Neutíchajúca klasika v novom vydaní (J. D. Salinger - Kto chytá v žite)

01.05.2017 08:16

Kto môže vopred odhadnúť, čo sa stane klasikou, ktorá bude blízka čitateľom v rozmedzí desiatok, ak nie dokonca stoviek rokov? Jerome David Salinger bol americký spisovateľ, obľúbený pre svoj pohľad na spoločnosť a jazyk odrážajúci ducha mladých ľudí. Román Kto chytá v žite sa zapísal veľkými písmenami nielen za veľkou mlákou, ale i v našich končinách. Príbeh Holdena Caulfielda nie je nabitý prekvapivými zvratmi, ide skôr o autentickú výpoveď človeka strateného vo svete pretvárky, ambícií a peňazí. Spoločnosť založená na moci ľahko ovplyvní zmýšľanie ľudí, a niekedy je ťažké zachovať si v nej vlastnú tvár. Kniha poskytuje veľký priestor na zamyslenie. Je lepšie byť sám alebo s osobami, s ktorými sa v podstate ani necítime prepojení? Kedy prekročíme hranicu, spoza ktorej už niet návratu, a staneme sa otrokmi zákonov a prestaneme žiť podľa svojich ideálov?

"Na jednej strane hlavy mám asi milión šedivých vlasov. A predsa sa občas správam, akoby som mal tak dvanásť. Každý to hovorí, najmä otec. Ľudia si vždy myslia, že niečo je stopercentná pravda. Ja na to v podstate kašlem, ale občas ma otrávi, keď mi ľudia povedia, aby som sa správal, ako sa na môj vek patrí. Niekedy sa správam, akoby som bol oveľa starší, než som, fakt, ale to si už ľudia nevšimnú. Ľudia si nikdy nič nevšimnú." 

Holdena vylúčili už zo štvrtej strednej školy, a to práve pred blížiacimi sa vianočnými prázdninami. Uvedomuje si, že doma ho čaká vyčistenie žalúdka a pravdepodobne skončí vo vojenskej škole, aby sa naučil disciplíne. Niežeby sa nechcel učiť. Je dostatočne inteligentný, rád číta a nemá problém s diskutovaním, ale otravujú ho zbytočné omáčky a prístup vyučujúcich. Rovnako je znechutený aj spolužiakmi, ktorých viac trápi sex a šport než dôležitejšie veci. Holden si ťažko hľadá kamarátov a jedinou osobou, ktorá je mu skutočne blízka, je prakticky len jeho desaťročná sestra Phoebe - milá, múdra, neskazená svetom "vonku". Práve k nej napokon vedú jeho kroky zo školy a ona má vplyv na jeho ďalšie napredovanie. Ako každý mladý človek aj Holden, samozrejme, sníva sen o lepšej budúcnosti. Tá jeho spočíva v predstave, že stojí na okraji priepasti v žitnom poli a zabraňuje deťom, ktoré sa v ňom hrajú, aby do nej spadli. Aby ostali tam, vo svojom svete, a neprepadli skazeným nástrahám dospelosti...

"Vtedy ma udrel. Ani som sa nesnažil odskočiť, uhnúť alebo čo. Len som cítil ten strašný úder do žalúdka. Ale neknokautoval ma alebo čo, lebo sa pamätám, že som na nich z dlážky zaškúlil a videl som, že obaja vyšli z izby a zavreli za sebou dvere. Potom som dobrú chvíľu ostal ležať na dlážke ako vtedy so Stradlaterom. Lenže teraz som si myslel, že umieram. Normálne. Myslel som si, že sa topím, alebo čo. Najhoršie bolo, že som skoro nemohol dýchať. Keď som konečne vstal a pobral sa do kúpeľne, musel som ísť celý zohnutý a držať sa za žalúdok. Ale ja som cvok. Asi na polceste som začal predstierať, že mám v bruchu guľku."

Holden Caulfield je prototypom mnohých čitateľov v jeho veku - im blízkou rečou vyslovuje trefné názory, neberie si servítku pred ústa, používa aj vulgarizmy a hľadá si miesto vo veľkom svete. Jeho retrospektívne rozprávanie nemá dlhé časové trvanie, ale aj na menšom priestore  sa venuje rôznym témam - škole, učiteľom, rovesníkom, láske, sexu, filmom, herectvu, komparácii sveta chudoby a bohatstva či mládeže a dospelých. Kto chytá v žite je metaforickým vyjadrením snahy uchrániť v ľuďoch čistotu. Postavy z rozličných sociálnych vrstiev poskytujú Salingerovi možnosť rozohrať pestré situácie ako východiská pre vyjadrenia postojov. Ide o román, ktorý je aktuálny aj v dnešnej dobe. Je teda otázne, či je sám osebe nadčasový, alebo sa len ľudstvo nie je schopné spamätať a je odsúdené opakovať stále dokola tie isté chyby?

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Diskusná téma: Neutíchajúca klasika v novom vydaní (J. D. Salinger - Kto chytá v žite)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok