L. Moriartyová - Manželovo tajomstvo

13.09.2014 09:49

Ak mám pravdu povedať, spočiatku ma Manželovo tajomstvo veľmi nelákalo. Spoločenských románov o naštrbených vzťahoch a snahe o ich zlepšenie je totiž na môj vkus v poslednom čase akosi priveľa. Až keď som čítal viacero pochvalných recenzií, ktoré vyburcovali moju zvedavosť, rozhodol som sa po nej napokon siahnuť. Nedá sa povedať, že ma príbeh úplne pohltil a nedokázal som sa od neho odtrhnúť, ale rozhodne mal čosi do seba. Najdôležitejším prvkom je tajomstvo a jeho postupné odhaľovanie. Prvých 100 strán na mňa pôsobilo trochu zdĺhavo, kým sa predstavili jednotlivé ženské postavy a ich prepojenia. Potom sa však dej rozbehol a všetky utajované skutočnosti sa priebežne vyplavovali na povrch...

"Manželkou", ktorá odhaľuje tajomstvo svojho životného partnera Johna-Paula, je Cecilia Fitzpatricková. Patrí k moderným ženám, ktoré hravo zvládajú domácnosť i činnosť v rôznych spolkoch. Je hybnou silou komunity, členkou významných organizácií a navyše je vydatá za najstaršieho z bratov Fitzpatrickovcov, ktorí vďaka svojmu oslnivému zjavu a charizme už od školských čias patria k miestnej elite. Jej život je priam dokonalý, užíva si pohodový manželský život i výchovu troch dcér. Jedna z nich prejavuje záujem o Berlínsky múr, a keďže Cecilia vlastní kameň z neho vo svojej zbierke z ciest po Európe, pustí sa do skúmania podkrovia. Pritom natrafí na staré škatule Johna-Paula a v jednej z nich objaví niekoľko desaťročí starý list, ktorý sa má otvoriť v prípade jeho smrti. Zvedavosť ju priam zožiera, no nechce porušiť sľub, že ho neotvorí... Tess je na prahu zničeného manželstva po odhalení, že jej muž sa zamiloval do jej sesternice. Balí si kufre a aj s malým synom cestuje k matke, kde chce začať odznovu. Stretáva sa nielen s energickou Ceciliou, ale aj s bývalým priateľom z mladosti. Predstava, že by mohla opäť milovať a byť milovaná, je síce lákavá, ale čo ak to zanechá nečakané dôsledky...? Rachel je staršia tajomníčka školy, ktorá pred takmer tridsiatimi rokmi prišla o dcéru, ktorú zavraždili a jej smrť nebola nikdy objasnená. Navyše jej syn sa aj s rodinou chystá odcestovať do New Yorku, čím sa jej pocit osamelosti ešte znásobí. To však ešte ani len netuší, že smrť jej milovanej Janie sa ešte bizarným spôsobom zahrá s osudmi všetkých zúčastnených... 

Záver príbehu Liane Moriartyovej vás nenechá chladnými. Prienik do psychiky postáv je dôsledný a vypointovaný do krajnosti. Rôzne uhly pohľadu na tú istú udalosť poskytujú priestor na vyjadrenie skrytých myšlienok a najmä na zamyslenie, čo všetko sa dokáže zvrtnúť v zlomku sekundy. Mnohé rozhodnutia by dopadli celkom inak, keby ľudia nekonali v afekte a boli o niečo rozvážnejší. Autorka miestami zvolila zaujímavý rozprávačský postup - zamýšľa sa, čo by bolo, keby... a tak máme možnosť nahliadnuť aj na iluzórne osudy postáv. Po prečítaní Manželovho tajomstva som bol napokon rád, že som ho neignoroval, pretože ma navnadil aj na ďalšie autorkine knihy, ktoré by sa mali preložiť do slovenčiny. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu ABC Knihy

Diskusná téma: L. Moriartyová - Manželovo tajomstvo

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok