Búranie mýtov o tajných agentkách (A. Mackay - Zabila!)

10.07.2019 06:48

Román Zabila! je krásnym príkladom, ako má vyzerať moderná, pútavá a originálna kniha. Hoci sa nájdu čitatelia, ktorí sa oháňajú výsostným postavením textu, pravda spočíva v tom, že veľkú rolu zohráva schopnosť upútať. Obálkou, farbami, technickým spracovaním... Vydavateľstvo Lindeni je na trhu síce pomerne krátko, ale za ten čas vehementne potvrdilo svoju pozíciu. Knihy z jeho produkcie si ma okamžite získali a nie je to inak ani v prípade anglickej autorky Asie Mackay. Hneď svojím debutom dokázala, že s ňou treba počítať. Čo sa jej žánru týka, nemôžem ho s čistým svedomím definovať. V knihe Zabila! sa mieša špionážny román s humorom, čomu zodpovedá aj názov presahujúci rámec deja a odkazujúci na zaužívanú frázu. Hlavná postava Alexis "Lex" Tylerová totiž nie je len taká hocijaká agentka - ona je totiž matka-zabijak! 

"Kým ju prebaľujem, pokúšam sa tomu prísť na kĺb. Tí muži z dneška boli nikto. Iba bábky, pešiaci, ktorí poslúchajú príkazy neznámeho generála a vykonávajú za neho špinavú robotu, kým on zostáva ukrytý v tieni. Potrebujem ho demaskovať, aby som ho porazila. Pohladím dcérku po líci. Som vďačná, že som si zachránila život, ale neviem si pomôcť. Trochu sa ma dotklo, že na mňa poslali takých amatérov." (str. 8)

Slovenské vydanie si zachovalo obálku pôvodného vydania, čo je dobre. Červeno-čierne ladenie zaujme a vytvára kontrast očividný aj zo samotného príbehu. Predsa len - skĺbiť materstvo s prácou v oddelení zabijakov Tajných služieb jej veličenstva nie je úloha pre každého. Pol roka na materskej dovolenke musí Lex stačiť, ak sa chce vrátiť do predných línií v boji proti nepriateľom. Tým aktuálnym je ruský oligarcha Dimitrij Tupolev. Malá Gigi sa napokon ukáže ako veľmi nápomocná, pretože vďaka dcérke môže Lex nadviazať kontakt s Dimitrijovou manželkou Dashou. Lex proste vie, ako využiť všetky svoje zbrane. Ide o výrazný motív, pretože pekne ukazuje odvrátenú stránku jej práce. Na jednej strane je snaha chrániť svojich blízkych, na druhej potreba eliminovať nepriateľa za každú cenu. A to aj napriek tomu, že sa Lex usiluje udržať hranicu medzi týmito dvoma svetmi. Darí sa jej to aspoň v prípade manžela Willa, ktorý prejavuje azda až primalý záujem o to, čomu sa jeho žena venuje. 

"Bennie začínal byť vážny problém. Zdá sa, že výsmech z jeho mužnosti v kantíne ho dopálil až tak, že sa mi pokúsil rozdrviť ruku, ktorou strieľam. Neprekvapovalo ma to vzhľadom na to, čo som sa o ňom dozvedela od Potkanov z jeho súčasnej jednotky. Podľa všetkého bol Bennie živým príkladom toho, že hoci sa zo zákerného psychopata džentlmen urobiť nedá, možno z neho vykresať aspoň štátneho zamestnanca, ktorým sa matka bude hrdo pýšiť na večierkoch." (str. 129)

Ako vidno z úryvku, Asia Mackay má dar vnímať svet a udalosti vôkol svojej postavy značne ironicky, čo je vzhľadom na žáner a tému vítané. Už úvod vás navnadí na akčnú a vtipnú jazdu, a nastolenú atmosféru si kniha udrží až do vygradovaného záveru. Scéna, kde vysypané umelé mlieko vyzerá ako droga, ma bude v pamäti baviť ešte dlho. Autorka využila potenciál svojej postavy naplno, ale predsa len je ešte čo objavovať. Román Zabila! sa mi veľmi páčil, preto som okamžite zisťoval, či sa nechystá aj pokračovanie. Asia Mackay zjavne vie, ako potešiť, pretože Alexis Taylorová si naozaj vyslúžila svoju sériu. Keby som bol trpezlivý a vyčkal až na koniec knihy, všetky otázky by mi zodpovedala sama autorka, a takéto priblíženie čitateľom je ďalšie plus. Jednoducho - Zabila! je letný hit a bola by večná škoda, keby si ho nechal ktokoľvek ujsť - od mamičiek na materskej cez priaznivcov akčných komédií až po nadšencov špionážnych príbehov.

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s mediálnou spoločnosťou Albatros Media.

Diskusná téma: Búranie mýtov o tajných agentkách (A. Mackay - Zabila!)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok