Záver romantickej trilógie (K. Cassová - Prvá)

29.11.2015 09:51

Knižná séria americkej spisovateľky Kiery Cassovej patrí medzi najúspešnejšie, no zároveň sa často potýka aj s kritickými názormi. Je pravda, že Selekcia je trochu rozprávková, vlastenecky idealizovaná a konanie postáv vás niekedy vytočí, ale stále ide o zábavné čítanie o súťaži, kde si mladý princ hľadá nevestu. Áno, príbeh má znaky reality show, v pozadí sa však odvíja aj motív vzbury proti spoločenskému poriadku a snaha o zlepšenie životných podmienok. Selekcia sa pohráva aj so žánrovým zaradením - mieša v sebe young adult, dystopiu, romantiku, rozprávku, spoločenský román... Tretia časť Prvá uzatvára rozohrané dejové línie; niektoré postavy sa dočkajú šťastného konca, iné osudy vás prekvapia svojím vyvrcholením. Začiatok sa nesie v tradičnom pokojnom duchu predošlých častí, no v závere naberá na intenzite a vygraduje do napínavého konca. 

"Nevedela som sa ho nabažiť. Chcela som viac jeho pokožky, viac priestoru a času. Po všetkých tých mesiacoch, počas ktorých som sa snažila utriediť si v hlave, čo chcem a v čo dúfam, som si v tejto chvíli - ktorú Maxon vytvoril len pre nás dvoch - uvedomila, že to nikdy nebude dávať zmysel. Mohla som len kráčať vpred a dúfať, že nech už dôjdeme kamkoľvek, vždy nejako nájdeme cestu späť k sebe. Museli sme."

America už má konečne jasno vo svojich citoch. Miluje princa Maxona, ale stále je iba jedným zo štyroch elitných dievčat, ktoré ostali v súťaži ako posledné. Nechce mu vyznať lásku predtým, ako bude mať istotu, že chce stráviť zvyšok života práve s ňou. Predošlé pochybnosti o tom, či sa nevráti k starej láske, Aspenovi, už vyprchali. Aspen je uznávaným palácovým strážcom, dohliada na Americu a postupne si čoraz viac všíma jednu z jej odvážnych a lojálnych slúžok. America a Maxon sa tajne stretávajú s členmi takzvaných Severných rebelov, ktorí chcú dosiahnuť zrušenie kást, aby mal každý obyvateľ Iley rovnaké možnosti bez ohľadu na svoj pôvod. Tým sa odlišujú od Južných, ktorí sú omnoho krvilačnejší a neštítia sa rozpútať vražedné nepokoje. V paláci ani netušia, že je len otázkou času, kedy preniknú za strážené múry a životy všetkých budú vo veľkom nebezpečenstve. America sa dozvedá pravdu nielen o pomeroch v kráľovstve, ale aj o svojej rodine. Maxon je jedným z mála svetlých bodov, no ona svojím správaním napokon ohrozí aj ich rozvíjajúci sa vzťah...

"Spadla som na bok, presvedčená, že som si dokaličila bok alebo nohu, no Maxon mi jasne povedal, že keď budem v nebezpečenstve, mám utekať, takže som ho poslúchla. Ktovie prečo som očakávala, že pôjde hneď za mnou, no keď som dobehla na koniec ulice a Maxon tam nebol, uvedomila som si, že jeho nemal kto vytlačiť nahor. V tej chvíli som si všimla, že ten čudný pocit v mojom ramene sa začína meniť na pálenie. Pozrela som sa dolu a v slabom svetle pouličnej lampy som videla, ako mi z miesta, kde som mala roztrhaný rukáv, vyteká čosi červené. Postrelili ma."

Keby sa napätie z konca Prvej rozložilo o niečo rovnomernejšie, dočkali by sme sa o niečo vydarenejšieho záveru. Avšak na to, že sa takmer celá séria odohráva na jednom mieste (v kráľovskom paláci), je vystavaná celkom uspokojivo. Až na niektoré detaily ako prudká zmena v správani Americinej najväčšej rivalky Celeste, náhle odhalenia dovtedy nepoznaných rebelov z jej blízkeho okolia či Maxonova reakcia po zistení, kto bol jej prvou láskou. Trilógia Selekcia sa síce uzavrela, ale fanúšikovia rozhodne nemusia smútiť. Čoskoro bude totiž doplnená o zbierku kratších príbehov vedľajších postáv a Kiera Cassová je uprostred ďalšej série, tentoraz zameranej na osud Americinej dcéry. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media

Diskusná téma: Záver romantickej trilógie (K. Cassová - Prvá)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok