Dômyselne desivé rodinné vzťahy (F. Barton - Dítě)
Fiona Barton pokračuje v rozbehnutej tvorbe a po úspešnej Vdove prichádza s druhým románom Dítě. Ostáva verná žánru psychotrileru, a tak sa opäť môžete tešiť na premyslené zápletky niekoľkých osôb, ktorých spojenie sa ukazuje len postupne. Väčší dôraz je kladený na vnútorné prežívanie postáv než na samotný zločin, ale aj to je znakom tradičnej britskej literatúry. Akcia a napätie sú potlačené v prospech sondy do ľudskej povahy a charakteru. Na to si autorka zvolila štyri ženy, prepojené naoko nenápadným novinovým článkom. Spočiatku sa vám možno budú pliesť (azda okrem novinárky Kate), ale veľmi rýchlo si zvyknete na Bartonovej rozprávačský štýl a aj dané postavy začnú nadobúdať odlišné rozmery. A rôznym spôsobom ukážu, že minulosť nás ovplyvňuje, nech ju pochováme akokoľvek hlboko...
"Do oka mi padne krátká zpráva. "NÁLEZ DĚTSKÉHO TĚLA", hlásá drobný titulek. Následuje pár řadků o tom, že se na staveništi ve Woolwichi našla kostra malého dítěte a policie zahájila vyšetřování. Čtu si zprávu pořád dokola. Nedokážu ji pořádně pochopit, jako by byla napsaná v cizím jazyce. Ve skutečnosti však vím, co se v ní říká, a zmocňuje se mě hrůza. Svírá mi plíce a ztěžuje dech."
Kate Watersová je ambiciózna novinárka, ktorá hľadá silný príbeh. Našťastie má dobrú intuíciu a tentoraz ju rozhodne nesklame. Na stavenisku je objavené telo novorodenca a Kate sa rozhodne objasniť pozadie celého prípadu. Zmienka o nájdení kostry v novinách ovyplvní hneď niekoľko osudov. Emma, ktorá sa už beztak potýka s občasnými duševnými problémami, je vhodená do ešte hlbších vôd obáv. Vynára sa jej temná minulosť, a hoci sa snaží nájsť cestu k matke a neprerušiť rodinné kontakty, je čoraz ťažšie držať silné emócie pod kontrolou. O tom vie svoje aj staršia Angela, ktorá pred rokmi prišla o dcérku cudzím zavinením. Zdá sa jej, že ako jediná v rodine na svoju Alice nikdy nezabudla a riadky o nájdení telíčka jej na pokoji taktiež nepridajú. Kate sa svojím úprimným záujmom a zvedavými otázkami napokon prepracuje k príbehu, o akom ani nedúfala. Zároveň či však oveľa viac ako inokedy uvedomí, že jej práca má mnoho odtieňov, a nie vždy je všetko čierno-biele...
"Ta zpráva v její dceři něco roznítila a nepříjemné mlčení vystřídalo bouchání dveřmi a hysterické výlevy. Drzost nabyla na hlasitosti a vyzývavosti. Emma začala být na Willa vysloveně sprostá, obviňovala ho, že se ženami zachází jako s věcmi, že je šovinistické prase a že když vejde do místnosti, tak přitom oplzle bručí. Will se těm urážkam a obviněním nejdřív smál, ale Jude viděla, že ho tahle nová Emma znervózňuje. Jako by manipuloval s nevybouchlou bombou. Všechno se pokazilo."
Celkom som sa nestotožnil s Emmou ako rozprávačkou, zatiaľ čo ostatné postavy boli zobrazené v tretej osobe. Iste, z hľadiska príbehu okolo dieťaťa má nezastupiteľnú úlohu, ale hýbateľkou deja bola predsa len skôr Kate, ktorá sa v celej kauze začala vŕtať. A práve ona mi bola najsympatickejšia, asi preto, že netrpela výraznejším psychickým trápením. Ostatné postavy sú pomerne depresívne, čo si budeme klamať. Zapojenie Emmy do prípadu sa dá z náznakov tušiť už skôr, ale vyvrcholenie súvisiace s Angelou ma zastihlo nepripraveného. Záver je skvelý, Fiona Barton dotiahla všetky vzťahy a dejové nitky do dokonalosti. Nedá mi nevyjadriť sa aj k názvu jej kníh. Trefné, presné jednoslovné pomenovania mi pripomínajú tituly Johna Grishama, ktorý volí podobný minimalizmus. Sú jasne spojené s príbehom a aj napriek jednoduchosti dokážu zaujať. Dítě kráča v šľapajách Vdovy a Fiona Barton dokazuje, že nie je autorkou len jedného náhodného hitu, ale ešte o nej bude určite dlho a oprávnene počuť.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Domino.
Diskusná téma: Dômyselne desivé rodinné vzťahy (F. Barton - Dítě)
Neboli nájdené žiadne príspevky.