J. Belan - Kto si trúfne na Peťa?

21.02.2017 18:40

Knihy pre deti nečítam pravdupovediac vôbec, preto som sa obával, či ma novinka Kto si trúfne na Peťa? dostatočne zaujme, resp. či ju budem schopný primerane zhodnotiť. Moje obavy sa napokon ukázali ako neopodstatnené, pretože hlavný hrdina Peťo si ma získal už počas prvých strán. No, síce... hrdina je (aspoň spočiatku) trochu silné slovo, ale o to ľahšie sa s ním môžu bežné deti stotožniť. V žiadnom prípade nejde o dokonalého, bezchybného a obľúbeného športovca, ale o obyčajného chalana na okraji kolektívu. To umožňuje autorovi Júliusovi Belanovi vyťažiť z jeho situácie maximum a zároveň tým poukázať na vždy aktuálne a naliehavé problémy. Ide pritom o najväčšiu devízu knihy. Výchovná zložka je využitá v plnej miere a verím, že mladí čitatelia to nielen ocenia, ale si to aj vezmú k srdcu.

"... už boli naozaj dosť blízko chalani, ktorí mi neustále robili zle, spolu s nimi sa blížili aj ďalší dvaja spolužiaci, ktorí zaostávali v robení zlého iba preto, lebo chodievali na športové turnaje, a tak občas v škole chýbali. Musel by som byť hluchý, aby som nepočul, ako po mne kričia, nech ich počkám, lebo ma idú roztrhať na kusy. Ich hlasy nezneli vôbec priateľsky ani žartovne. Roztrasenými rukami som si v predklone a s aktovkou na chrbte zaväzoval šnúrky. Hotovo. Mohol som začať utekať."

Peťo to v škole nemá ľahké. Nepatrí medzi športovcov, bifľošov ani priemerných chalanov, ktorí by bez problémov preplávali jednotlivými ročníkmi. Práve naopak, často sa stáva terčom posmeškov a šikany, cesta domov sa neraz mení na útek pred bitkou a na okolí nemá nikoho, kto by sa ho zastal. Jedného dňa, keď opäť uniká pred trestom zo strany drsných spolužiakov, dostane sa do parku, kde natrafí na nezvyčajný úkaz. Mohutné stromy ho nielenže zneviditeľnia, ale navyše sa stanú aj jeho najlepšími kamarátmi. Čarovný park dlhé roky slúži ako skrýša pre šikanované deti, a práve tu Peťo spozná lepšie aj milé a pekné dievča z jeho školy - Simonku. Lenže ani v tomto prípade nie je všetko ideálne. Vplyvný muž, ktorého všetci poznajú pod prezývkou Betónový kráľ, má v úmysle zrovnať park so zemou a na jeho mieste vystavať najväčšie obchodné centrum, aké kedy svet videl. V tom istom čase sa Peťo dostane k obleku, ktorý ho zmení na Perfektmana. A ako by lepšie mohol využiť novonadobudnuté schopnosti než zastaviť Betónového kráľa a zachrániť životné prostredie našej planéty?

"Nosorožce sa všemožne ukrývajú, kde sa len dá. Putujú z jedného miesta na druhé, ale vždy musia byť blízko vody, aby nezahynuli v týchto horúčavách od smädu. Aj preto majú pytliaci pred nimi výhodu, lebo vedia, že ich musia hľadať v blízkosti jazierok. A navyše, i keď sú to silné zvieratá, nezmôžu nič proti puškám s neskutočne ostrými uspávacími šípkami, ktoré prejdú aj cez ich tvrdú kožu. Dlho som dumal, ako prekabátiť pytliakov. Spolu so spriatelenými nosorožcami som prechádzal naprieč vyprahnutým územím a smerovali sme k neveľkému jazierku, kde sa potrebovali ovlažiť rovnako ako ja."

Július Belan vie, ako sa prihovoriť detskému čitateľovi. Napísať príbeh na mieru šitý neskôr narodeným je veľké umenie, napriek tomu mám pocit, že detská literatúra je u nás trochu bokom. Verím, že aj vďaka tomuto autorovi získa väčšiu dôležitosť. Príbeh o Peťovi, ktorý sa z outsidera premení na uznávaného hrdinu má všetko, čo si predstavujete pod pojmom kniha pre deti - postavu, s ktorým sa môžu čitatelia stotožniť, prvok čarovnosti, svet blízky i vysnený, šťastný koniec, ba i niečo navyše - významnú výchovnú zložku. Július Belan cez svoju postavu jednoducho, a pritom naliehavo poukazuje nielen na nerovné vzťahy medzi rovesníkmi, ale predovšetkým na potrebu chrániť životné prostredie - stromy, zvieratá, oceány... Škoda, že v deji nebolo vysvetlené, ako a prečo Peťo obdržal oblek, takto to celé vyznelo ako nereálne. Iste, je to rozprávka a menší čitatelia to zrejme nebudú riešiť, ale iba by to vylepšilo celkové vyznenie. Tiež mi nesedeli napr. geografické súvislosti. Mená a reálie naznačovali, že príbeh sa odohráva na Slovensku (napokon, ide o nášho autora a "naše" deti), takže v Stredozemnom mori nemohol byť slnečný deň, kým u nás už bola hlboká noc... Je to však len malá smietka na inak vydarenom titule a ja dúfam, že Kto si trúfne na Peťa čoskoro dostane od Júliusa Belana ďalšieho knižného súrodenca (mimochodom, kniha má skvelý názov!).

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Elist.

Diskusná téma: J. Belan - Kto si trúfne na Peťa?

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok