LAPD má novú hrdinku (M. Connelly - Nočná zmena)
Uznávaný a - našťastie - dobrými námetmi stále zaneprázdnený Michael Connelly si dal nakrátko pauzu od "trápenia" svojej ťažiskovej postavy Harryho Boscha a predstavuje zbrusu novú hrdinku. Je ňou mladá policajtka Renée Ballardová, ktorá sa poriadne zapotí, kým všetkým ukáže svoje kvality. Connelly má talent poľudštiť každého, aj toho najposlednejšieho zločinca, až máte pocit, že vychádza z reálnych skúseností. Aj v prípade Nočnej zmeny sa prejavuje ako znalec pováh, a tak sa klasické krimi miestami ponáša aj na psychologickú kresbu. Fanúšikovia ostrieľaného Boscha môžu s čistým svedomím zahodiť prípadný skepticizmus, Connelly vyťažil z Ballardovej maximum. Napokon, musíte uznať aj sami, že hoci je Harry legendou, raz príde čas, kedy ho bude musieť vystriedať mladá krv...
"Ballardová si vedela predstaviť, ako stuhla od hrôzy, keď strelec vykročil rovno k nej. Možno aj dvíhala kokteilový podnos ako štít. Ten chlap bol v pohybe, no aj tak ju dokázal trafiť presne doprostred hrude. Ktovie, či ju zastrelil iba preto, lebo mu stála v ceste, alebo preto, lebo sa bál, že by ho mohla identifikovať. Tak či onak, rozhodol sa veľmi chladne. Dosť to vypovedalo o osobe páchateľa."
Renée pracuje so svojím partnerom Jenkinsom počas nočnej zmeny, kam sa dostanú len policajti na čiernej listine, ak sa čímsi prehrešili, alebo sa stali obeťou byrokratických prieťahov. Renée sa tam dostala ako obeť obťažovania nadriadeným, no napriek nezdaru je odhodlaná pokračovať v tvrdej práci. Zrada a sklamanie jej predsa nemôžu zabrániť bojovať proti zločinu a chrániť nevinných (najmä keď na vlastnej koži pocítila ťažobu nespravodlivosti). Naplno sa jej zápal prejaví počas šichty, keď má do činenia hneď s troma prípadmi. Najvýraznejším je nepochybne streľba v bare a Renée sa v snahe prísť veciam na koreň dostáva do sporu aj s dennými hliadkami. Predovšetkým s bývalým šéfom, ktorý má prípad tanečného klubu na starosti. No keď dôjde k úmrtiu v radoch polície, ktorá sa dotkne aj samotnej Renée, už jej nemôže nič zabrániť v rozbehnutom pátraní. Ako to už chodí, Renée sa ocitne v hľadáčiku nielen vo vlastných radoch, ale aj v tých kriminálnych...
"Vpravo stálo neoznačené policajné auto jej partnera. Kufor malo otvorený a ona nevedela, či je to kvôli prehliadke alebo aby zvonku nebolo vidieť zabitého na prednom sedadle. Chastain zradil ich partnerský vzťah najhorším spôsobom, akým mohol. Bolo to neprípustné a neodpustiteľné, nie však nepochopiteľné. Od začiatku si myslela, že sa postaví na správnu stranu a urobí, čo sa patrí. Aj keď ju pri sťažnosti nepodporil, nakoniec povie svetu, čo jej poručík urobil priamo pred jeho očami. Teraz sa to už definitívne nedalo. Bolo jej ľúto Chastaina aj seba."
Michael Connelly trafil do čierneho. Niežeby bol Hieronymus vyčerpaný (tematicky, nie fyzicky), ale Renée predstavuje svieži závan, ktorý autorovej tvorbe prospel. Otvoril si tým dvere do losangeleskej polície, ktorá bola kedysi aj Boschovým domovom. Ak sa nazdávate, že v Nočnej zmene natrafíte aj na nejaké to Harryho cameo, dúfate márne. Renée ho síce pozná, ale ide v podstate len o čestnú zmienku. Ako už bolo spomenuté, príbeh je postavený na solídnych základoch v podobe viacerých motívov. V tomto smere ide o klasicky kvalitnú prácu, ale Connelly si dobre uvedomuje aj nutnosť spraviť z novej hrdinky schopného ťahúňa. A tak tu máme aj jej zaujímavú osobnú minulosť a postavy z jej okolia (a psa). Renée tiež prevedie čitateľa rôznymi policajnými postupmi a procedúrami a preukáže bystrý um pri dedukcii a analýze stôp. Nočná zmena je výborný prvý krok smerom k nadupanej sérii.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Diskusná téma: LAPD má novú hrdinku (M. Connell - Nočná zmena)
Neboli nájdené žiadne príspevky.