Dôchodok ako priestor pre nové zážitky (Š. Opremčáková - Arabská sexzóna)

04.04.2019 15:57

Text slovenskej spisovateľky Števy Opremčákovej rozpoznáte ľahko, a to aj na základe niekoľkých viet. Zatiaľ čo iní autori či autorky sa niekedy hľadajú o niečo dlhšie, Števka si svoj štýl nesie už od debutu V Írsku prší inak, ktorý vyšiel v roku 2011. O osem rokov a osem románov neskôr sa na pultoch kníhkupectiev udomácnila novinka s trefným a pritom hravým názvom Arabská sexzóna. Aj v nej sa dostáva k slovu autorkina schopnosť vystihnúť neraz kruté pravdy ohľadom ľudí a ich postojov k iným i k sebe samému. Kniha má pomerne netypickú hrdinku - je ňou dôchodkyňa potýkajúca sa s náhlym spomalením životného tempa, stereotypom a pozorovaním cudzích osudov z okna bytu. Ani udržiavanie sa v kondícii či tradičné priateľské posedenia pri káve nemôžu celkom uspokojiť Hyldinu túžbu po výraznejších zážitkoch. A tak sa prakticky zo dňa na deň rozhodne odletieť na dovolenku do Egypta.

"Tento človek sa kvôli mne nechal ožariť röntgenovou radiáciou. A potom sa mi ešte aj poďakoval. Dívala som sa na neho plná úžasu, vďaky i obdivu, čakajúc na očný kontakt, aby som mu dala svoje pocity najavo, no on sa iba otočil k počítačovej obrazovke a pozorne skúmal scan mojej ruky. Ani pohľadom, ba ani len posunkom neočakával moje uznanie a ani sa nestaral, či som si vôbec všimla, čo spravil." (str. 39)

Števka Opremčáková má talent preniesť na čitateľa myšlienky a emócie svojich postáv, ktoré sú predobrazom reality. Vďaka tomu máte pocit, akoby ste nahliadali do vnútra iných osôb, miestami ich obdivujete, inokedy žasnete nad ich postojmi. Hylda sa nebojí nahlas povedať to, čo si iní len myslia, a hoci kvôli tomu sem-tam pôsobí nadnesene, nemožno jej uprieť úprimnosť a otvorenosť, čo je v dnešnej dobe, žiaľ, zriedkavé. Práve preto mi ako postava imponovala. Nejde o klasickú hrdinku, ale rýchlo si ju obľúbite a budete prežívať zobrazené situácie spolu s ňou. A to od znechutenia cez radosť až po bolesť, čo si privodí pádom krátko pred odletom. Arabská sexzóna potvrdzuje známe úslovie, že všetko zlé je na niečo dobré, pretože úraz ruky Hyldu privedie do nemocnice pod dohľad egyptského lekára Montasana. Už od prvého stretnutia je očarená jeho prístupom a profesionalitou a aj keď spočiatku pôsobí nezaujato, napokon Hylde ukáže aj svoju vášnivejšiu časť osobnosti. 

"Po dvoch pohárikoch whisky som sa už začala chystať na odchod. Monta ma nezdržiaval, akoby vytušil, či znova svojím šiestym zmyslom vycítil, že viac pre dnešok netreba, že to už stačí a že sa na to treba vyspať. A pred tým, než som naskočila do taxíka, ma silno objal. Neviem, či to urobil vďaka alkoholu v krvi alebo po našom rozhovore už nedbal na spoločenské konvencie, ale keď ma tak tuho zvieral vo svojom náručí, bolo mi to celkom jedno. Nijaké prečo ani preto ma už v tej chvíli netrápilo." (str. 101)

Arabská sexzóna nie je vyhranený žáner. Nájdete tu psychologizáciu, spoločenské témy, zdravú romantiku, medzikultúrne vzťahy a, dovolím si tvrdiť, aj osobné zážitky a skúsenosti autorky. Hylda je komplexná osobnosť, ktorá nemá ambície (a vlastne ani dôvod) zapáčiť sa každému. Citlivejší čitatelia možno budú miestami nesúhlasiť s jej konaním či reakciami, ale ja si myslím, že práve v tom tkvie jej najväčšie čaro. Pokiaľ sa autorke podarí vyvolať v čitateľovi želaný dojem, má vyhrané. Príbeh plynie dynamicky a bez väčších zádrhelov. Na záver Števka Opremčáková román vyšperkovala peknou bodkou - tzv. "ostatnou kapitolou". Prečo nie poslednou? Pretože seniori to slovo nemakú radi a navyše tým nič nekončí. Tak ako život, aj príbehy ďalej pokračujú. A ten Hyldin stojí za to si prečítať. Starším ročníkom dodá odvahu zapáliť stratenú iskru, mladším zas otvorí oči a azda budú chápavejší voči svojim skôr narodeným príbuzným či známym. 

Diskusná téma: Dôchodok ako priestor pre nové zážitky (Š. Opremčáková - Arabská sexzóna)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok