Selekcia po druhé (K. Cassová - Následníčka)

17.07.2016 13:10

Sériou Selekcia si Kiera Cassová získala pozornosť a priazeň čitateľov po celom svete. Nečudo, že o ňu prejavili záujem aj filmári, jej trilógia poskytuje mnoho zaujímavého materiálu. A podľa ohlasov fanúšikov sa zrejme autorka nazdávala, že príbehy z kráľovského dvora v Illei by sa ešte dali rozvíjať aj ďalej. Okrem kratších noviel o vedľajších postavách sa podujala rozšíriť svet Selekcie o trilógiu v hlavnej úlohe s Eadlyn, dcérou Americy, hrdinky pôvodnej série. Najprv som sa potešil, ale či sa moje očakávania naplnili, je otázne. V podstate ide o to isté ako predtým, len z iného uhla pohľadu. Tentoraz totiž nesledujeme vyraďovaciu súťaž z pohľadu uchádzačov o trón, ale z pohľadu nádejnej nevesty. Z deja sa tiež vytratilo napätie ohľadom rebelantského odboja proti kastovému systému. Čitateľom logicky napadne otázka, čo teda ostalo zo zaujímavej série? 

"Môžem ich nejako zastrašiť, prípadne nájsť spôsob, aby na nich prostredie paláca pôsobilo neprívetivo. Páčila sa mi predstava obyčajného chalana, ktorý si natoľko verí, že sa rozhodne zabojovať o možnosť stať sa princom. Nikomu sa však nepodarí pripútať si ma k sebe, kým na to nebudem naozaj pripravená. Bola som odhodlaná dať tým úbožiakom riadne zabrať, nech vidia, že to nie je len tak."

Eadlyn má síce len osemnásť rokov, ale už na svojich pleciach pociťuje ťarchu zodpovednosti za celú krajinu. Ako prvorodená je predučená na vládnutie, i keď jej brat-dvojča je od nej mladší len o niekoľko minút. V Illei sú už dve desaťročia zrušené kasty, obyvatelia sa môžu slobodne zamestnávať i ženiť a vydávať, no občas sa na verejnosti aj tak objavia nepokoje. Preto sa kráľ Maxon s manželkou Americou rozhodnú usporiadať pre dcéru selekciu, aby obyvatelia prišli na iné myšlienky, viac sa zžili s kráľovským dvorom a obľúbili si ich nadchádzajúcu kráľovnú. Eadlyn sa búri, pretože rodičia jej sľúbili, že si môže vybrať partnera podľa vlastnej vôle, no napokon sa podvolí v prospech krajiny. Je však pevne rozhodnutá nevybrať si nikoho z tridsiatich piatich uchádzačov o jej ruku. Postupne spoznáva jednotlivých chlapcov a niektorých z nich si proti svojej vôli obľúbi. Je medzi nimi dokonca aj Kile, syn dlhoročnej priateľky jej mamy, ktorého vždy považovala za čudáka. Keď ho bližšie spozná, objaví jeho kvality, no zároveň mu dáva najavo, že všetko je iba naoko. Eadlyn nemá v úmysle dotiahnuť selekciu do zdarného konca, ale srdcu sa rozkázať nedá...

"Nestávali sa každý deň, aby som sa stretla zoči-voči s bežnými ľuďmi a počula ich hlasy. Mala som pocit, že nás naozaj potrebujú. Vedela som, že ma majú radi, to áno. Už čoskoro sa stanem ich kráľovnou. No keď sme v minulosti opúšťali palác, pozornosť verejnosti sa väčšinou upierala na mamu a otca. Preto som bola prekvapená, že som odrazu stredobodom pozornosti ja. Sprievod napredoval, ľudia vyvolávali naše mená a hádzali kvety. Niečo ma zasiahlo. No tentoraz to neboli kvety. Zo šiat mi na holé nohy stekalo surové vajce. Hneď nato do mňa vletela paradajka a vzápätí čosi, čo som nevedela identifikovať."

Ak mám byť úprimný, Následníčka nie je až taká vydarená ako pôvodná Selekcia. Asi je to spôsobené tým, že čitatelia už dobre poznajú priebeh súťaže aj prostredie. Väčší dôraz je kladený na romantickú stránku, pretože - ako som už spomenul - chýba tu napätie plynúce z útokov rebelov. Pre tých, čo čítali Selekciu, budú príjemným spestrením staré známe postavy. Je zaujímavé vidieť, ako sa ich životy za dvadsať rokov rozvinuli. Možno by nezaškodilo priblížiť ich osudy či vzájomné vzťahy trocu viac, aby boli v obraze aj tí, čo Selekciu nečítali. Pretože Následníčka je samostatný príbeh a dá sa čítať aj bez znalosti predošlých kníh. Čo vnímam ako veľké plus, je postava Eadlyn. Pôsobí na mňa vyzretejšíe a uvedomelejšie ako kedysi jej matka America. Eadlyn si je vedomá svojich povinností, čomu sa snaží podriadiť aj svoje city. Aj vybraní účastníci si získajú vaše sympatie, najmä trojica Kile, Hale a Henri (ten aj spolu s tlmočníkom Erikom). Kiera Cassová sa viac ako na samotnú súťaž tentoraz zameriava na jej vnímanie z pohľadu kráľovskej rodiny. Síce sa snažila pozmeniť vžitú schému, ale v podstate ide o rovnaký príbeh, len v inom obale. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

Diskusná téma: Selekcia po druhé (K. Cassová - Následníčka)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok