Citlivo a ľudsky o mladom trápení (J. Nelson - Nebo na dosah)

02.12.2017 08:17

Jandy Nelson ma svojou knihou Dám ti aj slnko pred časom úplne odrovnala. Ešte žiadny iný román pre mladých ma tak nezasiahol, doteraz je u mňa na vrchole v danom žánri a len tak ľahko ho niečo nezosadí. Spojenie ľudskej duše s umením a láskou sa prejavuje aj v autorkinej prvotine Nebo na dosah. No zatiaľ čo predtým sa zameriavala na viacero postáv, teraz je v centre iba jedna - sedemnásťročná Lennie, poznačená sestrinou smrťou. Mám pocit, že v spoločnosti prevláda všeobecný názor, že tínedžeri nemajú v podstate žiadne vážne problémy a ich jedinou starosťou je vyštudovať. Pravdou však je, že v tomto veku všetko prežíva človek omnoho intenzívnejšie, ešte nie je natoľko ovplyvnený reálnym vonkajším svetom a materiálnymi statkami. Jandy Nelson odkrýva v Nebi na dosah dôležitú súčasť života a aj napriek ťaživej téme to robí s ľahkosťou a jej blízkou citlivosťou. 

"Nikdy sa mi nič podobné nestalo, celých sedemnásť rokov nič, a teraz všetko naraz. Joe doslova spieva moje meno. Znie to tak rozradostene. Asi ešte stále lieta v oblakoch po tom nádhernom a úžasnom bozku, ktorý sype hviezdy priamo do náručia, bozku, aký určite zažili Heatcliff a Cathy na slatinách, keď im slnko pieklo na chrbát a ich svetom sa preháňal vietor a more možností. Celkom iný bozk, ako to desivé tornádo, ktoré sa pred chvíľou prehnalo Tobym a mnou."

Keď Lennie náhle kvôli srdcovej vade umrie jej o dva roky staršia sestra Bailey, prestane rozumieť svetu, v ktorom sa odrazu ocitla. Nič už nie je ako predtým. Ako plynie čas, pomaly sa vracia k bežnému životu, no rodinná situácia nebude jedinou zmenou. Do školy nastúpil nový chlapec - Joe Fontaine, nadaný hudobník a idol dievčat. Okamžite prejaví o Lennie záujem, ale ona sa zmieta nielen v citovej búrke, ale aj medzi dvoma chalanmi. Okrem Joea ju to totiž ťahá aj k Tobymu, sestrinmu priateľovi, ktorý ako jediný dokonale chápe jej smútok a možno si môžu navzájom pomôcť prekonať ho. Joe však už kedysi prežil vzťah, kde ho priateľka podviedla, a tak si musí Lennie dať pozor, aby mu neublížila. Zameranie aj na iných ľudí okrem seba či sestry jej postupne kliesni cestu k lepším dňom, hoci sa stále snaží porozumieť, kde nastala chyba. Odpovede hľadá v Baileiných veciach a zistí, že sa usilovala nájsť ich matku, ktorá ich opustila už pred rokmi...

"V tej chvíli bola medzi nami iba jediná tenulinká vrstva oblečenia, a potom mi zašiel rukou pod šaty a cítila som ho na koži. Bolo to, ako keď hrá hudba - znovu a znovu ma to vrhá z útesu, ktorým je moje srdce. Dnes ráno prvý raz nepatrili moje myšlienky po prebudení Bailey, a preto som sa cítila previnilo. Ale keď mi začalo svitať, že som zamilovaná, pocit previnenia nemal veľkú šancu. Hľadela som cez okno na hmlisté včasné ráno. Chvíľu som rozmýšľala, či mi Joea neposlala Bailey, aby som vedela, že vo svete, v ktorom zomrela, sa môže prihodiť aj niečo také krásne."

Povedať, že Nebo sa dosah je príbeh o vyrovnávaní sa so stratou blízkeho človeka, by bolo priveľmi zjednošujúce. Jandy Nelson nikdy nestavia na jednu kartu a nie je to inak ani v tomto prípade. Dobre vie, že vnútorný život mladých ľudí je omnoho bohatší a nezastaví sa prakticky ani na jeden deň. Máme tu aj klasickú dilemu ohľadom dvoch chlapcov, čo miestami skĺzava ku klišé (pristihnutie pri bozku), ale aj takéto situácie sa napokon ukážu skôr ako východisko pre ďalšie, originálnejšie zápletky. Páčil sa mi motív matky, ktorá opustila rodinu, pričom čitateľ celý čas netuší, či sa vráti, alebo sa ju podarí nájsť. Nebo na dosah síce nedosahuje kvality románu Dám ti aj slnko, ale určite ide v rámci žánru o nadpriemer. Jandy Nelson opäť útočí na vaše vnímanie krásnymi myšlienkami, pri ktorých sa neraz pristavíte. To, ako ľahko dokáže do bežnej situácie zakomponovať až lyrické prvky, je naozaj obdivuhodné. A to nehovorím o nápisoch na rôznych miestach po celom meste, ktoré sú súčasťou každej kapitoly. Táto kniha bude mať v mojej knižnici čestné miesto vedľa svojej románovej dvojičky a ja dúfam, že k nim v budúcnosti pribudne ešte veľa ďalších súrodencov. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: Citlivo a ľudsky o mladom trápení (J. Nelson - Nebo na dosah)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok