H. Coben - Chýbaš mi

11.04.2015 13:31

O autorovi Harlanovi Cobenovi som počul veľa pochvalných slov, ale až doteraz som nemal s jeho knihami žiadnu osobnú skúsenosť. Povedal som si teda, že je načase dohnať deficit a venovať mu konečne pozornosť. Kniha Chýbaš mi navyše nepatrí do žiadnej zabehnutej série, čiže bola pre mňa ideálnou voľbou. Mám rád kriminálny žáner a tento román poskytuje takmer všetko, čo od neho ako čitateľ očakávam - napätie, súboj s časom, nečakané zvraty... Prečo však takmer? Už od začiatku som sa totiž nedokázal celkom zžiť s hlavnou postavou. Niežeby detektívka Kat nebola sympaťáčka, o tom sa nedá diskutovať. Lenže od úvodných strán, keď posedávala v bare a následne sa ponorila do internetovej zoznamky, som si ju predstavoval mladšiu, ako ju vykresľoval autor - v skutočnosti je štyridsiatničkou, no vôbec mi to k nej nepasovalo a moje vnímanie ostro narážalo na Cobenov zámer. Pre príbeh je však vek postavy prirodzene dôležitý, a hoci je jeho úvod trochu zdĺhavý, napokon sa rozbehne a nepustí vás až po poslednú stranu. 

"Keď prišiel na čistinku, svalovec sa prestal hrať s čokoládovohnedým labradorom a vydal psovi povel, ktorý bol podľa Gerarda v portugalčine. Pes sa rozbehol po chodníku a stratil z dohľadu. Svalovec namieril na Gerarda pištoľ. Gerardovi už liezlo na nervy, že svalovec zakaždým naňho zacieli zbraň, kým nevlezie do kontajnera. Len čo sa tak stane, svalovec zavrie príchlop a zacvakne zámku. Gerarda zase bude dusiť tma."

Keď Kat ako mladej študentke zabijú otca a hneď nato ju opustí snúbenec, jej svet sa obráti naruby. Dlhé roky nie je schopná nadviazať nový vzťah ani zmieriť s oficiálnou verziou otcovej smrti. Jeho vrah sa síce priznal k zločinu, avšak po jeho úmrtí sa Kat opäť púšťa do pátrania po príčine a okolnostiach vraždy jej rodiča. Všetci veria tomu, že svedomitý policajt stúpol na otlak šéfovi podsvetia, ktorý sa ho zbavil ako otravnej muchy. Lenže čím viac sa Kat ponára do dvadsať rokov starého prípadu, tým viac sa z minulosti vynárajú staré známe postavy i city. To sa týka aj jej snúbecna Jeffa, na ktorého profil náhodou natrafí na internetovej zoznamke a opätovne tak rozdúcha niekdajší plameň lásky. No na Jeffovi, resp. na človeku, ktorý sa skrýva za jeho profilom, jej čosi nesedí, navyše ju vyhľadá mladík, ktorý tvrdí, že Jeff kamsi odvliekol jeho mamu. Žeby sa muž, ktorého kedysi úprimne milovala, zmenil na zločinca? Kat tomu nemôže uveriť a začne si všetky dieliky skladačky spájať, hoci riskuje profesionálnu i osobnú česť. Napriek nedôvere okolia sa čoraz zaplieta do zložitého prípadu a s hrôzou odhaľuje praktiky modernej zločineckej skupiny bazírujúcej na únosoch ľudí hľadajúcich lásku na online zoznamkách... 

"Dana napokon uskutočnila telefonický hovor. Koniec koncov jeho obete vždy poslúchnu. Raz sa akýsi muž pokúšal volajúceho varovať. Titus hneď spojenie prerušil. Najprv chcel muža zabiť, ale potom ho zveril Reynaldovi, ktorý ho v stodole obháčkoval starou amišovskou záhradníckou pílkou. Ostrie bolo tupé, ale tým väčšmi mal Reynaldo z toho potešenie. O tri dni priviedol muža za Titom. Muž prosil na kolenách a sľuboval, že bude spolupracovať. Zopäl dlane ako v modlitbe, ale už nemal na nich ani jeden prst."

Ako som už spomenu, román Chýbaš mi bol mojím prvým stretnutím s Harlanom Cobenom. A keďže nesklamal a dokázal zaujať, určte nebol posledným. Na výstavbe príbehu a dilemách postáv vidno, že ide o skúseného autora, a o to viac ma mrzí trochu nedôsledná redaktorská úprava. Často zvláštny slovosled, vynechané slová vo vete, ba dokonca hrubica dokážu miestami pokaziť zážitok z čítania. V konečnom dôsledku však nejde o nič strašné, kniha je pútavá a ak ste fanúšikom kriminálok, rozhodne by nemala ujsť vašej pozornosti. Ja si už vo svojej knižnici pripravujem miesto aj na ďalšie Cobenove tituly... 

 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Diskusná téma: H. Coben - Chýbaš mi

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok