Katka Gillerová - stálica na našej literárnej scéne

21.08.2017 13:32

Medzi čitateľkami spoločenských a ľúbostných románov by sa sotva našla nejaká, čo by nepoznala meno Kataríny Gillerovej. Za roky literárnej tvorby sa etablovala ako jedna z najúspešnejších autoriek v daných žánroch. A oprávnene. Ja som jej čaru prepadol už od debutu Láska si nevyberá. Odvtedy už ubehol nejaký čas, ale moja priazeň voči tejto skvelej autorke neopadla. Popri romantike a rodinnej dráme Katka zabŕdla aj do vôd mysteriózneho trileru (Hra na milovanie), no najväčšie úspechy dodnes žne na poli svojho pôvodného žánru. Momentálne vydavateľstvo Slovenský spisovateľ ponúka jej staršie romány v novom, modernejšom šate. Ako prvé prišli na rad tituly Dotkni sa ma, láska (k pôvodnému vydaniu došlo v roku 2005) a Ráno neplačem (z roku 2006). 

"Moja túžba po Jankovej blízkosti nezostala nepotrestaná. Plakala som na nemocničnej posteli. Nestačilo, čo sa mi stalo, ten hnusný, špinavý chlap musel na mne ešte zanechať stopu, hroznejšiu ako jeho čin. Nikdy nebudem matkou, nikdy nebudem držať v náručí vlastné dieťa! Najhoršia vec, čo sa žene môže stať. A vtedy mi napadla tá absurdná myšlienka: to som sa pokojne mohla vydať za Janka, adoptovali by sme si deti a žili šťastne až do smrti!" (Dotkni sa ma, láska)

V príbehu mladej ženy, ktorý sa nesie vo dvoch rozprávačských rovinách, sa autorka takisto ako vo svojom predchádzajúcom diele zameriava na citové aj existenčné problémy ľudí, ktorí si ešte len hľadajú svoje miesto v živote... Mladá ekonómka Zuzana Horáková trávi celé dni vo firme. Jedného dňa je však konfrontovaná s udalosťou, ktorá zásadne zmení jej vzťah ku kolegom. A akoby to nestačilo, vzápätí ju zradí muž, ktorému sa konečne odhodlala veriť. Našťastie sa v ťažkých chvíľach môže oprieť o svojich priateľov. Podarí sa Zuzane zistiť, čo sa vlastne stalo, a bude ešte schopná nadviazať nový vzťah?

"Omráčená som ho počúvala. Emilova mama je alkoholička! Vtedy sa mi v hlave vyjasnilo. Zrazu som vedela, prečo tak rýchlo odhalil pani Libušku! Prečo k nej cítil takú averziu, prečo ju tak neznášal. Mal to doma, pozná to z domu! Jeho ústa teraz hovorili o nenávisti k matke, ale jeho správanie, keď sa nad ňou skláňal, svedčilo o niečom inom. Tie dva city sa v ňom ustavične miešali, raz prevládala nenávisť, inokedy zasa láska k matke, ktorá si nevedela rady so svojou závislosťou. Tragédia zničenej rodiny." (Dotkni sa ma, láska)

Tridsaťpäťročná výtvarníčka Martina, ktorá žije s dcérou v bratislavskej Petržalke, svoju rodinu nevidela už niekoľko rokov. Pozvanie na svadbu, ktoré jedného dňa nájde v poštovej schránke, rozkrúti kolotoč spomienok. Detstvo na strednom Slovensku, poznačené vážnou chorobou brata a starej matky, prvá láska, zrada najbližšej priateľky, tragické udalosti v rodine, manželstvo s nemilovaným mužom a vášnivý zakázaný vzťah. Má alebo nemá ísť na svadbu v rodnom meste? Čo ak sa tam stretne s mužom, ktorého kedysi nadovšetko milovala?

"Zistila som, že čím viac o tom premýšľam, tým viac ma to po toľkých rokoch ťahá do mesta, kde som vyrástla, stretnúť sa s ľuďmi, ktorých som celé veky nevidela. To by však znamenalo stretnúť sa s otcom a bratom, a to som nechcela. Naposledy, keď sme sa pred rokmi videli na pohrebe, som ich zasypala výčitkami, kričiac im tvrdé slová rovno do tváre. V duchu som ich aj teraz mala pred očami, ako tam stoja, bezradne, mlčky, v čiernych oblekoch. Oči mali červené od plaču rovnako ako ja, lenže jedine ja som bola oprávnená úprimne smútiť, oni na to nemali právo." (Ráno neplačem)

Katarína Gillerová sa na slovenskú literárnu scénu uviedla naozaj razantne. Čo sa ženských románov týka, vládla im v tom čase pokojná, nežná romantika, čo mi nijako neimponovalo. Romány Katky Gillerovej však ponúkajú omnoho viac - napätie, nečakané zvraty, rodinné tajomstvá, neraz aj retrospektívu a viaceré dejové línie. Nezameriavajú sa pritom na jednu dejovú líniu, ale využívajú okolitý svet naplno. Láska, zrada, sklamanie, ľudské zlyhania, otázka svedomia, kontrasy zdravia a choroby, túžby a neúspechu, to všetko a viac je neoddeliteľnou súčasťou týchto románov. Vďaka reedícii kníh Dotkni sa ma, láska a Ráno neplačem (a ďalších, ktoré na nové vydanie ešte len čakajú) verím, že autorke pribudnú okrem stálych aj noví čitatelia, ktorí rovnako ako ja ocenia jej literárne kvality.

 

Diskusná téma: Katka Gillerová - stálica na našej literárnej scéne

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok