Zločiny v dostihovom svete (F. Francis - Favorit)

09.06.2016 16:36

Felixa Francisa rozhodne nemôže nikto obviniť, že iba čerpá zo slávneho odkazu svojho otca. Jeho detektívky sa stali kultovou klasikou a na podobnej báze sú založené aj príbehy z pera ďalšieho člena literárne nadanej rodiny. Felix Francis vo Favoritovi predstavuje už po druhýkrát postavu Jeffa Hinkleyho, vyšetrovateľa Britskej dostihovej komisie. Po prvý raz sa objavil v románe Vydierač a opäť sa nečakane ocitne vo víre dramatických situácií. Kniha sa nesie v duchu tradičnej anglickej detektívky, kde sa snúbia rôzne spoločenské vrstvy s bystrou dedukciou a potláčanými emóciami. Pre mňa bol Favorit prvým stretnutím s tvorbou Felixa Francisa. Príjemne ma prekvapila aj prítomnosť akčnejších scén, vďaka čomu bol príbeh živší a zaujímavejší. 

"Čakali na mňa hneď za dverami. Len čo som vkročil, jeden ma schmatol za rameno a sotil ma o stenu, až mi z ruky vyletel mobil. Druhý zaútočil tenkým ostrým nožom, opakovane ma bodal do hrude a do brucha. Keby počkali, kým si vyzlečiem zvrchník, bol by som oveľa zraniteľnejší. Hrubá vrstva vlnenej látky, dva rady veľkých kostených gombíkov a tvídové sako zmiernili a sem-tam aj odrazili smrteľné rany. Z celej sily som sa zúfalo bránil."

Jeff sa usiluje prísť na to, čo ťaží svedomie uznávaného dostihového jazdca Dava Swintona. Očividne by rád uľavil svojmu trápeniu, ale priznaním by si možno nielen pošramotil povesť, ale aj spôsobil neželané problémy. Napokon sa Jeffovi zverí, že úmyselne prehral niektoré preteky, pretože ho ktosi vydieral. Jeffovi svedomie nedovolí nechať informácie ležať skladom, a preto nalieha na Dava, aby mu povedal viac. Pri nášteve v jeho dome len tak-tak unikne z pazúrov smrti. Z pokusu o vraždu viní Dava, no krátko nato sa nájde jeho zhorené telo a Jeff prehodnocuje svoje závery. Okrem toho sa vynoria ďalšie podozrenia ohľadom zmanipulovaných pretekov. Jeff vypočúva džokejov aj ľudí zo stávkových kancelárií, pričom preniká aj do vyšších kruhov. Keď sa zoznámi s peknou neterou mocného finančníka, na svoje si príde aj jeho zlomené srdce. Pri kladení otázok však na seba privolá neželanú pozornosť, čo znamená neustále ohrozenie. Dôvody Davovej smrti majú napokon omnoho väčšie súvislosti ako je britský dostihový svet...

"Ja som mal k nebohému šampiónovi rezervovanejší postoj. Napokon, dal ma zabiť. Ešte vždy ma strašila predstava uzavretej sauny. Stál som pri zábradlí, díval som sa na kone, ktoré mali štartovať v štvrtých dostihoch, no myšlienky mi blúdili inde. Zazvonili, bol čas vysadnúť, a tak som precitol. Videl som, ako pomáhajú Billovi McKenziemu do sedla koňa. Nejavil nijaké známky neistoty. Muselo sa mu však zdať, že sa zaujímam oňho. Očividne zbledol a roztriasol sa. Ohromil ma účinok, ktorý naňho mala moja prítomnosť. McKenzie sa pomaly otočil - vo vytreštených očiach sa mu zračil strach."

Jedným z výrazných pozitív je, že dej má len málo hluchých miest. Už od začiatku sa neustále niečo deje, a hoci hlavný hrdina strávi takmer niekoľko desiatok strán v nemocnici, aj táto pasáž napokon vyústi do napínavého konca. Felix Francis sa vo svete dostihov pohybuje ako doma a pre našinca je to pútavá a nevšedná kulisa. Čitatelia sa navyše dozvedia mnoho zaujímavého z danej oblasti a to pomerne nenásilným spôsobom. Autor nepredpokladá, že jeho román budú čítať len dostihoví nadšenci, preto všetko okolo tohto športu náležite vysvetlí. Favorit je príjemnou oddychovkou, pri ktorej zabudnete na bežné starosti. Číta sa ľahko a rýchlo a určite vás navnadí na ďalšie "francisovky". 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.

Diskusná téma: Zločiny v dostihovom svete (F. Francis - Favorit)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok