytvorila svet, kde má pevné miesto každý motív. Kniha neupadá do monotónnosti, a hoci sa vám sem-tam môže zdať, že dej trochu uviazol, všetko sa nakoniec ukáže ako autorkin dobre premyslený ťah. Férska sága sa ľahko môže stať novou závislosťou, pretože gradovanie deja je ukážkovým príkladom práce s jeho stavbou. Osobne by som však uvítal trochu dôslednejšej jazykovej úpravy zo štylistického hľadiska - iritovalo ma najmä pričasto využívanie spojenie "prišlo mi" vo význame zdalo sa mi, javilo sa mi... Ale to je len môj postreh, iní čitatelia si to zrejme ani nevšimnú. Krutý princ je každopádne ďalším presným zásahom Slovartu do nášho vkusu a Holly Black je silnou autorkou aj sama osebe.

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Slovart.

Diskusná téma: Nie všetko čarovné je aj bezpečné (H. Black - Krutý princ)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok