M. Novysedláková - Dovoľ mi všetko

21.08.2017 08:05

Mladá spisovateľka Mirka Novysedláková konečne prišla s novou knihou. Jej debut ma pred pár rokmi príjemne prekvapil, preto som bol zvedavý, s akým príbehom vyrukuje Mirka tentoraz. A veru, neostal som sklamaný. Hrdinkou už nie je tínedžerka ako Mira Danesová, ale dvadsaťpäťročná žena, ktorá si však stále zachováva ideály vytvorené v časoch dospievania. A práve na nich je prakticky postavená celá dejová línia. Páči sa mi, ako Alexandra ostáva verná vlastnému presvedčeniu a nedá sa tak ľahko ovyplyvniť citmi či nátlakom okolia. Hoci jej to spôsobuje neraz viac trápenia než uspokojenia. Román Dovoľ mi všetko obsahuje tiež množstvo popkultúrnych narážok na rôzne knihy, filmy či seriály, takže ak ste nadšenci týchto príbehových zdrojov (ako ja), text bude pre vás predstavovať často bonus navyše. 

"Čokoľvek je lepšie ako nudná realita, v ktorej plávam. Ba nie, vlastne sa topím. V podstate mi ani nejde o to, aby som stretla Darcyho či jeho modernú verziu Marka Darcyho. Ani zlomené srdce by mi práve v tejto letargickej realite nejako vážne neprekážalo. Cítim sa ako zombie, ktorý len prežíva a pozoruje farebné životy ostatných. V mojom mi chýba akcia, dráma, zvraty a emotívne výlevy. Som absolútna suchárka, ktorá žije z vymyslených príbehov."

Alexandra je síce pekná, ale ešte nikdy nemala vzťah a dokonca nezažila ani čaro skutočného bozku. Všetci okolo nej - rodina, priatelia, dokonca aj cudzí ľudia - sa nikdy nevyhnú narážkam na to, kedy si konečne nájde muža a či jej stačí len sedieť doma a venovať sa knihám. Popravde jej to aj stačí, hoci, prirodzene, aj ona túži po vysnenom princovi, ktorý by aspoň sčasti odrážal charakter jej obľúbených hrdinov. Takže zatiaľ čo jej sestra chystá zásnuby a jej kamarátky nemajú problém ani so vzťahmi na jednu noc, ona sa potýka s vlastnými starosťami v podobe nečakaných stretnutí s príťažlivými mužmi a sporadickými trapasmi. Jej styky s opačným pohlavím neraz dopadnú nepríjemnosťami či hádkami, ale napokon, ako to už býva, príde čas aj na skutočnú, právu lásku ako z románu. Ale to bude musieť Alexandra prejsť ešte mnohými skúškami a situáciami, ktoré preveria, či je na ňu pripravená a či dostojí hodnotám budovaným už od čias Jane Austenovej...

"Siedma sangria sa stala mojou poslednou, lebo barman so zamračeným výrazom odtiahol bowle z môjho dosahu. Debil jeden, pomyslela som si a otočila som sa na odchod. Trochu sa mi zatočila hlava. Nahovárala som si, že to zvládnem. Nedostala som sa ďaleko. Sadla som si na stoličku o dve miesta ďalej, lebo sa mi príšerne krútila hlava... Potom som ho uvidela. Celého v bielom. Vyzeral prekliato dobre... Serilla melie po španielsky ako rodený Španiel. Ten chlap ma poriadne serie. Nielenže je absolútne sexi, ešte musí aj rozprávať po španielsky."

Alexandra ma bavila, dokonca by som sa s ňou najradšej hneď dal dokopy :D V niektorých situáciách mi pripomínala aj mňa samého, najmä v tých knihomoľských úvahách a prepojeniach s postavami z filmov a televízie. O to viac som jej držal palce. Spočiatku som mal však trochu problém vyznať sa v širokom okruhu jej partie kamarátok, splývali mi a až postupne sa odhaľovala ich odlišnosť. Každá kapitola začína citátom z diel Jane Austenovej, ktorý vhodne dopĺňa dej. Chválim autorku za tento počin, iste to dalo dosť práce. Tvorba anglickej spisovateľky je všeobecne obľúbená a kde-tu nájdeme na ňu početné odkazy. Bolo zrejme iba otázkou času, kedy sa vyskytne aj v našej literatúre. A Mirke Novysedlákovej sa to podarilo s veľkou dávkou šarmu a pútavosti. Dovoľ mi všetko je zábavný, milý román, pri ktorom si neraz položíte otázku, koľko z Alexandrinej osobnosti  odráža vnútro samotnej autorky? Nech je, ako chce, obidve majú talent, ako osloviť čo najviac ľudí :-)

 

Diskusná téma: M. Novysedláková - Dovoľ mi všetko

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok