Dejiny neponúkajú len fakty, ale hlavne bohaté osudy (M. Moran - Druhá cisárovná)

24.03.2017 18:45

Michelle Moranovú obdivujem už od strednej školy, keď som sa prvýkrát zoznámil s jej tvorbou. V tej dobe som ako nadšený fanúšik histórie doslova zhltol jej príbeh o kráľovnej Nefertiti. Nie sú to však len egyptské faraónky, ktoré autorke učarovali. V roku 2014 vydavateľstvo Slovart prinieslo v slovenskom preklade jej pomerne rozsiahly román Madame Tussaud, ktorý ma neskutočne uchvátil a obnovil môj pozitívny vzťah k tvorbe tejto výnimočnej spisovateľky. Vydanie ďalšieho románu, tentoraz o druhej manželke neslávne známeho cisára Napoleona, bolo oznámené už dávnejšie, ale čitatelia sa ho dočkali až pred niekoľkými týždňami. Či sa čakanie oplatilo, musí zhodnotiť každý sám, no za seba môžem potvrdiť, že Michelle Moranová má stále čo povedať a nestráca nič zo svojej schopnosti oživiť viac i menej známe postavy svetových dejín.

"Mám nové meno. Odteraz až do konca života budem cisárovná Mária Lujza. Niekoľkokrát si ho poviem pred zrkadlom, pokúšam sa spojiť nový titul s nepeknou tvárou, ktorá sa z neho na mňa vždy pozerá. Ale zakaždým, keď ho vyslovím, sa mi tá skutočnosť zdá vzdialenejšia. O pár minút pošle po mňa otec dvorana a moja rodina sa odvezie do Hofburského paláca, kde ma prostredníctvom zástupcu zosobášia s cisárom Napoleonom."

Rakúska princezná Mária Lucia je nečakane vytrhnutá zo svojho pohodlného života a musí čeliť desivej situácii v záujme svojej krajiny. Francúzsky cisár Napoleon sa mieni rozviesť s manželkou Jozefínou, pretože márne čaká na narodenie dediča. Aby posilnil svoju pozíciu najmocnejšieho vládcu Európy a obohatil rodinné zväzky kráľovskou krvou, voľba padne na mladú dcéru rakúskeho panovníka. Mária Lucia je už od začiatku konfrontovaná s odlišným životným štýlom i novými povinnosťami. Na Napoleonov podnet si zmení meno na Mária Lujza a čelí nielen odozvám minulosti (prešlo len šestnásť rokov od popravy jej tety Márie Antoinetty), ale aj manželovým najbližším príbuzným. A to najmä jeho sestre Paulíne, známej svojou náruživosťou a priam chorobnou náklonnosťou k bratovi. Mária Lujza je napriek všetkému odhodlaná ustáť životné skúšky a robiť česť Habsburgovcom a svojmu milovanému otcovi. Napoleonova posadnutosť mocou a jej šírením napokon predznamená jeho pád a Mária Lujza sa odrazu ocitne na čele rozsiahleho cisárstva. Na ktorej strane sa však nachádza jej lojalita? Má sa postaviť za svoj nový ľud alebo využiť šancu pomôcť domovine...?

"Prečo ma Boh takto trestá? Tehotná! A môj brat teraz zaobchádza so svojou ženou, ani čo by bola zo sévreského porcelánu, zasypáva ju hodvábom, čipkami a sladkosťami. Paul mi rozprával, že včera večer, keď navštívil cisára v jeho pracovni, prišla tam a on jej dovolil napísať oficiálny list do Ruska. A keď ho dokončila, pochválili ju za to, aká je taktná. Pozriem sa krížom cez miestnosť na jeho posledný darček a mám chuť roztrhať ho na kusy. Ako sa opovažuje myslieť si, že si kúpi moje odpustenie za kožušinový plášť...? Keď si pomyslím na to, ako ma Paul presvedčil, aby som sa jej ospravedlnila, zabila by som ho."

Príbeh Druhej cisárovnej je rozprávaný na striedačku z pohľadu troch postáv - Márie Lujzy, Paulíny a jej komorníka Paula. To poskytuje autorke nielen dynamizáciu deja, ale najmä lepšie zobrazenie všetkých udalostí. Niekedy boli Paulína s Paulom dokonca zaujímavejší než samotná ústredná postava, a to je čo povedať, pretože aj samotná Mária Lujza bola skvelo zobrazená. Michelle Moranová má veľký talent vdýchnuť dušu menám z učebníc a prinútiť vás so zatajeným dychom sledovať ich osudy. K tomu jej dopomáhajú aj dobové dokumenty a najmä Napoleonove listy, ktorých úryvky možno nájsť zakomponované do knihy v jej plnom rozsahu. Bonapartovci boli naozaj podivuhodná rodina - Napoleon vyznieva mocne, odmerane a posadnuto svojimi cieľmi, Paulína sa zas zmieta vo fyzických bolestiach spôsobených prílišnou rozkošou i v psychických problémoch. Viac ma zaujala prvá polovica knihy, zameraná na roky 1809 až 1811, teda počiatky cisárskych manželov. Obdobie Napoleonovho pádu je vyrozprávané z rýchlika, vôbec by nevadilo, keby ďalšie roky autorka rozpísala o niečo viac, čitatelia by to určite zhltli. Európska história je plná bohatých príbehov a Druhá cisárovná patrí medzi ne. Určite po nej siahnite - pobaví, poučí a vo viacerých smeroch rozšíri vaše obzory.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Dejiny neponúkajú len fakty, ale hlavne bohaté osudy (M. Moran - Druhá cisárovná)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok