J. Grey - Ja, Mária Antoinetta

28.02.2015 13:40

Vydavateľstvu Slovart sa opäť podarilo trafiť do čierneho pri snahe potešiť priaznivcov histórie. Po skvelých románoch Michelle Moranovej (naposledy Madam Tussaud) sa podujalo priniesť slovenským čitateľom trojdielny príbeh o najznámejšej francúzskej kráľovnej Márii Antionette. Prvá časť s názvom Ja, Mária Antoinetta je zameraná na jej rané roky detstva a dospievania, kedy ešte ani nechyrovala o krvavej a temnej budúcnosti, čo na ňu čakala. Dej je rozprávaný z jej pohľadu, všetky významné udalosti i bežné každodenné radosti a starosti sú teda podané z prvej ruky. Slávna panovníčka tak získava skutočný ľudský nádych, už to nie je iba meno z učebnice dejepisu. Spolu s ňou ožíva celá plejáda skutočných osôb, ktorých vykreslenie zvláda autorka Juliet Grey s ohromujúcou ľahkosťou. Kniha zachytáva roky 1766 až 1774, kedy rakúska arcivojvodkyňa Mária Antónia musí dospieť z nezbedného dievčatka na reprezentatívnu mladú ženu, pretože do jej manželského zväzku sa vkladajú veľké nádeje...

"Už som sa vedela správať natoľko slušne, aby som nenačúvala za kľúčovými dierkami a nešpehovala ľudí. Mala by som sa teda vyspovedať z hriechu, ktorý som spáchala v nedeľu po omši. Ale vedela som aj to, že sa mama s Jozefom rozprávajú o mojej budúcnosti, a chcela by som vidieť dvanásťročné dievča, ktoré by v takej chvíli potlačilo zvedavosť. Obaja boli v maminej pracovni, ktorú udržiavala v takom chlade, až mi mrazivý vzduch cez kľúčovú dierku ovieval líca."

Najmladšiu dcéru osvietenskej panovníčky Márie Terézie stretávame ako desaťročné dievča, ktoré si užíva pomerne bezstarostný život, hoci vo veľkej miere ovplyvnený jej vznešeným pôvodom a matkinými vysokými nárokmi. Spolu s o niečo staršou sestrou Šarlotou sa venujú spoločnému vzdelávaniu a nezbednostiam, no len do chvíle, kedy sa obe stanú predmetom manželských spojenectiev. Šarlota má byť po smrti sestry náhradou ako manželka neapolského kráľa, ktorý rozhodne nie je prototyp dievčenského ideálu, a Mária Antónia sa má vydať do Francúzska za tamojšieho následníka trónu. Nasleduje neuveriteľná premena živého striebra na dôkladnú vznešenú dámu. Aby bola budúca francúzska kráľovná dokonalá, prichádzajú zástupy odborníkov, aby ju naučili dokonale tancovať, rozprávať s dôslednou výslovnosťou, dokonca musí podstúpiť úpravy zovňajšku - najmä vlasov a vyrovnanie zubov. Popritom tajne dúfa, že medzi ňou a Ľudovítom Augustom vzplanie úprimný cit, tak ako to bolo v prípade jej rodičov. Lenže jej rozčarovanie z manžela je napokon viac než veľké, keďže na ňu a okolie všeobecne vôbec nepôsobí ako charizmatický a odhodlaný vládca. Budúci Ľudovít XVI. je utiahnutý, hanblivý a dáva prednosť poľovačke pred bujarým spoločenským životom na dvore. Nečudo, že Mária Antoinetta hľadá útechu a uplatnenie v bohatých podujatiach vnútri Versailles i mimo neho... 

"Pripomenula som mu, že považujem súčasnú harmóniu medzi nami, tak čerstvo zosobášenými, za nevyhnutnú. Zistila som, že všetci starší sú oveľa skúsenejší, oveľa prefíkanejší, a ak si nedáme pozor, pokúsia sa nás zmanipulovať na svoj obraz. Ale obávam sa, že môj varovný výstrel minul cieľ. Dauphin počul iba to, že ho jeho rakúska manželka mieni ovládať. Od sklamania som zovrela päste, až mi nechty vyryli do dlaní tenké polmesiačiky."

Kniha Ja, Mária Antoinetta si vás získa už od prvých strán. Z každého riadku číha kus histórie, ale čo je hlavné, doslova z nich cítiť krásne živú atmosféru kráľovských dvorov, ich vône i pachy, hlasy či zvuky. Juliet Grey prebádala množstvo publikácií a archívov, aby buď potvrdila, alebo vyvrátila chýry o neslávne známom francúzskom panovníckom páre. Úlohy prevteliť sa ako rozprávačka do osoby Márie Antoinetty sa zhostila so všetkou vážnosťou a gráciou. V jej podaní sa počas ôsmich rokov skutočne zmení nielen navonok, ale aj vnútri - sama musí čeliť novému prostrediu a ľuďom, ktorí len zriedka ukážu pravú tvár a majú na mysli jej dobro. Preto sa musí obrniť trpezlivosťou, odhodlaním a najmä snahu prinútiť manžela, aby si zložil klapky z očí a začal ju konečne brať na vedomie. Po každých dvoch úspešných krokoch nasleduje krok vzad, ale nevzdáva sa. Na pleciach jej predsa leží zodpovednosť za jej nových poddaných! Prvý diel končí vo chvíli, keď mladí manželia stoja na prahu veľkých spoločenských zmien. Dúfam, že pokračovania sa dočkáme čím skôr!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart

Diskusná téma: J. Grey - Ja, Mária Antoinetta

Maria Antoinetta

Marek | 24.03.2019

Bola to jedna z najslávnejších a najlepších žien všetkých čias. A táto trilógia je fantastická. Neviem ako iný, ale ja milujem všetko, čo je nejako spojené s Máriou Antoinettou.

Pridať nový príspevok