Aj spravodlivosť má hranice (J. Grisham - Osamelý strelec)
Johna Grishama určite predstavovať netreba, jeho právnické trilery už dávno obleteli svet a čitatelia sú dobre oboznámení s jeho tvorbou. Vo mne napríklad aj po rokoch stále rezonujú knihy ako Klient, Firma alebo Kedy zabiť. Nečudo, že po nich neraz siahnu aj filmoví a televízni tvorcovia, poskytujú bohatý a zaujímavý materiál. Stretol som sa síce s názormi, že jeho novšie romány už nedosahujú takú kvalitu, ako ich predchodcovia, ale stále si vedia nájsť silnú základňu čitateľov. Autor si občas zaskočí aj k športovej tematike (Hra o pizzu, Calico Joe), ale napokon sa vždy vráti k osvedčeným námetom zo sveta paragrafov. Inak to nie je ani v prípade knihy Osamelý strelec, kde sa stretávame s trochu netypickým právnikom hneď v niekoľkých krátkych príbehoch.
"Gardy bol vo väzbe a priznával sa ostošesť. Mám silné podozrenie, že Jack Peeley zabil dievčatá z nejakej zvrátenej túžby po pomste. Keby policajti nenarazili na Gardyho, asi by Peeleyho nakoniec vypočuli. Lenže Gardy so svojím odstrašujúcim výzorom, sympatiami k satanizmu a predchádzajúcimi prípadmi sexuálnej zvrhlosti sa stal jasným favoritom a nikoho v Mile netrápili pochybnosti."
Sebastian Rudd využíva ako kanceláriu dodávku. Pojazdné zázemie mu umožňuje rýchle presuny za klientmi i ochranu pred násilníkmi, ktorí by si ho mohli doma vystriehnuť. Obhajuje totiž ľudí, od ktorých iní právnici bočia - buď preto, že ide o nebezpečných kriminálnikov, alebo si ich obhajobou nechcú pokaziť povesť a zničiť kariéru. Na cestách za spravodlivosťou ho sprevádza verný Partner, sám dobre oboznámený so súkolím právneho systému. Či už ide o mladíka obvineného zo zabitia dvoch malých dievčat, alebo šéfa podsvetia čakajúceho na popravu, Sebastian Rudd sa zakaždým s vervou pustí do ich prípadu. Motiváciou mu nie sú peniaze ani sláva, hoci jeho meno je medzi ľuďmi dobre známe. Bojuje proti hlúposti, zaslepenosti a krátkozrakosti iných členov súdnictva, obhajuje pravdu a nebojí sa pritom čeliť nepríjemným a neraz doslova bolestivým dôsledkom. Pretože kým je presvedčený o správnosti svojho konania, nezastavia ho vyhrážky ani právnická etika...
"Bojujem s panikou. Môj syn je bezpečí, opakujem si a verím tomu. Lenže v tejto situácii jednoducho nie som schopný uvažovať racionálne. S Partnerom ideme do najbližšej kaviarne a utiahneme sa do kúta. Rozoberám možné scenáre a on pozorne počúva. V skutočnosti nemám na výber. Najdôležitejší je môj syn, jeho bezpečnosť a návrat, na ničom inom nezáleží. Ak môžem byť úspešný v niečom inom, aspoň sa vyhnem ľuďom ako Arch Swanger. Môže to byť cesta von, úžasná a jediná príležitosť opustiť právnickú profesiu a začať hľadať skutočné šťastie. Chcem držať syna v náručí."
Ak máte radi ucelené príbehy, Osamelý strelec vás môže trochu zaraziť. Priznám sa, čakal som klasický románový dej, no Grisham to tentoraz poňal inak. Postavu Sebastiana Rudda predstavil v piatich prípadoch a hoci medzi nimi nachádzame isté prepojenia, ide skôr o samostatné príbehy. Sú však pomerne pútavé a najmä piaty, kde sa rieši únos Sebastianovho syna, vás nenechá chladnými. Spočiatku som sa neubránil myšlienke, že Grisham sa inšpiroval Michaelom Connellym a jeho advokátom zo zadného sedadla, s ktorým má Rudd viacero spoločných prvkov, počínajúc pojazdnou kanceláriou a svojským prístupom k právu. Osamelý strelec nepatrí medzi autorove najvydarenejšie diela, neutkvie vám v pamäti na dlhý čas, ale zase neznižuje Grishamov štandard.
Diskusná téma: Aj spravodlivosť má hranice (J. Grisham - Osamelý strelec)
Neboli nájdené žiadne príspevky.