G. Flynnová - Stratené dievča

18.12.2014 17:12

Vydavateľstvo Tatran sa počas svojej existencie (na slovenskom knižnom trhu figuruje už od roku 1947) vyprofilovalo ako domov kvalitných a hodnotných titulov. Čitateľom prináša pestrú paletu príbehov od bestsellerových románov cez rozšírenú young adult literatúru až po motivačné knihy. Mnohé z vydaných titulov sa dočkali pre veľký záujem verejnosti aj filmového spracovania a nie je to inak ani pri krimitrileri Stratené dievča americkej autorky Gillian Flynnovej. Prevedenia na filmové plátno sa zhostil uznávaný režisér David Fincher, ktorý je majstrom v budovaní tajomnej atmosféry. Mal pritom relatívne ľahkú úlohu, pretože samotná predloha sa môže pochváliť nádychom záhady a neistoty plynujúcej z obavy, komu sa dá veriť, ak všetko poukazuje na do očí bijúce lži...?

"Rieka teraz nebola rozvodnená, ale valila sa rýchlo, v silných kalných prúdoch. Rovnakým tempom vedľa nej kráčal zástup ľudí s očami uprenými na vlastné nohy, s meravými plecami a vytrvalo smeroval nikam. Jeden z nich na mňa zrazu pozrel, tvár mal zahalenú tieňom, bola to oválna černota... Kým som prešiel šesť metrov, z krku mi stekal pot. Slnko ešte stále vyzeralo ako nahnevané oko. Videli ťa."

Nick a Amy žijú pomerne bežným, jednoduchým manželským životom. Po presťahovaní z rušného veľkomesta do pokojnejšej oblasti sa dostavil mierny stereotyp, no odrazu sa všetko obráti o stoosemdesiat stupňov. Piate výročie svadby malo byť šťastné a plné plánov, ale namiesto toho sa dostaví smútok a beznádej. Amy totiž znenazdajky zmizne, a hoci sa zdá, že sa stala obeťou únosu, stopy nie sú veľmi jednoznačné. Nick si uvedomuje, že najdôležitejšie sú prvé hodiny či dni, inak sa šance na bezpečný návrat unesenej osoby zmenšujú. Preto zburcuje susedov i médiá, ktoré ho vnímajú ako nešťastného manžela zúfalého zo straty životnej lásky. Lenže podľa vyšetrovania polície vzťaj Nicka a Amy nebol ani zďaleka taký ružový, ako sa na prvý pohľad zdalo, a práve Nick sa vzápätí stáva hlavným podozrivým. Vzhľadom na to, že sa predtým usiloval osloviť cez médiá čo najviac ľudí, jeho tvár je verejnosti dobre známa. O to ťažšie je preňho skrývať sa pred policajnými zložkami a dopátrať sa popritom pravdy. Nikto si nemôže byť ničím istý, a najmä nie čitateľ, ktorý ani netuší, čo sa stalo s Amy a či Nick skutočne iba hrá divadlo, alebo mu naozaj záleží na manželkinom osude...

"Ak sa o mňa neviete starať, kým som nažive, už ste ma zabili. Presne ako Nick, ktorý ničil a odvrhoval moje skutočné ja kúsok za kúskom... Zobral si zo mňa celé kusy...: moju nezávislosť, hrdosť, úctu. Ja som dávala a on bral a bral. Až ma celkom vyprázdnil. Namiesto mňa si vybral tú malú kurvu. Zabil moju dušu, čo by sa malo pokladať za zločin. Áno, je to zločin. Aspoň podľa mňa."

Stratené dievča je vynikajúca dráma prechádzajúca do krimi a pychologického trileru. Má v sebe veľkú dávku napätia a tajomna. Gillian Flynnovej sa majstrovsky podarilo preniknúť do vnútra postáv bez toho, aby prezradil viac, než sama chce. Pohráva sa s mysľou čitateľa ako mačka s myšou a napokon všetko do seba až prekvapivo zapadne. Motivácia a konanie postáv sa odhaľuje iba postupne, čo robí z knihy zaujimavé a zároveň zábavné čítanie. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Diskusná téma: G. Flynnová - Stratené dievča

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok