Úskalia najstaršej profesie na svete (L. Sasková - Prostitútka)

03.07.2016 18:46

Meno Lucie Saskovej mi bolo známe už nejaký čas, ale až do tejto chvíle som sa s ňou ako čitateľ ešte nestretol. Samozrejme, aj vo mne rezonovala ako autorka bestselleru Zlatokopka, na čom jej knihy dodnes stavajú. Priznám sa, trochu mi to vadí, pretože okrem nej predsa Lucia napísala aj ďalšie romány, zasluhujúce si pozornosť. Takto ostávajú v jej tieni, ale verím, že aktuálna Prostitútka bude rovnako úspešnou, pretože má na to, aby zaujala širokú škálu čitateľov. Téma je z názvu jasná, Lucia Sasková sa opäť ponára do vôd, ktoré sú v našej literatúre pomerne neprebádané, rúca tabu a ponúka pohľad do oblastí, ktoré sú bežným občanom neraz ukryté. Odhaľuje pritom zákutia ľudskej duše, čo sa nie vždy stretáva s pochopením, ale zároveň tým nastavuje pomyselné zrkadlo mnohým z nás. 

"Kde boli moje zásady, keď som šla s chlapmi do postele, lebo som mala pocit, že to robia všetci? Kde boli, keď som panenstvo stratila s človekom, ktorého som poriadne ani nepoznala? Čo vlastne v dnešnej dobe znamená morálka? Och áno, súdiť, moralizovať a ohovárať vieme všetci, ale kto z nás to nerobí len preto, aby sebecky uľavil svojmu svedomiu? Takže morálka, hm? Kto má právo kázať o morálke? Nikto."

Hlavná postava románu nikdy nemala prehnané predstavy o svojej charizme či vzhľade. Vždy bola za šedú myšku bez iskry a budúcnosti. Nízke sebavedomie v nej podporovalo domáce prostredie aj rovesníci. Nič však netrvá večne a napokon príde zlom aj v jej živote. A to v podobe matkinho nového priateľa Cyrila, ktorý veľmi rýchlo prejaví skutočný charakter. Práve kvôli nemu a matkinej nedôvere si dievča balí veci a stáva sa spolubývajúcou novej kolegyne z baru. Privát, kde žijú štyri mladé ženy, funguje ale ako súkromný bordel, kam si noc čo noc chodia klienti po svoj diel vzrušenia. Aj ona sama čoskoro vpadne do kolobehu sexu a prekvapivých praktík, z ktorého nie je ľahký únik. Slušní chlapi striedajú násilníkov a čudákov, privát je vymenený za luxusný bar s celkom odlišným prístupom a najmä vedením. Pozlátko z vidiny rýchlo zarobených peňazí sa mení odkrýva svet plný zloby, neslobody a špiny, ktorá siaha omnoho ďalej ako za dvere VIP miestnosti. Je priam nemožné niekomu veriť, no ústrednú postavu celý čas viac či menej intenzívne sprevádza spevák Dominik. Ako sa však ukáže, aj on má v rukáve niekoľko nečakaných kariet...

"Musela som sa rozhodnúť, či to budem robiť dobrovoľne, alebo pod vplyvom nejakých svinstiev, nevnímať svet okolo seba ani čo sa so mnou deje. Tretia možnosť neexistovala. Keď som robila problémy, dostala som veľmi slušnú bitku a nedali mi jedlo. Hlad a bolesť mi napovedali, že jednoducho nemám na výber. A tak som prestala robiť problémy. Z rečí som pochopila, že ma predali. Za veľmi slušný balík peňazí, keďže som bola relatívne mladá, udržiavaná a nebrala som drogy. Bola som v Srbsku alebo na Ukrajine, možno v Bosne a Hercegovine? Jazyk som nepoznala, nikdy predtým som ho nepočula."

Prostitútka je dobre napísaná. Vzhľadom na prostredie nie je prehnane vulgárna, nepotrebuje si dokazovať nízkosť pudov hrubým slovníkom. Lucia Sasková postavy neodsudzuje, ani ich nevykresľuje ako obete systému, jednoducho opisuje ich životné peripetie odosobnene a nezaujato. Kompozične je príbeh jasný, dal by si rozdeliť na niekoľko samostatných častí (napr. zázemie, privát, bar, Ukrajina atď.). Čitateľ sa v ňom nestratí a dej si udrží jeho pozornosť, aj keď posledná tretina už obsahuje viacero hluchých miest. Je zameraná na vyrovnávanie sa postavy s jej údelom a dopadom minulosti na ďalší život, čo môže pôsobiť oproti predošlým námetom menej dramaticky, ale i to je súčasťou obchodu so sexom. Meno hlavnej postavy by ste hľadali len ťažko, ona sama sa považuje za bezmennú, a tým za bezvýznamnú. Ani jej vzťahy nie sú prechádzkou ružovou záhradou, okrem jej najlepšej priateľky a (azda až príliš zidealizovaného) Dominika. On jediný mi prišiel s ohľadom na tvrdú realitu románu niekedy ako päsť na oko a bál som sa, ako sa to v závere vyvŕbi, ale našťastie v ňom autorka nesklamala. Ak máte radi neprikrášlené príbehy, ktoré vás pobúria i udržia v napätí, Prostitútka by nemala ujsť vašej pozornosti.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Diskusná téma: Úskalia najstaršej profesie na svete (L. Sasková - Prostitútka)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok