Jedna z NAJ kníh posledného obdobia (J. Nelson - Dám ti aj slnko)

29.11.2015 08:32

Vydavateľstvo Slovart má už dlhší čas dobrý nos na skvosty z oblasti young adult literatúry. Niektoré z nich patria do fantasy, iné zabŕdajú do háklivých spoločenských tém a ďalšie sa vám tak razantne zabodnú do duše, že nenachádzate slov. Pre mňa je jednou takou knihou Dám ti aj slnko. Príbeh súrodencov Jude a Noema je spracovaný s veľkou dávkou citlivosti a obraznosti. Umelecké nátury budú slintať blahom nad priehrštím sochárskeho a maliarskeho prostredia a ostatní spoznajú jeho rôzne aspekty. Umenie sa v knihe Jandy Nelson stáva akýmsi katalyzátorom udalostí, kulisou, svedkom trápenia i radostí, formou výpovede aj trestom. Dve časové roviny dodávajú deju pútavú atmosféru, postupne sa odhaľujú vzájomne prepojené motívy, pričom sa nedá neobdivovať autorkino rozprávačské majstrovstvo. 

"To je v pohode, hovorila som si, zvládnem to. To je v pohode, v pohode, v pohode. Nebolo. Netušila som, že je možné pochovať človeka do vlastného mlčania... Odstrihla som si meter blond vlasov a prisahala, že už nikdy nechcem žiadneho chlapca, lebo po tom, čo sa stalo so Zephyrom, mi zomrela matka. Hneď potom. Môžem za to ja. Priniesla som nám nešťastie."

Jude a Noe sú dvojičky s výnimočným vzťahom. Zdieľajú svoje tajomstvá, pomáhajú si a nedajú na seba dopustiť. Obaja sú umelecky založení, čo zdedili po svojej matke. Noe je obdarený maliarskym talentom a Jude sa vyžíva vo vytváraní sôch. Pod ich rukami vznikajú samé skvosty a na matkin popud sa obaja (no najmä Noe) túžia dostať na vysnívanú umeleckú školu. Okrem toho, samozrejme, majú aj bohatý osobný život. Jude objavuje čaro vlastnej osobnosti a nadväzuje kontakty s chlapcami. A Noe... tiež. Uvedomuje si, že dievčatá ho až tak nepriťahujú, hlavne keď spozná príťažlivého športovca Briana. Zdá sa, že ich životy sú na dobrej ceste, ale o dva roky je odrazu všetko inak. Ich matka je mŕtva, Jude zanevrela na vzťahy a v škole nie je schopná vytvoriť ani jednu sochu. Noe sa od nej úplne dištancuje, hazarduje so životom, poflakuje sa s babami a očividne mu vôbec nevadí, že sa nedostal na umeleckú školu ako Jude. Tá vyhľadá uznávaného sochára Guillerma, ktorý sa utiahol po tragickej udalosti do svojho ateliéru, a Jude je po dlhom čase prvá osoba, ktorú doň vpustil. Práve tam Jude spozná aj nevšedného mladíka, čo narúša jej predsavzatie vyhýbať sa chalanom. Jej citlivosť a osobité vnímanie skutočnosti sa prejavujú v komunikácii s duchom jej babičky aj matky. Cíti, že je nespokojná, a Jude vie, že musí dať ich rodinný život opäť do normálu. Lenže ako preniknúť k bratovi, ktorý sa jej tak odcudzil? Najmä keď ona sama pred ním ukrýva tajomstvá, ktoré by ich mohli ešte viac rozdeliť...? 

"Zavýjanie v mojej hlave je také hlasné, ani sa mi nechce veriť, že ho nepočujú. Mama má pomer. Podvádza oca. Hrá to na dve strany. Hnusná klamárka! Mama! Ako to, že mi to nedošlo skôr? Nedošlo mi to, lebo sa to týkalo mamy. Moja matka by predsa také niečo neurobila. Rozdáva šišky - najlepšie, aké som kedy jedol - vyberačom mýta. Nemáva ľúbostné aféry. Vie o tom oco? Pomer. Šepkám to stromom, ale všetky ušli. Viem, že zradila oca, ale mám pocit, že zradila aj mňa. A Jude. A každý deň našich životov. (A potom nás všetkých odfúklo, rodinný portrét)"

Jandy Nelson sa u mňa zaradila medzi najprekvapivejšie literárne zjavy a zároveň aj do kategórie obľúbených spisovateliek. Nečakal som, že mi jej prvá kniha takto učaruje. A nielen pre skvelo vykreslené postavy a ich prepojené osudy. Autorke sa darí zobraziť ľudské chyby a zlyhania verne, ale pritom poukazuje na to, že závisí iba od nás, či sa necháme zlomiť, alebo zapracujeme na zlepšení. Vysoko oceňujem aj spracovanie textu - u Noema sú situácie doplnené o názvy obrazov, ako ich vníma vo svojej umeleckej podstate, a u Jude zas o úryvky z knihy, ktorú jej zanechala babička. Výborne dopĺňajú príbeh a neraz vedú k zamysleniam čitateľa. Kniha Dám ti aj slnko posúva hranice svojho žánru a zaslúži si patričnú pozornosť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Jedna z NAJ kníh posledného obdobia (J. Nelson - Dám ti aj slnko)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok