Nie každý človek je ľudský (L. Pieper - Hračkář)
Liam Pieper vstupuje na náš trh svojou románovou prvotinou a musím povedať, že to robí razantne a nezabudnuteľne. Jeho román Hračkář patrí medzi útlejšie, ale obsahovo bohaté. Vydavateľstvo Domino má u mňa bod za to, že siahlo po preklade austrálskeho autora, čo je skôr výnimkou než pravidlom. Iste za to môže aj Pieperova spojitosť s Českom, ale nech. Verím, že ak napíše ďalšie vydarené romány, stane sa pevnou súčasťou edičných plánov popri zvučných menách, ako napr. Deaver, Connelly, Jacksonová a pod. Nejde o klasický triler v zmysle pátrania po vrahovi. Dej sa sústredí hlavne na hlavu rodiny Arkadija, ktorého dejová línia z druhej svetovej vojny bola pre mňa najzaujímavejšou. Okrem nej ponúka autor ďalšie dve - obidve zo súčasnosti, kde sa nové generácie takisto dostávajú do problémov (hoci neraz zavinených vlastnou vinou).
"Myslela si, že celou situaci nezvládl, ale co mohl dělat jiného, než si toho malého smrada, který během jejich styku lepil na okno obličej, vzít do prádla? Možná měla pravdu. Ale kdo mohl čekat, že ten kluk bude tolik krvácet? Nebo že Clara bude tolik vyšilovat? Po bitce byl vzteklý a rozrušený, ale jakmile z něj adrenalin vyprchal, začal se bát, kolik pozornosti celý incident vyvolal. Jenom při představě, že bude přistižený, jak zahýbá Tess, pocítil výčitky."
Adam Kulakov je obchodník s hračkami, pokračujúci v odkaze starého otca Arkadija. Ten je preňho vzorom a má pocit, že sa mu nedokáže vyrovnať. Napriek tomu patrí ich hračkárska firma medzi najúspešnejšie, a to i vďaka šikovnosti Adamovej manželky Tess, ktorá má pod palcom jej každodenný chod. Adam však patrí medzi pôžitkárov a neraz nehľadí nielen na cenu, ale i na hranice zákona. Tak je to aj v prípade mladučkej študentky Clary. Udržiavanie milostného pomeru s neplnoletým dievčaťom ho napokon dostane do problémov, pričom ani on sám nedokáže vzhľadom na svoju prchkú povahu predpovedať, ako sa vyvinú. Tess sa medzitým viac venuje Arkadijovi, ktorý bojuje so zdravotnými problémami. Mnohé majú pôvod ešte v jeho mladosti, kedy čelil zhmotneným démonom v podobe nacistov a v koncentračnom tábore v Osvienčime strávil čas ako asistent jedného z tamojších lekárov. Práve tu sa zrodila myšlienka výroby hračiek, ale zároveň došlo k udalostiam, ktorých zmysel odhalí až súčasnosť...
"K výběrům docházelo vždycky, když vlakem do Březinky dorazila nová várka civilistů, tam na příchozí čekali esesmani s útočnými psy a rozdělovali je do skupin. Ti nejsilnější byli vybráni na práci a posláni tři kilometry po silnici do Osvětimi, kde se přidělovali pracovním oddílům v továrnách. Všichni ostatní - staří, děti, těhotné ženy - zamířili do plynových komor. Arkadij už výběr samozřejme zažil, když sám do komplexu dorazil, a také spatřil jeho důsledky. Jenže tentokrát to bylo poprvé, kdy vše sledoval zvnějšku: všechny ty obličeje plynoucí kupředu - prázdné, bezútěšné, vyděšené."
Hračkář je kombináciou rodinnej drámy, historického románu z obdobia druhej svetovej vojny a psychotrileru. Závisí to zhruba od toho, čia dejová línia je práve na pretrase. Miestami tam príbeh pôsobí nevyvážene a jedna časť vás môže zaujať viac než iná, ktorú ale musíte tiež prejsť, aby vám neunikli súvislosti. Ťahúňom je nepochybne Arkadij a jeho pobyt v koncentračnom tábore. Podobne ladené príbehy sú momentálne dosť v kurze a iste aj vďaka tomu si román nájde širokú škálu čitateľov. Nevšedným prvkom je aj zasadenie deja zo súčasnosti do Pieperovej rodnej Austrálie. Najväčším plusom bol však pre mňa záverečný zvrat, ktorý som naozaj nečakal. Tým sa u mňa Hračkář posunul kvalitatívne vyššie. Adam je ako postava pomerne nesympatický a jeho manželka Tess je zas príliš nevýrazná, aby si dokázala pre seba ukradnúť scény, kde sa vyskytne. Ako som však spomenul, ide o autorovu prvotinu. Časom sa jeho štýl iste vycibrí, pretože talent na rozprávanie rozhodne má.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Domino.
Diskusná téma: Nie každý človek je ľudský (L. Pieper - Hračkář)
Neboli nájdené žiadne príspevky.