J. Iša - Kladivák: Temnota z Pressburgu

11.02.2017 18:56

Tvorbu Janka Išu som registroval už predtým v rámci poviedkovej súťaže Fantázia a vždy vo mne prebudil zvedavosť, s akým akciou nabitým príbehom zase vyrukuje. Keď som sa dozvedel, že vydavateľstvo Artis Omnis chystá knihu pod jeho menom, v ktorej bude hlavným hrdinom Kladivák, potešil som sa. Ide totiž o postavu, ktorá si vás napriek svojej nie práve slniečkarskej povahe okamžite získa. Zabíja, borí sa s prekážkami, protivníkov rúbe Rukou hlava-nehlava, krv tečie potokom, no i tak si nájde čas na trefné hlášky či sex. Janko Iša dokázal čosi výnimočné - spojil to najlepšie z komiksoviek, akčných príbehov, atmosféry filmov noir a pretavil to do rýdzo domácej podoby. Temnota z Pressburgu je navyše len prvou časťou zamýšľanej série, takže by ste s jej čítaním nemali otáľať.

"Klobučník bol rýchly, to sa muselo nechať, jeho rany boli ako projektily. Bránil som sa ľavačkou. Tak ako som očakával, úder odklonil nabok, a tak nechal voľný priestor Ruke. Tá ako stredoveký palcát dopadla na jeho tvár, ozvalo sa prasknutie a muž pristál na zemi vedľa mňa. Nerobil som si ilúzie, že by ho tá rana vyradila z hry. Ale zaskočilo ma, že bol pri mne skôr, ako som sa postavil na nohy. Ale aspoň som mu zrazil klobúk."

Kladivák to rozhodne nemá ľahké a na jeho mieste by bežný človek už dávno voňal fialky odspodu. Ako malý sa však stal predmetom experimentu, čím získal ohromnú silu i Ruku, ktorá je jeho najväčšou zbraňou. Získal si tým veľkú povesť aj rešpekt a jeho služby sa stali vítaným produktom. Svojou pôsobnosťou si však prirodzene vybudoval aj bohatú sieť nepriateľov, a keď sa ocitne v temnom podzemí Pressburgu, je len otázkou času, kedy sa vydá na cestu pomsty. Vo svete ukrytom pod povrchom prebieha ťažba neznámeho nerastu, ktorý má očividne obrovskú hodnotu a Majstri urobia všetko preto, aby ho získali čo najviac. Okrem toho prebieha výskum s cieľom vytvoriť dokonalého supervojaka, proti ktorému by aj Kladivákova sila prešla skúškou s otáznym výsledkom. Preto spojí sily s "klobučníkom" Trezusom a jeho Vranami, miestnym gangom, aby z mesta vyhnali podružné živly. Ako sa však ukáže, väčšina zúčastnených má vlastné plány, neraz poháňane vidinou bezodného bohatstva a moci...

"Ozbrojenec z terasy prerazil okno a mieril do kuchyne. Od dverí sa blížil vojak v zelenom vojenskom barete. Prekvapivé bolo, že muž vo vojenskej kombinéze opäť stál. Mieril a usmieval sa. To je nezvyklé, najmä ak viete, že ste ho pred chvíľou trafili do tváre. Zelený baret sa tiež smial. Aspoň som to predpokladal. Cez zameriavač mu nebolo dobre vidieť do tváre. Všetci vystrelili naraz. Trvalo mi celé detstvo, mladosť aj dospelosť, kým sa mi podarilo definovať svoje hranice. Čo dokáže Ruka a čo dokážem ja. A hlavne, čo dokážeme spolu. Koľko vydržím, som nikdy neskúšal. Teraz som to asi stotinu sekundy ľutoval."

Temnota z Pressburgu má za cieľ v prvom rade pobaviť. Nehrá sa na vysoko umeleckú literatúru, ale ponúka plnokrvnú, úprimnú a zábavnú žánrovku. Takmer som dopísal pre silných chlapov, ale v tomto prípade treba zahodiť stereotypy. Kladivák je určený jednoducho pre každého fanúšika oddychoviek, pri ktorých vypne a nesie sa na vlne vtipu, akcie a neustávajúcich zvratov. Jankovi Išovi sa podarilo dokonale vykresliť prostredie odvrátenej strany hlavného mesta i bizarné postavičky, ktoré ho obývajú. Tie sú síce pomerne ploché, ale príbehu to vôbec nevadí. Jasne vymedzené charaktery a teritóriá sú primeraným východiskom pre rozohratie partie bez hluchých pasáží. Kladivák si ma môže pripísať na zoznam fanúšikov, čo je len dobre. Nechcel by som veru stáť na opačnej strane barikády...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Artis Omnis.

Diskusná téma: J. Iša - Kladivák: Temnota z Pressburgu

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok