Čarovná vlna slovenského young adult (V. Sedileková - Venile)

03.02.2018 13:10

Tvorbu mladej šikovnej autorky Valentíny Sedilekovej registrujem prakticky už niekoľko rokov a môžem zodpovedne vyhlásiť, že má skutočný talent. Napreduje, nezaháľa a svoj dar cibrí s neprehliadnuteľným šarmom. Čo bolo napokon vidieť aj na tradičnej novembrovej Bibliotéke, kde sa uskutočnil krst jej debutového románu Venile. Ide o prvú časť série Pokrvní, ktorým cieli predovšetkým na neskôr narodených čitateľov v jej veku, ale na svoje si prídeme aj my dospeláci. Aspoň ja som si čítanie užíval. Na trhu je nepreberné množstvo young adult titulov a je už pomerne ťažké nájsť medzi nimi kúsok originality. Iste, aj Venile sa potýka s niekoľkými zaužívanými motívmi, ale pri akomkoľvek začínajúcom autorovi je to v podstate bežná vec. Súčasné zjavné ovplyvnenie západnou kultúrou je badať aj v reáliách (slovenské ekvivalenty nie sú zrejme až také pútavé). Autorka nás však vovedie do celkom nového sveta, takže to nakoniec ani veľmi neprekáža. 

"Začína sa ma zmocňovať zúfalstvo a zároveň s ním aj obavy, či som sa skutočne nepomiatla. Nešťastne si utriem slzy z očí a s prosbou na perách celým svojím telom, priam bytostne, zatúžim byť vlkom. Vtom sa to stane. Šteklenie mi ako horúci kúpeľ obleje telo a bezbolestne zmení proporcie. Srdce mi v hrudi bije, zatiaľ čo mozog vstrebáva nové poznanie. Som vlkom! SOM VLKOM! kričia mi myšlienky."

Oficiálna anotácia: Bezstarostný život stredoškoláčky Kathrin sa otočí naruby vo chvíli, keď sa po škole roznesie škandál, v ktorom hrá hlavnú rolu. Tlak zvláda len vďaka dobrým priateľom, no jej hnev vyvrcholí... premenou na zviera. Kathrin si myslí, že sa zbláznila. Naplánuje pomstu ako poslednú možnosť očistiť svoje meno. No ani len netuší, že sa medzitým spustili prvé kamienky lavíny, ktorá ju prostredníctvom odvážneho chlapca zavedie na Venile, očarujúcu planétu oddelenú Prechodom. Zistí, prečo žije u nevlastných rodičov, čo znamenajú jej nezvyčajné schopnosti a prečo je tá, na ktorej pleciach leží osud celého sveta. Napriek okolnostiam, ktoré ju tlačia po predurčenej ceste Pokrvnej, konečné rozhodnutie, ktoré ovplyvní nielen jej život, musí urobiť ona sama.

"Mami, tatko... Prečo ste museli zomrieť? Všetka ťarcha toho, čo na mne leží a prenasleduje ma od prvého stretnutia s Danielom, sa prenesie do sĺz. Na ramene pocítim ženinu ruku. Keby žili, mohla som mať krásne detstvo v lone prírody. Mohla som vyrastať bez nepríjemných myšlienok na to, prečo sa ma moja matka vzdala a nechala ma na prahu dverí. Bola by som pripravená na to, čo ma čaká, a nemusela by som ísť bojovať do vojny, o ktorej každý vie, že sa blíži... Ja som tá, ktoráto môže zmeniť; tá, ktorá môže spojiť ľudí, aby bojovali za slobodu, životy nevinných , lásku, vieru a dobro."

Je skvelé, že vydavateľstvo Artis Omnis dalo šancu aj mladej krvi a do svojho portfólia zaradilo ďalší kus domácej fantasy. Ak Valentína Sedileková vytrvá (o čom nepochybujem), časom sa z nej iste stane jedna z najvýraznejších tvárí daného žánru. A ktovie, možno prekvapí aj inými, reálnejšími príbehmi, námetov má okolo seba habadej. Nedá mi nepochváliť aj celkové grafické a technické spracovanie jej prvotiny. Kniha s kvalitným papierom a ilustrovanou obálkou zaujme aj medzi kvantom iných, rovnako ako vnútorné mapy a obrázky v úvode kapitol v štýle Juraja Červenáka. Venile vstúpil na slovenský knižný trh razantne a pevne verím, že si kvalitu a obľúbenosť udrží aj pri zvyšných dvoch častiach série. Pokrvní majú čo ponúknuť a Valentine držím palce, aby naplnila očakávania, ktoré si vzala na svoje plecia :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Artis Omnis.

Diskusná téma: Čarovná vlna slovenského young adult (S. Sedileková - Venile)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok