Tajomstvá čakajúce na prebudenie (J. Šulková - Skús to znovu)

10.06.2017 07:05

Janka Šulková sa dávno etablovala u slovenských čitateľov ako autorka románov určených predovšetkým pre neskôr narodených čitateľov. Cieľová skupina mladistvých je podľa môjho názoru veľmi vhodne zvolená, a to z dvoch dôvodov. Príbehy určené pre -násťročných sú im šité na mieru a môžu tak často nájsť východisko zo svojich problémov, a zároveň z nich vďaka nim vyrastú dospelí čitatelia. Knihy Janky Šulkovej sa právom tešia širokej obľube. Ja som sa s ňou prvýkrát stretol prostredníctvom Dievčaťa s maskou a odvtedy sú naše knižné stretnutia pravidelné. Aktuálna novinka Skús to znovu takisto disponuje hrdinami na prahu dospelosti, ale nečakajte žiadne triviálnosti. Autorka vie, ako zaujať, a už od úvodu vás vtiahne jej vlastnou dynamikou a zvratmi. 

"Som si istá, že pred sebou stavia vysoký múr, za ktorého stenami je niečo, čo ma isto prekvapí. Alebo nie, keď sa už neuvidíme. Ach, len dúfam, že sa mu po mojom úteku nestane nič zlé. To by som si neodpustila. Viem, som sebecká, ale nemôžem len tak sedieť so založenými rukami a čakať, čo mi únoscovia urobia. Keby som mala aspoň nejaké indície, že je to pre výkupné, tak by som možno neutekala, ale takto... Nemám na výber."

Sedemnásťročná Nataša je obyčajným dievčaťom, i keď sa trochu odlišuje od rovesníkov pevným smerom a tvrdou drinou života baletky. Príbeh začína jej únosom, pričom vôbec netuší, kto je za ním ani aký motív ho k tomu viedol. Odrazu sa len ocitne kdesi v lesnej chate a jej strážcom sa stáva len o pár rokov starší Adam. Ani on nie je celkom stotožnený so svojou pozíciou, ale finančná situácia ho donútila podujať sa i na menej legálne aktivity. Síce sa napokon rozhodne Nataši pomôcť, no napriek tomu k nemu karma nebude až taká zhovievavá. Aj on má svoje problémy, či už doma, alebo v škole, no aj uňho musí nastať zlom a pokúsiť sa o ne podeliť, aby nemusel niesť ich ťarchu celkom sám. Natašin únos je ťažiskovým námetom a hoci sa zo spárov únoscov dostala pomerne rýchlo, bude mať ešte, samozrejme, svoju dohru. A to mladá hrdinka ani len netuší, akú závažnú. Pretože bez toho, aby o tom vedela, sa okolo jej rodiny začali už dávnejšie sťahovaž mračná...

"Ublížil som jedinému človeku, ktorý ma mal úprimne rád takého, aký som. Aj s mojou minulosťou, aj s mojou rodinou a v mojom svete. Odohnal som od seba tú, ktorá mi napriek krátkosti času bola najlepšou priateľkou i milenkou - jedinou, ktorú som skutočne ľúbil, hoci som mal problém priznať si to. Prišiel som do jej života znenazdajky tak ako aj ona do môjho, lenže ja som ten jej rozbil na tisíc kúskov, ukázal som jej to, čo v skutočnosti ani nie je pravda, ale ona to už inak neuvidí. Vždy bude na mňa spomínať ako na chalana s pochybnou minulosťou, ktorý ju len využil a zlomil jej srdce."

Oceňujem, že príbeh je rozprávaný z pohľadu Nataše aj Adama. Hlavne kvôli Adamovi, pripadal mi zaujímavejší a o niečo prepracovanejší. Nataša bola pomerne chladná, akoby zbavená emócií, i keď v rámci deja prejavila voči Adamovi úprimnú lásku. Ale to je vzhľadom na žáner prirodzené. Kniha Skús to znovu je určená mladším ročníkom a tak ju aj treba vnímať. Nehľadajte hlboké psychologické kresby ani vážne myšlienky. Aj pasáž s únosom je vykreslená skôr romanticky ako napínavo, Nataša neprejavuje takmer žiadny strach a za krátky čas sa dokonca stihne zamilovať do jedného z partie (žeby štokholmský syndróm na ľúbostný spôsob)? Janka Šulková neignoruje ani iné aktuálne problémy mládeže a vo viacerých smeroch sa v príbehu môžu mladí ľudia nájsť. Záver je síce na naše pomery trochu ako päsť na oko, ale znovu opakujem - cieľová skupina bude spokojná, a to je hlavné. Autorka vie, pre koho píše, a tomu je potrebné sa prispôsobiť. Hoci verím, že aj mladiství občas radi siahnu aj po náročnejšom čítaní.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ

Diskusná téma: Tajomstvá čakajúce na prebudenie (J. Šulková - Skús to znovu)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok