G. Musso - Dievča z Brooklynu

21.10.2017 08:25

Guillaume Musso aj svojím najnovším románom Dievča z Brooklynu potvrdzuje status medzinárodného autora. Nielen obľúbenosťou u masách fanúšikov po celom svete, ale aj dejiskom príbehu. Ako je uňho zvykom, presahuje hranice Francúzska a rovnakou mierou zavedie čitateľa aj do Spojených štátov. Prepojenie krajín mu poskytuje priestor na rozohratie prepletenej partie a zvyšuje tým i zvedavosť čitateľov. Práve na nej je vybudovaný aj aktuuálny román. Nejde o klasickú kriminálku. Napokon, ani predošlý Central Park sa neniesol v znamení tradičného procedurálneho vyšetrovania zločinu. Musso nadhodí návnadu a potom pomaličky navíja. Hneď v úvode predostrie záhadu, od ktorej sa odvíja príbeh v rôznych smeroch, až napokon dospeje do premysleného konca. 

"Zarazene som sa díval na obrazovku, žmúril som, kým sa mi neobrátil žalúdok a už som sa pozerať nedokázal. Striaslo ma na celom tele. Ruky sa mi chveli, krv mi pulzovala v spánkoch. Pripravil som sa na všetko. Myslel som, že som si predstavil všetko. Ale toto by mi nikdy nenapadlo. Postavil som sa na vratké nohy. Točila sa mi hlava, ale prinútil som sa odísť ráznym krokom."

Spisovateľ Raphael sa konečne po niekoľkých rokoch dočkal ustálenia osobného života, a pritom ani netušil, že išlo len o povestné ticho pred búrkou. A na zmenu stačila len otázka ohľadom minulosti jeho životnej lásky, lekárky Anny. Tá mu ukázala fotku troch obhorených tiel a vyhlásila, že za to nesie zodpovednosť. Skôr ako sa s ňou Raphael o tom mohol porozprávať, Anna zmizla. A tu sa začína dej plný zvratov a otázok, na ktoré sa Raphael priam zúfalo snaží nájsť odpovede. Najprv sa nazdáva, že Anna potrebuje čas, ale zakrátko zistí, že sa mohla stať obeťou únosu, a že sa ocitla v hľadáčiku dokonca viacerých osôb. Prvá indícia z jej minulosti navyše ukáže, že má spojitosť s beštiálnym sériovým vrahom. Kto je v skutočnosti žena, ktorá prišla do Paríža ako dievča na prahu dospelosti a prijala cudziu identitu? Raphael spojí sily so susedom, bývalým policajtom, a na vlastnú päsť sa púšťajú nielen do pátrania po Anne, ale aj do boja s nečakanými protivníkmi...

"Sledovanie bolo čoraz komplikovanejšie. Nebolo vidieť ani na desať metrov. Cesta bola úzka, kamenistá a zarastalo ju krovie. Hoci mu terénne auto robilo predjazdca, Marc napredoval s ťažkosťami. Až keď si uvedomil, že sa nemôže otočiť, pochopil, že je v pasci. BMW X6 prudko zabrzdilo. Z auta vyskočila postava v tmavom kabáte s puškou a smerovala ku Caradecovi. Vo svetle reflektorov Marc spoznal jej tvár. Doriti! Oproti nemu si jeho kat priložil pažbu pušky k lícu. Nie, bolo to príliš hlúpe. Teraz nemôže umrieť. Teraz, keď je tak blízko k cieľu... Zaznel výstrel, čelné sklo Range Rovera rozbil na márne kúsky."

Príbeh ma síce vtiahol až po pár desiatkach strán, kedy sa začala odhaľovať Annina minulosť, ale potom nabral vítaný spád. A hoci sa spočiatku fyzicky v deji nevyskytuje, je ústrednou postavou, ktorej prítomnosť cítiť na každej strane. Tento zaujímavý štýl sa nevidí často, no ani zvyšok postáv nie je v zákryte, predovšetkým Raphael a jeho parťák Marc Caradec. Už od začiatku pôsobia ako sympaťáci, hoci vždy majú čím prekvapiť. Najmä Caradec, na ktorého neraz drsné metódy z čias u polície si musí zvyknúť aj samotný Raphael. Ale nemyslite si, že je tu všetko čierno-biele. Ako som spomenul, Dievča z Brooklynu nie je bežné krimi. Aj na pohľad jasné postavy môžu mať skrytú motiváciu, a tak nebude nebúdza o náhle zvraty. Guillaume Musso vie, ako zaujať čitateľa, a nečudoval by som sa, keby sme sa dočkali aj filmovej podoby jeho románu. Číta sa ľahko, je dynamický a pomalšie pasáže sa vyskytujú adekvátne k tým napínavejším. Právom si udržuje popredné priečky bestsellerov.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media.

Diskusná téma: G. Musso - Dievča z Brooklynu

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok