B. Sanderson - Metalurg

03.12.2014 10:22

S tvorbou amerického spisovateľa Brandona Sandersona som sa prvýkrát stretol pri slovenskom vydaní jeho románu Ritmatik. Uznávaný autor fantasy ma upútal nezvyčajnou predstavivosťou a ľahkosťou, s akou dokáže vytvoriť priestor pre alternatívne svety. Keď som sa dozvedel, že sa chystá preklad jeho série Pomstitelia, potešilo ma to - ide o akciou nabitý príbeh plný zaujímavých postáv, nečakaných zvratov a so skvelou atmosférou. Sanderson už prvým dielom Metalurg potvrdil, že jeho tvorba si zaslúži oprávnenú pozornosť. Vydavateľstvo Slovart knihu navyše netradične (a skvelo) spracovalo aj po formálnej, grafickej stránke. Úspech a predovšetkým udalosťami nabitý dej predurčili Metalurga na záujem filmárov, čo, verím, autora bude motivovať, aby čím skôr dopísal ďalší diel série. 

"Profét sa rozbehol dopredu. Videl som, ako na mňa zazerá, pery mal skrivené v úškrne. Bol to netvor - sám som zdokumentoval vyše sto vrážd, ktoré mal na svedomí. A podľa toho, ako sa tváril, mal v úmysle pridať k zoznamu obetí aj moje meno."

Svet sa zmenil. Výbuch na oblohe mal za následok vznik Epikov - ľudí s rôznymi schopnosťami, ktorí prevzali vládu nad mestami i štátmi a z obyčajných smrteľníkov si buď spravili otrokov, alebo im padli za obeť. Hŕstka ľudomilov sa však nevzdáva a verí, že si svoje predošlé životy vybojujú späť. Lenže Pomstitelia musia ostávať v utajení, aby neohrozili svoje poslanie ani tých, čo im poskytnú pomoc. Ukrývajú sa v podzemí a vedú tajnú vojnu proti všemocným utláčateľom. David, sedemnásťročný mladý muž, ich už dlho obdivuje a zároveň zbiera materiály o Epikoch, najmä o jednom z nich - Metalurgovi, ktorého viní zo smrti svojho otca. David sa usiluje objaviť Metalurgovu slabinu a je presvedčený, že s pomocou Pomstiteľov by sa mu podarilo poraziť jeho i jeho armádu. Napokon sa stane súčasťou ich tímu, no okrem nových poznatkov a misií sa dočká aj podozrievania a nedôvery zo strany niektorých členov. Hlavne mladá Megan sa naňho pozerá cez prsty. Podľa nej ich David ťahá do nebezpečenstva a jeho záznamy o slabinách Epikov sú primálo na to, aby sa s Metalurgom púšťali do boja. Lenže vodca skupiny Profesor Davidovi verí a spoločnými silami sa rozhodnú zaútočiť a dať svetu najavo, že ľudstvo ešte nepovedalo posledné slovo a neuspokojí sa s nadvládou rasy neznámeho pôvodu...

"Cez zameriavač pušky som uvidel Metalurgovu tvár. Bol by som prisahal, že guľka ho zasiahla do sluchy a rozstrapatila mu vlasy. Cody trafil dobre, ale náboj ani neporušil kožu. Metalurg nereagoval. Zato garda zareagovala okamžite. Ozvali sa výkriky, muži sa pokúšali zistiť, odkiaľ prišiel výstrel. Ignoroval som ich, bol som sústredený len na Metalurga. Šlo mi iba oňho."

Metalurg sa naozaj vyníma v záplave apokalyptických príbehov určených pre mladých ľudí. Je plný akcie, knihu neodložíte, kým ju nedočítate, a hoci sa hlavná dejová línia uzavrie, rozuzlenie nastolí ďalšie otázky. Druhý diel s názvom Pyro je ešte len v štádiu prípravy, slovenského vydania sa tak dočkáme až s odstupom času. Brandon Sanderson rozbehol sériu Pomstitelia vo veľkom štýle, určite by nemala ujsť vašej pozornosti. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: B. Sanderson - Metalurg

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok