13 dôvodov prečo (J. Asher - Mŕtve dievča neklame)

20.05.2017 07:37

Kniha Jaya Ashera zažíva v tomto období renesanciu. Pôvodne síce vyšla už v roku 2007, no do širšieho povedomia sa dostala vďaka aktuálnemu seriálovému spracovaniu. 13 dôvodov prečo je celkom priliehavý názov, i keď ani slovenský ekvivalent (preklad nie je správne slovo) Mŕtve dievča neklame nie je ďaleko od pravdy. Samotný príbeh cieli na tínedžerov a adolescentov, hoci je diskutabilné, ako na nich môže vplývať. Kontroverzia posúva román o niekoľko priečok vyššie, pretože sa pri čítaní nebudete vedieť rozhodnúť, či ju milujete, alebo nenávidíte. A to aj s ohľadom na hlavnú postavu. Teda... je ňou Clay, počúvajúci kazety, alebo Hannah, rozprávajúca svoj príbeh? Zrejme obaja, hoci každý z iného zreteľa. Jayovi Asherovi sa každopádne nedá uprieť veľká miera originality. Zjavne sa nenechal ovplyvniť trendmi a razí si vlastný smer. 

"Tieto kazety tu nemajú čo hľadať. U mňa nie. To musí byť nejaká chyba. Alebo zlý vtip. Priťahujem si k sebe odpadkový kôš. Už som ho síce raz kontroloval, ale pre istotu si ešte raz pozorne prezerám baliaci papier. Niekde tam musí byť spiatočná adresa. Možno som to len prehliadol. Samovražedné kazety Hannah Bakerovej už kolujú. Niekto z nich urobil kópie a poslal mi ich ako vtip."

Clay Jensen patrí v škole k najobľúbenejším chalanom pre svoju nekonfliktnú povahu a milotu. Preto je veľmi zarazený, keď sa ocitne medzi trinástimi ľuďmi, ktorým po samovražde spolužiačky Hannah prídu ňou nahrané kazety, kde vysvetľuje príčiny svojho skutku. Každý z nich ju nejakým spôsobom ovplyvnil, väčšinou negatívne. A Hannah si aj po smrti kladie za cieľ, aby sa všetci dozvedeli, čo sa stalo, a azda sa vďaka tomu nad sebou i zamysleli a zjednali nápravu. Lenže čo ak by kazety odhalili aj niečo viac a niektorým osobám by hrozilo vylúčenie zo školy, prípadne aj niečo horšie? Hannah sa preto poistila a každý, či chce alebo nie, si musí vypočuť svoju pasáž a poslať kazety tomu, kto nasleduje po ňom. Slovami mŕtveho dievčaťa tak prenikáme do sveta mládeže, ktorej ani zďaleka neprislúcha prívlastok "zlatá". Alkohol, povrchnosť, pokrytectvo, zneužívanie, outsiderstvo - to je len časť hriechov, ktoré priviedli mladú nešťastnicu k tragickému koncu...

"Keďže sa domom ozývali hlboké basy, nik nepočul, ako kráča po izbe. Lezie na posteľ. Perá postele pod jeho váhou kričia. Nik nič nepočul. Mohla som ho zastaviť. Ak by tom v tej chvíli vedela zo seba vydať hlas. Ak by som videla, čo sa deje. Ak by som vedela normálne premýšľať. Ak by sa mi to darilo, mohla som na neho vyskočiť z dverí šatníka. No neurobila som to. Nie je dôležité, akú výhovorku na to mám. Nič ma neospravedlňuje... Nad všetkým, čo sa dialo, som už tak či tak nemala žiadnu kontrolu, takže už na ničom nezáležalo."

Mŕtve dievča neklame nie je žiadnou presladenou romantikou, takže niektorí čitatelia by mohli byť sklamaní. Ja som však nadšený, podobne ladených príbehov je už priveľa. Znovu musím skonštatovať, že Slovart má skvelý nos na výborné knihy. Hannah ma síce miestami poriadne rozčuľovala, pretože mi pripadala neraz ako prehnane sebaľútostivá a uzavretá. Stačil by jeden poriadny rozhovor, predsa len sa jej to priam núkalo - či už zo strany učiteľa (ktorý však nevravel presne to, čo chcela počuť), alebo od samotného Claya. Nikto nevie čítať myšlienky, takže jej otvorenie po smrti bolo nadmieru kontraproduktívne a takpovediac aj márne. Verím, že mnohým čitateľom však poslúži jej príbeh ako podnet na zamyslenie a budú si viac všímať svoje okolie. Rizikom však je, ak by sa chcel niekto inšpirovať Hanniným príkladom. Dúfam, že každý nájde v blízkosti osobu, ktorej sa vyspovedá skôr, ako by mohlo byť neskoro... Odhliadnuc od príbehu, kvitujem aj spracovanie knihy. Formát sa hodí k už skôr vydanej knihe Charlieho malé tajomstvá a pekne doplní edíciu o vnútornom svete tínedžerov. Text by si však zaslúžil dôslednejšiu redaktorskú úpravu, najmä v oblasti písania čiarok a oddeľovania slov (spojenie predomnou sa vyskytuje niekoľkokrát), dokonca sa vyskyla aj jedna hrubica (akýsi ľudia - str. 213). Výrazne to, našťastie, nekazí výsledný dojem, preto bez obáv po knihe Jaya Ashera siahnite. Je útla, ale svojím posolstvom presahuje hranice samej seba.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: 13 dôvodov prečo (J. Asher - Mŕtve dievča neklame)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok