Návod na vyrovnávanie sa s ťažkosťami (B. A. Sáenz - Nevysvetliteľná logika môjho života)

24.03.2019 08:02

Benjamin Alire Sáenz sa na našom trhu udomácnil knihou Aristoteles a Dante odhaľujú záhady vesmíru a okamžite som si ho zamiloval pre jeho rozprávačský štýl, témy a vykreslenie postáv. Osobité prvky jeho tvorby (spolu so svojským názvom bijúcim do očí) sa vyskytujú aj v románe Nevysvetliteľná logika môjho života. Opäť sa dočítame o radostiach a strastiach dospievajúcich, ktorí sa musia potýkať so situáciami vháňajúcich ich do náručia skutočného sveta azda až priskoro. V centre deja sú traja študenti maturitného ročníka. V priebehu pol roka sledujeme, ako sa vyrovnávajú so stratou, nečakane nutnými zmenami a s uvedomením si svojho miesta v živote iných. A napriek tomu, že nie vždy sa dá nájsť v labyrinte osudu logika, neznamená to, že sa ho nemáme snažiť pochopiť... 

"Zaujímalo by ma, prečo nemám žiadne spomienky na mamu. Možnože nepamätať sa vôbec je horšie ako pamätať sa nesprávne. Alebo možno je to lepšie. Ale pozrite na mňa, kladiem si otázky o nej a o chlapovi, s ktorým spojiila svoje gény, aby som vznikol ja. Začínal som si klásť mnoho otázok, ktoré ma predtým netrápili. Predtým som nič neriešil a teraz chodím a mlátim ľudí. V hlave som počul Samin hlas: Nič sa nestane len tak." (str. 43)

Nebudeme si klamať, Nevysvetliteľná logika môjho života nie je celý čas iba príjemným čítaním. Hlavnou líniou sa tiahne umieranie. Aj sám Sáenz otvorene priznáva, že táto kniha je jeho osobným vyrovnaním sa so stratou matky. Z textu je to, napokon, jasne cítiť - každý z troch hrdinov prišiel o tú svoju. Rozprávač Salvador už ako malé dieťa a jeho najlepšia kamarátka Sam a kamarát Fito v priebehu deja. Salvador sa navyše musí zmieriť aj s tým, že choroba mu čoskoro vezme i milovanú babku. Ale pozor! Benjamin dobre pozná svojich čiateľov a uvedomuje si, že priveľa depresívnych riadkov by im sotva mohlo pomôcť vyrovnať sa s podobnými problémami. Citlivo a trefne sa mu podarilo udržať primeranú mieru, a tak vás svojimi slovami dojme, ale hneď aj poskytne nádej. A práve v tom tkvie celé tajomstvo knihy - autor sa sústreďuje na pozitívne veci, lásku a dobro, čo sa ukrýva v ľuďoch a existuje ďalej, aj keď oni sami odídu... 

"A život bol fajn - jednoduchý a nekomplikovaný. Alebo sa mi taký zdal. Vlastne, keď sa to tak vezme, nebol až taký nekomplikovaný, určite nie pre otca. Raz mi povedal, že láska je nekonečná. Nekonečnosť, to nie je ako pí v matike. Alebo možno áno. Láska nemá koniec, proste stále pokračuje a pokračuje. Strávili sme spolu príjemný večer. Hej, babka stále umierala a Samina mama bola stále mŕtva a Fito žil mimo svojej rodiny a ja som stále nenapísal tú blbú esej, aby ma vzali na výšku, a ani som sa nemal k tomu, aby som otvoril list do mamy, akoby sa v ňom skrýval had alebo čo. Ale aj to bol pekný večer." (str. 287)

Salvador (Salvi, Sally...) ako rozprávač prechádza zložitým obdobím, valia sa naňho rôzne vplyvy, ktoré sa snaží pochopiť - okrem hroziaceho smútku aj koniec strednej školy, výber univerzity a hlavne pochybnosti o predurčení. Salvadora totiž vychoval adoptívny otec - pokojný, svedomitý a umelecky založený gej. Na svetlo občas vypláva Salvadorova chuť riešiť problémy päsťami, a tak si kladie otázku, či sa v tomto prípade neprejavuje jeho genetika. Odpovede o identite biologického otca mu možno poskytne list, čo mu matka pred smrťou napísala, ale kedy nastane správny čas, aby ho otvoril? A nastane vôbec niekedy v živote na niečo tá skutočne správna chvíľa? Nevysvetliteľná logika môjho života má šancu pôsobiť ako istá forma terapie pre ľudí v ťažkom položení, no keď sa na ňu (a na jej postavy) pozriem objektívne, nepripadá mi celkom reálna. Salvador a jeho blízki sú jednoducho príliš dokonalí. Rozumní, citliví, úprimní, spravodliví, bez štipky zlých vlastností. A aj keď sa nejaký náznak vyskytne, hneď sa ako na počkanie dočkáme uisťovania, že ide iba o výnimku. Na druhej strane, kto by netúžil mať po svojom boku takých úžasných priateľov? Vezmime si teda z Benjamina Alireho Sáenza príklad a buďme o čosi lepší.

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Slovart.    

Diskusná téma: Návod na vyrovnávanie sa s ťažkosťami (B. A. Sáenz - Nevysvetliteľná logika môjho života)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok