Vydarený debut v novom vydaní (K. Gillerová - Láska si nevyberá)

18.09.2016 17:39

Medzi čitateľkami spoločenských a ľúbostných románov by sa sotva našla nejaká, čo by nepoznala meno Kataríny Gillerovej. Za roky literárnej tvorby sa etablovala ako jedna z najúspešnejších autoriek v daných žánroch. Ja osobne som čítal jej debut Láska si nevyberá ešte počas štúdia na strednej škole a pri opätovnom pripomenutí v jeho novom vydaní ma prepadla vlna nostalgie. Doteraz si pamätám, ako milo ma nová slovenská autorka prekvapila. V tom čase som hltal romantické knihy (žeby bola za tým nejaká mladá láska?) a Katka Gillerová sa mi trafila do nôty. A to aj vekom mladej hrdinky, ktorú spoznávame ako mladú ženu na prahu skúšky dospelosti. Reedícia románu Láska si nevyberá má šancu získať (a odchovať) autorke ďalších stabilných fanúšikov. 

"Usmievala som sa na svadobných hostí, tancovala, bavila sa, ale keď ma nikto nevidel, premietala som si v duchu dookola film Danielovho a Deniskinho "áno". Možno teraz ma to prejde, želala som si v duchu. Chcem slobodu! Cítila som sa ako v pasci, úľava neprichádzala. Akoby mi počaril. Čím ma tak pútal k sebe, keď mal oči len pre Denisku? Prečo som si z celého srdca želala šťastie pre svoju sestru, ale nedokázala som neľúbiť jej muža?"

Dominika je stredoškoláčka s osobitým pohľadom na okolitý svet. Prežíva školské a rodinné peripetie ako každé iné bežné dievča, no jej život postupne predsa len získa odlišné kontúry. Zamiluje sa - úplne a bezprostredne, ako to dokáže len mladý človek - do toho najnevhodnejšieho muža. Daniel je totiž snúbencom jej staršej sestry Denisy. Dominika, samozrejme, nechce narušiť ich puto, no vedomie, že nikdy nespočinie v náručí milovanej osoby, v nej len prehlbuje pocit frustrácie. Sleduje sestrino šťastie, ale nie je schopná zastaviť prílev svojich citov. Náhla tragická udalosť jej neprinesie len výčitky svedomia, nazdáva sa totiž, že si nezaslúži byť šťastná a je predurčená trpieť. Žiaľ, osud si pre ňu pripraví ešte množstvo nepríjemných zážitkov, ktoré preveria jej charakter, vôľu bojovať s nepriazňou a odhodlanie nájsť svoje šťastie.

 

"Ležala som na válende a učila sa fyziku. Bol už podvečer, Lenke som sľúbila, že pôjdeme von. Alici sme sa zatajili, nemali sme chuť stretnúť sa s ňou. Minulú sobotu to trochu prehnala, keď nás vytiahla na diskotéku. Balila každého chalana, dokonca sa snažila nejakého zbaliť aj pre nás, akoby sme s Lenkou boli nemtavé, alebo sa jej o to prosili. Napokon sme sa stratili v prítmí parketu čo najďalej od nej. V objatí úžasnej hudby a tanca moje telo stratilo zemskú príťažlivosť a moja duša dostala dávku liečivej energie. Melódia sa mi vryla pod kožu, a keď som privrela oči, unášala ma kamsi do vesmíru, kde som bola len ja a Daniel."

Katarína Gillerová sa na slovenskú literárnu scénu uviedla naozaj razantne. Čo sa ženských románov týka, vládla im v tom čase pokojná, nežná romantika, čo mi nijako neimponovalo. Romány Katky Gillerovej však ponúkajú omnoho viac - napätie, nečakané zvraty, rodinné tajomstvá, neraz aj retrospektívu a viaceré dejové línie. Kniha Láska si nevyberá vás tiež navráti do školských čias, pobavíte sa na situáciách ako vystrihnutých zo života, ktoré zažili mnohí z nás. Dominikin osud vám tiež nebude ľahostajný. Zmieta sa medzi tínedžerskou nevinnosťou a nutnosťou rýchlo dospieť na silnú ženu. Verím, že autorka má v zásobe ešte veľa nápadov, ktorými bude dlhý čas tešiť svojich čitateľov.

Knihu venovalo vydavateľstvo Slovenský spisovateľ

 

Diskusná téma: Vydarený debut v novom vydaní (K. Gillerová - Láska si nevyberá)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok