Preneste sa do hlavného mesta štýlu a lásky (M. Dopjerová Danthine - Parížske momenty)

27.02.2017 17:54

Priznám sa, spočiatku som mal obavy, či ma postrehy zo života Slovenky v Paríži zaujmú. Predsa len, som natoľko pohrúžený do beletrie a s ňou spojenej epickosti, že v prípade absencie deja som mierne skeptický. Mária Dopjerová Danthine má však dar reči, ktorým vás vtiahne do svojej vnímavosti, až máte pocit, že vy sami ste súčasťou najromantickejšieho mesta na svete. Ožívajú pred vami známe námestia i tiché uličky, miestne pamätihodnosti, metro, trhoviská, ľudia rôznych národností i vekových kategórií. Autorka má jednu obrovskú výhodu, ktorá sa v dnešnom uponáhľanom svete zároveň považuje, žiaľ, za istú výnimočnosť - dokáže zastaviť a vidieť krásu v maličkostiach. Neraz som sa musel pri čítaní zastaviť a pouvažovať nad pravdivosťou jej slov. Parížske momenty vás očaria, a to nie iba na moment.

"Má okolo sedemdesiat rokov a hovorí to asi osemdesiatročnému mužovi, ktorý ju hladí po tvári, po chrbte, zmyselne, jemne. Cítiť z nich doznievanie noci, rána. Ona sa usmieva, má jemný mejkap, je pekná a on tak dobre vyzerá, bozkáva ju na čelo, nežne, zvodne. Ich pohyby, slová, gestá, oči, ústa majú výraz, intenzitu a vyžarovanie typické pre mladú dvojicu... Dívam sa na nich a silno cítim, že všetci v natlačenom vagóne metra im strašne závidia, aj tí dvadsaťroční."

Ako som už spomenul, kniha nemá ucelený dej, ale napriek tomu spoznáte mnoho príbehov. Čriepky zo života autorky, pestrých obyvateľov mesta i jeho charakteristických reálií. Ponoríte sa do jeho každodenného koloritu a aspoň na chvíľu sa stanete jeho neoddeliteľnou súčasťou. Mária Dopjerová Danthine vás prevedie cestovaním v metre, súdnym či školským systémom, väčšími i menšími uličkami a ukáže vám, čo znamená mať štýl a že byť Parížanom znamená viac než žiť v danom meste. Pobaví vás aj na postrehoch jej rodičov na vianočnej návšteve, aby vás vzápätí oboznámila so všadeprítomným strachom po teroristických útokoch. Mne osobne sa tiež páčili lingvistické vsuvky. Vysvetlenia svojsky znejúcich frazeologizmov majú najčastejšie pôvod v histórií, čím Parížske momenty postupujú ešte o niekoľko priečok kvality vyššie. Nezameriavajú sa totiž len na súčasnosť, ale aj na bohaté dejiny, geografiu, jazykovedu a ďalšie oblasti.

"Tam, kde sa vám zdá, že všetko funguje, Francúz sa zamyslí, zapolemizuje  a zistí, že vlastne nič nefunguje. Podľa Francúzov je veľkým prečinom robiť rýchle rozhodnutia, pretože omyl je v ich mentalite neprípustný. A tak treba situáciu zvážiť zo všetkých možných uhlov a strán a rozhodnúť sa niečo zmeniť, až keď si je človek na sto percent istý, že jeho rozhodnutie je správne a že ho neskôr neoľutuje. Je suis allé trop vite, išiel som príliš rýchlo, povie Francúz, ak sa pomýlil tak, že to všetci vidia a vedia o tom, v situácii, keď jednoducho nie je schopný obhájiť svoju nevinu a musí chybu napraviť."

Knihu som čítal postupne, na etapy, cez prestávky a voľné hodiny v škole. Namiesto opravovania písomiek a pripravovania na vyučovanie som sa pohrúžil do iného sveta a opustil na krátky čas našu domovinu. Hoci, ani to je celkom presné. Mária Dopjerová Danthine totiž ani vo Francúzsku nestráca nič zo svojej národnej identity a všetko registruje z pohľadu Slovenky. Porovnávanie životnej úrovne, kultúry, spoločnosti, zvykov a prístupu k bežným situáciám vás pobaví, niekedy zarazí i inšpiruje. Minimálne v tom, že budete chcieť čo najskôr vycestovať a na vlastné oči sa presvedčiť o pravdivosti autorkiných slov. Vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ jej v roku 2013 vyšla aj kniha Paríž, môj druhý domov. Tento titul som nečítal, ale zvedavosť mi nedá, aby som si ho nevyhľadal. Je možné, že Parížske momenty na vás zapôsobia rovnako.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Diskusná téma: Preneste sa do hlavného mesta štýlu a lásky (M. Dopjerová Danthine - Parížske momenty)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok