D. Koontz - Mesto

20.09.2015 11:46

Dean Koontz bol pre mňa doteraz neznámy autor, ale po prečítaní anotácie k jeho románu Mesto som si povedal, že by nebolo zlé zoznámiť sa s ním. Očakával som nevšedný príbeh plný fantázie, odlišný od ostatných kníh. A presne to som aj dostal. Spočiatku som si síce zvykal na autorov rozprávačský štýl, no postupne, ako som sa vžíval do deja, som mu napokon prišiel na chuť. Úvodných niekoľko desiatok strán mi pripadalo príliš opisných, náhľad do minulosti a objasňovanie rodinných vzťahov by som pre väčšiu dynamiku pokojne oželel. Hlavná postava deväťročného chlapca však vníma svet odlišnejšie ako my, preto mu dajte trochu času. Mesto je ako kniha žánrovo ťažšie definovateľné, mieša sa v ňom spoločenská tematika s rodinnou drámou, kriminálka s prvkami fantázie... Dean Koontz sa ako autor očividne nehodlá obmedzovať, čím vás dokáže neraz prekvapiť. 

"Keď ma zobudili ranné lúče slnka, ktoré svietilo cez okno, cítil som, že ten sen nebol len nejakou fantáziou, ale že mi ukázal skutočné udalosti - vraždy, ktoré sa naozaj kdesi udiali niekedy v minulosti. Ako som tam ležal a ráno sa rozjasňovalo, rozmýšľal som a pochyboval, potom som pochybnosti zahnal, no hneď som sa im zasa oddal. Nedokázal som však odpovedať ani na jedinú z otázok, ktoré vo mne ten zážitok zanechal."

Jonah už odmalička vyrastá v hudobne založenej rodine. Bez tónov klavíra či spevu si ani nevie predstaviť život. Najväčším vzorom je preňho starý otec, muzikálna i ľudská autorita mnohých ľudí. V umeleckom smerovaní ho podporuje aj jeho matka, ktorá ostala na jeho výchovu sama - Jonahov otec sa viac zaujíma o kariéru v kulinárskom priemysle než o budovanie rodinných hodnôt. Otvorenosť a úprimnosť sú základom pre to, aby Jonah vnímal svet inak ako ostatní. Snové vízie ho privedú k obrazom brutálnych vrážd. Vždy bol vedený k tomu, aby si ctil pravdu a spravodlivosť, a preto je odhodlaný urobiť všetko, aby zabránil ich uskutočneniu. A práve v tomto bode sa začína jeho cesta, plná otázok, tajomna, úvah o živote, hudbe a zmysle bytia. Dej sa rozbieha najmä vďaka dvom ženským postavám - sestre jeho najlepšieho kamaráta a záhadnej slečne Perle, ktorá akoby bola zosobnením mesta. Jonah sa musí vyrovnať s rôznymi nástrahami, a ako skutočný hrdina si s nimi napokon popasuje lepšie ako mnojí dospeláci...

"Vtom som zbadal čosi biele za okrennou sieťkou - tam dolu, kde bolo sklo zdvihnuté, aby dnu prúdilo trocha chladného vzduchu. Napadlo mi, že to musí byť tvár niekoho, kto ma pozoroval v spánku. Ak sa tá dlho očakávaná, no neznáma dráma každým dňom približovala, o čom sme boli ja aj pán Yoshioka presvedčení, potom zbabelosť alebo sa už len slabé zaváhanie ma mohlo stáť život. Takže som vstal a náhlivo som prešiel k oknu, aby som sa špehovi postavil."

Pravdupovediac, ešte som nečítal knihu podobnú Mestu. Dean Koontz je skutočne svojský autor, a preto si nie som istý, či každému sadne jeho štýl. Čo sa významovej roviny jeho románu týka, nájdeme v ňom viacero línií - paralelu s nedokonalou spoločnosťou, chorobnou túžbou po naplnení vlastných ambícií, či samotným čistým zlom. Okrem toho však z príbehu zaznieva aj viera v dobro a nádej. Našincovi a tým, ktorí sa až tak nevyznajú v hudobnej branži, prídu zrejme nadbytočné početné zmienky o hudobníkoch, albumoch a piesňach. Autorove znalosti sú síce obdivuhodné a pre vykreslenie charakterov iste aj vhodné, ale niekedy je toho naozaj priveľa. Román odporúčam čitateľom, ktorí majú radi záhadné príbehy s nejasnou motiváciou postáv a ktorí aspoň z času na čas vymenia realitu za bohatý svet fantázie. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem mediálnej spoločnosti Albatros Media

Diskusná téma: D. Koontz - Mesto

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok