Možný obraz viacerých z nás... (E. Hrašková - Nebo vonia tebou)

19.09.2015 13:44

Už neraz som sa rozčuľoval nad žalostnou situáciou vydávania "ženských" románov ako na bežiacom páse, bez ohľadu na ich kvalitu. Finančný zisk vydavateľstiev logicky prevažuje nad hodnotou vydaných kníh, čo je vzhľadom na ich komerčný charakter pochopiteľné. Našťastie sa stále nájdu autorky, ktoré si dokážu prebiť cestu k obľube čitateľov aj napriek neuveriteľne mätúcej konkurencii. Jednou z nich je aj Eva Hrašková, šikovná mladá žena z Nitry, ktorá nedávno obohatila knižné pulty už svojím tretím románom s poetickým názvom Nebo vonia tebou. Prvá kapitola vo mne vyvolala obavy, zľakol som sa, že pôjde o ďalší román o žene poznačenej rozchodom, ktorá stretne nového muža a zistí, že predsa len stojí za to milovať. Každou ďalšou stranou som sa však len presviedčal o tom, že autorka vie vytvoriť zaujímavý príbeh so živými postavami, a veľmi rýchlo ma vtiahla do svojho sveta.

"Vo dverách ma ovanie smrad lacného vína, piva a borovičky. Túto kombináciu by som spoznala aj s najhoršou nádchou. Nechápem. Taký múdry a inteligentný muž a nechá alkohol, aby mu zničil život. Všetky krásne aj zmiešané pocity zo stretnutia s Tomášom zostali kdesi vonku, vnútri je to stará, obohraná pesnička. Nakuknem do spálne, či som sa nemýlila a otec je naozaj doma. Vždy ho chodím skontrolovať, nech prídem v akúkoľvek nočnú hodinu."

Hlavnú postavu a rozprávačku Mirku spoznávame, keď sa jej život ocitne v tmavej uličke. Po rozchode s priateľom sa cíti osamelo, nepomáha tomu ani neutešená domáca atmosféra či práca realitnej maklérky. Zoznámenie s Tomášom berie s nadhľadom, najmä preto, že má priateľku a ona nechce pôsobiť ako rozvracačka vzťahov. Čoraz viac však prepadá jeho čaru, čo sa nepáči jej najlepšej priateľke Jane. Keď ale Jana odíde do zahraničia, Tomáš sa stáva jedinou osobou, ktorej Mirka môže bez obáv dôverovať. Jej brat má totiž už vlastnú rodinu a otec, s ktorým Mirka žije, holduje viac alkoholu ako budovaniu rodinných väzieb. Rozpad rodiny nastal po úmrtí Mirkinej matky. Tá ju však naďalej v snoch navštevuje, radí jej a poskytuje oporu v ťažkých chvíľach. Levanduľová lúka sa tak stáva útočiskom, kam sa Mirka utieka pred nástrahami reálneho sveta. Aj preto verí, hoci prichádzajú ďalšie zlé časy, že Tomáš bude napokon pre ňu ten pravý...

"Ak nechápem súvislosti, netrápim sa. Skôr či neskôr ich určite odhalím a pochopím význam. Kde? Na levanduľovej lúke. Ak si myslíte, že je nad ľudské schopnosti porozumieť všetkému dobrému aj zlému, nie ste ďaleko od pravdy. Ale nemám strach. Mama mi z neba ukazuje cestu. A či je levanduľová lúka nebom? Dodnes som na to neprišla... Snažím sa ešte stále kráčať po správnej strane rieky. Potichu, aby som tých na druhej strane nevyrušila. Už dávno sa nepýtam, prečo sú tam, všetko vnímam s tichou pokorou." 

Nebo vonia tebou spracúva hneď niekoľko tém - tou prioritnou je hľadanie šťastia, snaha uistiť sa, že máme po boku niekoho, kto nás podporí aj v náročných chvíľach. Okrem toho sa Eva Hrašková venuje aj alkoholizmu, vyrovnávaniu sa so stratou blízkych, smrteľném ochoreniu, túžbe po dieťati, ochladzovaniu priateľstiev... Ja osobne som nedávno zažil posledný zmieňovaný motív na vlastnej koži, takže som sa vedel dokonale vcítiť do Mirkiných pocitov. Som si istý, že aj iní čitatelia sa kde-tu v knihe nájdu. Autorka má talent pomenovať veci priamo, a pritom citlivo. Tento román bol mojím prvým stretnutím s tvorbou Evky Hraškovej, ale už teraz viem, že určite nebolo posledným...

 

Diskusná téma: Možný obraz viacerých z nás... (E. Hrašková - Nebo vonia tebou)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok