K. Cassová - Elita

23.05.2015 18:05

Kiera Cassová dobyla svet young adult literatúry trilógiou odohrávajúcou sa na fiktívnom kráľovskom dvore, kde o svadbu s princom v priamom prenose bojuje tridsaťpäť dievčat. Pôvodné tri diely sa postupne rozrástli o doplňujúce novely o vedľajších postavách, ba dokonca z príbehu Selekcie momentálne vzniká ďalšia trilógia, tentoraz o osude dcéry hlavnej hrdinky Americy. Hlavný námet je pomerne jednoduchý, ale na jeho pozadí autorka poukazuje na viacero iných aktuálnych tém - ošiaľ reality show, prehlbujúce sa sociálne rozdiely či možné dôsledky globálnej vojny v živote obyčajných ľudí. Druhý diel Elita nadväzuje priamo na ten úvodný, preto je lepšie čítať ich v určenom poradí. Nielen pre lepšie pochopenie deja, ale aj pre dôkladnejšie spoznanie ústredných postáv, ich charakterov a motivácie. Hoci America miestami pôsobí, že ani sama nevie, čo (alebo koho) vlastne chce...

"Princovi Maxonovi som sa páčila. Už pred týždňom mi povedal, že ak by som sa mu priznala, že k nemu cítim to isté, čo on ku mne, súťaž by sa skončila. Niekedy som sa pohrávala s myšlienkou, aké by to bolo, keby moje srdce patrilo len jemu. Skutočnosť však bola iná. Bolo tu ešte päť mojich súperiek - dievčat, s ktorými sa stretával a ktorým tiež šepkal do uška - , a ja som nevedela, čo si mám o tom myslieť. Navyše tu bol, samozrejme, Aspen."

Po masívnom vyraďovaní zo súťaže ostalo z pôvodných tridsiatich piatich dievčat v paláci už iba elitných šesť. Práve spomedzi nich si má princ Maxon vybrať svoju nastávajúcu, hoci jeho srdce je už rozhodnuté. America, ktorá má v rámci "elity" najnižší pôvod, voči nemu takisto prechováva silné city, ale nechce mu dávať falošné nádeje. Na jednej strane si nie je istá kvalitami budúcej kráľovnej, a na strane druhej je tu nevyriešený vzťah s jej priateľom Aspenom. Ten sa stal palácovým strážcom, a tak je s ním naďalej v dennom kontakte. Súťažiace nemusia podstupovať žiadne náročné disciplíny, ale nudou určite netrpia. Nad kráľovstvom totiž visí hrozba vzbury a zo strany rebelov hrozí obyvateľom paláca priam smrteľné nebezpečenstvo. Okrem toho musia dievčatá čeliť aj jedna druhej a sile verejnej mienky. Nehovoriac o možnosti, že sa niektorá z nich zamiluje do niekoho iného ako do princa Maxona. Pristihnutie s iným mužom sa rovná velezrade, ktorá sa trestá veľmi kruto. Na vlastnej koži sa o tom presvedčí aj Americina blízka priateľka... 

"Celeste sa pozrela ponad plece práve vo chvíli, keď som po nej skočila. Vykríkla, keď som na nej pristála, a spoločne sme vrazili do konferenčného stolíka. Počula som, ako sa niečo rozbilo pri páde na podlahu, zrejme šálka s čajom. V letku som zavrela oči, a keď som ich otvorila, Celeste ležala podo mnou a snažila sa mi chytiť zápästia. Natiahla som pravú ruku a z celej sily som jej strelila facku. Pocítila som neznesiteľné pálenie v dlani, no stálo to za to uspokojivé plesnutie pri dopade na jej tvár."

Elita si zachováva všetky klady zo Selekcie - rozprávkovosť, romantiku, eleganciu i prvky napätia a prekvapení. Napriek tomu neprináša v princípe nič nové. Až tak veľmi to však nevadí, najmä vďaka sympatickým postavám a udalostiam, ktoré ich vytrhávajú z bežného stereotypu. Kiere Cassovej sa podarilo napísať príbeh, ktorý sa prakticky odohráva na jednom mieste (v paláci kráľovskej rodiny), no nenudí a zaujme mladších i starších čitateľov. Ja som si svet Selekcie obľúbil a dúfam, že okrem samotnej trilógie pristúpi vydavateľstvo CooBoo aj k prekladu ďalších spomínaných autorkiných kníh. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media

Diskusná téma: K. Cassová - Elita

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok