E. Littlová - Drahá dcéra

10.05.2015 17:05

Román Američanky Elizabeth Littlovej je prirovnávaný k úspešnej knihe Stratené dievča, ktorá bola nedávno sfilmovaná v hlavnej úlohe s Benom Affleckom. Keďže som ju čítal, môžem zhodnotiť, či sa dané úvahy zakladajú na pravde. Čo sa deja alebo postáv týka, nenašiel som medzi nimi veľa podobností, skôr ide o atmosféru, ktorú majú obe diela spoločnú. Krimitriler Drahá dcéra zavedie čitateľov do malomesta, kde potomkovia niekoľkých zakladateľských rodín robia, čo môžu, aby zachovali miestne tradície a udržali sa nad vodou. Ich vzťahy i minulosť sú podrobené ťažkým skúškam, keď sa počas výročného festivalu zjaví v ich meste neznáma žena s vlastnými skrytými motívmi. Málokto z nich tuší, akým spôsobom prevráti ich pokojné životy naruby. A hoci hlavná postava bývalej väzenkyne nie je dvakrát sympatická, predsa len som jej držal palce a miestami sa škodoradostne usmieval nad tým, ako uštipačne hodnotila pomery u zapadnutých malomešťanov. 

"Všetci sa ma pýtali, čo mi ako prvé prebleslo, keď som ju našla. Bolo to inak. V prvej chvíli som mala hlavu ako vymetenú. Ešte skôr ako som otvorila oči, všetko sa so mnou krútilo po predošlej noci, keď som pomiešala whisky, prášky proti bolesti a ubíjajúce drísty. Navyše, akékoľvek myšlienky boli zbytočné - keď som vošla do matkinej izby, časť môjho vedomia to už vedela. Či už preto, lebo som cítila, že sa stalo niečo zlé, alebo som to sama spôsobila."

Verejnosť a najmä novinári sú ako na ihlách. Po desiatich rokoch má byť na slobodu prepustená mediálna hviezdička, ktorá bola zatvorená za vraždu svojej matky. V tom čase mala síce iba šestnásť rokov, ale napriek tomu dokázala chladnokrvne zastreliť svoju mamu. Tá však ešte stihla vlastnou krvou napísať na zem jej meno, a tým dať vyšetrovateľom najavo, kto je zodpovedný za jej smrť. Alebo bolo všetko inak? Janie Jenkinsová sa po prepustení s pomocou právnika vyhýba médiám a rozhodne sa zistiť pravdu. Prichádza do mestečka, ktoré kedysi žilo zlatou horúčkou, no momentálne pomaly umiera. Janie vystupuje ako Rebeka Parkerová a ako kryciu historku používa verziu, že prišla ako nadšená historička kvôli tradičnému festivalu. Vymyslená identita jej umožní nielen preniknúť do pomerne uzavretej spoločnosti, ale tiež dostať sa k mestským archívom a ďalším dokumentom. Dozvie sa, že jej navonok taká dokonalá matka mala za sebou búrlivú mladosť poznačenú hýrením a porušovaním zákona, čo ju napokon doviedlo k úteku z mesta, hoci čakala dieťa. Janie je šokovaná, pretože sa nazdávala, že jej otcom bol istý švajčiarsky bankár. K otázke, kto z miestnych - a prečo? - zabil jej matku, sa pridá ďalšia záhada - kto je jej otec? 

"Walt nič netušil. Kým si uvedomil, čo sa deje, už bolo neskoro. Kopla som stoličku za ním a bežala k dverám. Vytrhla som si z vrecka Leove kľúče. Walt narazil o stenu a padol vpred. Vyskočil na nohy a s natiahnutou rukou sa vrhol ku mne. Zabuchla som dvere. Stiahol ruku, takže som stihla strčiť najväčší kľúč do dierky a vyslať modlitbu. Rýchlo som ho vytiahla. Waltova druhá ruka vystrelila medzi mrežami a zakvačila sa mi do vlasov. Ťahal ma k sebe."

Drahá dcéra vás pobaví, udrží v napätí aj prekvapí. Nečakajte nič svetoborné, na poli krimitrilerov ide o lepší priemer, ale s výborne vykreslenou atmosférou. Aj postavy sú živé, autentické, každá je iná a jedinečná. Navyše, každý zúčastnený má čosi za sebou, a teda mal aj motív zniesť Janinu matku zo sveta. Na rozuzlenie musíte čakať až do úplného konca, ale šikovní čitatelia na to vďaka istým náznakom azda prídu aj sami. Plusom knihy je aj to, že takmer každá kapitola je v závere o čosi doplnená - úryvky z novín, denníkov postáv, prepisov výsluchov atď. Román je beletristickým debutom Elizabeth Littlovej (dovtedy sa venovala literatúre faktu), no snáď príde aj s ďalšími príbehmi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Diskusná téma: E. Littlová - Drahá dcéra

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok